Hirsiarkku-Pate sijaitsee meren pohjassa Suomenlinnan Tykistölahdessa, sukellusvene Vesikon kohdalla. Massiivista Patea voi verrata 100 metriä pitkään kolmikerroksiseen hirsitaloon, ja se on todennäköisesti maailman suurin hirsistä rakennettu työmaapato. Se ulottuu koko Tykistölahden poikki, ja toistaiseksi on epäselvää, miten tämä massiivinen rakenne on ylipäänsä rakennettu.

Ilmaistapahtumassa on muun muassa vedenalaista videokuvaa sisältävä ulkoilmanäyttely padosta, asiantuntijoita kertomassa padon historiasta ja meriarkeologiasta sekä talvipäivän lämmikkeeksi buffetruokien myyntiä. Sukeltajaliiton sukeltajat kiinnittävät juhlan kunniaksi muistolaatan patoon. Kokeneet talvisukeltajat voivat ennakkoilmoittautumisella päästä mukaan sukelluksille.

Venäläiset rakensivat ensimmäisen maailmansodan aikana

Venäjän Itämeren laivasto tarvitsi ensimmäisen maailmansodan aikana uutta korjaustelakkaa, jota ryhdyttiin rakentamaan Viaporiin eli nykyiseen Suomenlinnan merilinnoitukseen. Tarkoitus oli erottaa Tykistölahti merestä telakka-altaaksi rakentamalla kaksi hirsiarkkupatoa sulkemaan aluetta. Pato oli pinnalla vielä alkuvuodesta 1917, mutta upposi ilmeisesti pian tämän jälkeen.

Venäjän aika päättyi ja valta siirtyi linnoituksessa suomalaisille vuonna 1918, ja telakka-altaan rakentaminen jäi kesken. Jäljelle jäänyttä patoa voidaan pitää hirsirakentamisen vedenalaisena muistomonumenttina, jota ei koskaan käytetty suunniteltuun tarkoitukseen. Suurtelakka-hankkeesta luovuttiin pian Suomen itsenäistymisen jälkeen. Varsinaista kivistä patoa ei koskaan rakennettu, joten puisen työmaapadon purkamiseenkaan ei nähty syytä.

Hirsiarkkupato paikannettiin 1980-luvun vedenalaisinventoinnissa. Tuolloin vapaaehtoiset meriarkeologian harrastajat mittasivat ja piirsivät rakennetta lähes 100 sukellustuntia. Muistolaatta kunnioittaa myös tätä vapaaehtoistyötä.