Visa Vartiainen

Kotkalaisopiskelijat suunnittelivat ja valmistivat protyypin veneestä, jonka voimanlähteenä ja ohjauspisteenä toimii Sea-Doo-vesijetti.

Henkilö- ja tavarakuljetukset onnistuvat vesijettiin kytketyllä veneellä. Yksin ajaessa veneen voi jättää laituriin ja liikkua pelkällä vesijetillä. Tämä on ratkaisu hänelle, joka haluaa vesijetin, mutta tarvitsee veneen.

Yhdistelmää pääsee hämmästelemään Sapokan satamassa Kotkassa. Vieraslaiturissa JetBo kelluu näillä näkymin ainakin juhannukseen asti.

Kotkalaisen Kymenlaakson ammattikorkeakoulun veneteknologian koulutusohjelma kouluttaa insinöörejä veneteollisuuteen. Kolmannen vuosikurssin ohjelmaan kuuluu projektityö, jonka hedelmä JetBo on. Prototyypissä veneen runkoon telakoitava vesijetti toimii veneen propulsiojärjestelmänä ja ohjauspulpettina.

Ennakkoluulottomasti lähdettiin keksintöjen tielle ja aluksi luultiin, että innovaatio on uusi, kunnes Kanadasta ja Ranskasta löytyi vastaava tuote ja umpeutunut patenttikin.

– Tämä toteutus on kuitenkin alusta asti opiskelijaryhmän omaa käsialaa. Mikään konseptin ideoista ei ole täysin ainutlaatuista, mutta yhtyeenliitettynä sovelluksena ilmeisesti ainoa lajissaan, kertoo idean isä, Kymenlaakson ammattikorkeakoulun venealan komposiittilaboratoriossa opettajana työskentelevä Mikko Pitkäaho.

Projekti käynnistyi syksyllä 2010. Ensimmäinen prototyyppi stich-and-glue -menetelmällä toteutetusta lujitemuoviveneestä esiteltiin kevään Helsingin Venemessuilla ja koeajolle päästiin jäiden sulettua.

BRP Finlandin lainaaman 255 hv Sea-Doon puskeman yhdistelmän huippunopeudeksi on mitattu 45 solmua ja 7 hengen kuormallakin matka taittuu 35 solmun vauhdilla.

Lisätietoja

Kuva: Visa Vartiainen