Tilaa
Jutut

European Yacht of the Year 2021 – Euroopan vuoden 2021 purjeveneet esittelyssä

Tuoretta ajattelua runkomuodoissa ja asuintiloissa sekä puhdasta tarkoituksenmukaisuutta niin maailman ääriä kuin silkkaa purjehdusnautintoa tavoitteleville: kaikkea tuota tarjoavat uusien purjeveneiden joukosta poimitut helmet.

14.02.2021

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaNils Günther, Andreas Lindlahr

Vuoden parhaiksi valitut purjeveneet ovat erinomaisia luokkiensa edustajia. Näin voi tyytyväisenä todeta 12 johtavan eurooppalaisen veneilylehden purjehdustoimittajista koostuva raati vuoden päätteeksi tekemistään valinnoista.

Välillä kyllä epäilytti, se on myönnettävä. EYOTY-tunnustuksen oleellinen piirre on se, että kaikki ehdokkaat todella purjehditaan ja testataan yhteisillä testiviikoilla. Rajusti vaihdelleet matkustusrajoitukset tekivät niiden järjestämisestä tänä vuonna erittäin haastavan urakan.

Viime hetken muutoksilta ei vältytty ja peruuntumisiakin tuli tavallista enemmän. Lähes kaikki ehdokkaat saatiin silti testattua ja arvosteltavaksi, kun koepurjehdukset jaettiin kolmeen osioon. Elokuun lopussa kokoonnuttiin Kieliin, syyskuussa Cannesiin ja lokakuussa La Rochelleen.

Kilpailun kategoriat elävät vuosittain hieman. Se on reagointia kulloisenkin vuoden pursitarjontaan sekä pyrkimystä mahdollisimman vertailukelpoisten ryhmien muodostamiseen. Tänä vuonna suurin muutos oli monirunkoveneiden oman luokan hajottaminen ja niiden sijoittaminen käyttötarkoituksen mukaan: perhekatit perheveneisiin, sporttitrimaraanit urheilupursiin. Lisäksi todella pitkän matkan veneille perustettiin erityinen Blue Water -luokka.

Voittajista ja ehdokkaista lisätietoa löytyy kilpailun nettisivuilta. Samaa osoitetta seuraamalla selviävät tulevan vuoden ehdokkaat ensi kesään mennessä, pursivalmistajien julkistettua kauden uutuutensa. Lehtemme sivuille tulee myös kevään kuluessa täysimittaisia esittelyjä kaikkien luokkien kiinnostavimmista pursista.

Mutta nyt ja tässä, voittajat, olkaa hyvä!


Family Cruiser/Perhepurret

Bavaria C42

Vaikeuksissa kamppailleen suurveistämön uusi alku näyttää varsin lupaavalta, todettiin voittajaksi nousseen perhepurren esittelyssä (esittely Vene 1/2021).

Maurizio Cossuttin piirtämä runko on sujuvakulkuinen ja tasapainoinen ohjaus keräsi kiitosta testeissä. Kun asuintilaa on väljästi, viimeistely tyydyttävää ja Bavaria hinnoiteltu kokoluokkansa edullisimpien joukkoon, saa rahalle hyvin vastinetta.


Luxury Cruiser/Luksuspurret

Contest 55 CS

Tiukassa äänestyksessä Contest nousi voittajaksi ennen kaikkea antamalla eniten luksuselämystä. Pursi on esitelty Vene-lehdessä 2/2021.


Special Yachts/Erikoispurret

Saffier se 27 Leisure

Saffier on puhtaasti purjehdusnautintoon tehty päiväpursi, jonka olemus kiteytyi tähän: testipurjehduksella navakassa tuulessa oli niin kivaa, että paluuta satamaan siirrettiin kerta toisensa jälkeen. Hämärän rajoille venynyt iltapäivä jäi mieleen yhtenä koko kesän riemukkaimmista kokemuksista.

Saffier on vauhtivaroihinsa nähden hämmästyttävän helposti hallittavissa. Genaakkeri tarvitsee gastin, muuten venettä ajaa soolonakin. Ohjaus on äärimmäisen kevyt ja vene reagoi ratin pienimpiinkin liikkeisiin jollamaisen herkästi, tarkasti ja salamannopeasti. Vaikka pinna tuntuisi veneen koon ja tyypin perusteella luontevammalta valinnalta ohjaukseen, juuri ratin ansiosta veneeseen saa miellyttävästi paikat myös parille sellaiselle matkustajalle, jotka eivät osallistu itse purjehdukseen. Se on tärkeää, onhan kyseessä ”cafe racer” eikä kilpavene.

Ulkoa Saffier on äärimmäisen tyylikäs, jopa seksikkyyteen saakka. Sama ilme ja viimeistely jatkuu sisällä. Tilat riittävät juuri siihen, mihin niitä kesäpäivästä nautiskelussa tarvitaankin, eli uimavaatteiden vaihtoon ja päiväunille torkahtamiseen.


Bluewater Cruiser / Valtameripurret

Boreal 47.2

Kaukaisten rantojen tutkimusmatkaaja on helmi, jonka on synnyttänyt veistämön pitkä kokemus nimenomaan vaikeisiin oloihin tarkoitettujen pursien valmistajana. Karun ulkokuoren alta paljastuu sipulin lailla kerros toisensa jälkeen erittäin valmiiksi mietittyjä ratkaisuja.

Ohjaamon ergonomia lienee parhaita ja toimivimpia yksin vahtivuorossa istuvan ohjaajan kannalta. Avotilan suojaisuus ja sisäohjaamon toimivuus eivät jätä toiveen varaa. Mitoitukseltaan tiiviit sisätilat yhdistävät onnistuneesti viihtyisyyttä ja turvallisuutta merioloissa liikkuessa.

Rakenteet ovat jykevät ja viimeistellyt, ja niiden suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että kaikkea pääsee tarvittaessa huoltamaan ja uusimaan ilman suuria purkutöitä.

Lisäksi Boreal purjehtii hyvin miellyttävästi, vakaasti ja halukkaasti matkaa taittaen.

Vene on kärkivalinta sille, joka haluaa purjehtia paikkoihin, joihin harva muu menee – ja myös palata sieltä terveenä ja hyvinvoivana.


Performance Cruiser / Urheilulliset purret

Dragonfly 40

Vaikka vene jäi lopulta luokkansa ainoaksi osallistujaksi, se ei vie vähääkään pois Dragonflyn voiton kunniasta. Pursi on erittäin vaikea lyötävä mille tahansa haastajalle.

Trimaraani on luontaisesti suorituskykyinen. Vaikka matkapurren sisustus ja mukavuudet lisäävät painoa heikoimmissa testituulissa havaittavasti, vene silti liikkui herkemmin kuin yksirunkoiset samoissa oloissa. Nousukyky kevyessä keleissä oli positiivinen yllätys ja muissa koepurjehduksissa raportoitiin tasapainoisen hallittavuuden säilyvän jopa yli 20 solmun nopeuksiin saakka.

Kapea keskirunko on haastava sisustettava. Dragonfly on silti onnistunut siinä niin, että uutuuden asuttavuuden voi katsoa sekä hengeltään että käytännöllisyydeltään vastaavan saman pituusluokan skandinaavisia, solakoita yksirunkoisia 1980–90-luvuilta.


 

Lue myös nämä

X