Fiskarsboats

Vanhemmat konstaapelit Pasi Laulainen ja Jari Vilhunen partioivat Päijänteellä uudella Buster XXL Cabinilla, joka laskettiin vesille kesäkuussa.

Poliisin vaatimuksena alumiinirunko

– Kestävyys, luotettavuus, toiminnallisuus ja suorituskyky, Keski-Suomen poliisilaitoksen veneistä vastaava Pasi Laulainen (vas.) luettelee vaatimukset partioveneelle.

– Ehdottomana vaatimuksena oli alumiinirunko. Joudumme usein rantautumaan esimerkiksi saariin, joissa ei ole laituria. Vene kulkee matalassa ja moottoritrimmiä käyttämällä pääsee hankaliinkin paikkoihin, Laulainen mainitsee.

Poliisin Buster XXL Cabin poikkeaa siviiliversiosta varsin vähän. Jo Busterin tehtaalla asennettuun Navi Pro Plus -lisävarustepakettiin kuuluu plotterin lisäksi tutka. Veneen luovuttanut Jyväs-Marine taas asensi katolle muun muassa hälytyslaitteet ja kauko-ohjattavan hakuvalon.

Koska vesillä ollaan 12 tunnin vuoroissa, parantaa takaistuimen alle asennettu jääkaappi merkittävästi viihtyvyyttä. Virran riittävyyden varmistamiseksi veneessä on myös kaksiakkujärjestelmä.

Poliisin tekniikkakeskus täydentää jo meri-VHF:n sisältävää viestintävarustusta vielä viranomaisten VIRVE-verkon radiolla sekä POKE-nimellä tunnetulla, paikkatietopohjaisella poliisin viestintä- ja johtamisjärjestelmällä.

– Molemmilla miehistön jäsenillä on edessään karttanäyttö. Myös perinteistä merikorttia seurataan koko ajan‚ Pasi Laulainen kertoo.

Buster-veneitä on viranomaiskäytössä eri maissa. Norjassa viranomaiset käyttävät meripelastukseen Magnum Pro -mallia, Saksassa taas Wasserschutzpolizei Mecklenburg-Vorpommern tilasi vastikään kahdeksan Buster XXL Cabin -venettä Berliinin pohjoispuolisten vesialueiden valvontaan.

Pelastusliivien puute suurin turvallisuusongelma

Poliisin kokemuksen mukaan ruorijuopumusten määrä on viime vuosina vähentynyt, mutta veneilijöille huomautetaan usein pelastusliivien tai sammuttimen puutteista.

– Leimaamattomat tai hyväksymättömät sammuttimet ovat suurin ongelma. Veneilyliivit taas puuttuvat useimmiten kaikkein riskialttiimmista, pienistä veneistä, Pasi Laulainen kertoo.

Suurimpana turvallisuusongelmana Laulainen pitää liivien puutetta. Joskus ne ovat myös turhan hankalasti tavoitettavissa, jopa lukitussa lokerossa.

– Muutamalta veneilijältä on pitänyt kysyä, miten nopeasti arvelet saavasi ne käsille jos jotain sattuu, Laulainen kertoo.

Kesäkauden Päijänteellä partioveneessä viettävien konstaapelien neuvo juhannusvesille on yksinkertainen: alkoholia vähemmän ja liivit mukaan.

– En ole nähnyt yhtään hukkunutta, joka olisi menehtynyt selvin päin ja liivit päällä‚ kymmenen kesää poliisiveneellä partioinut Laulainen mainitsee.

Veneen pakolliset varusteet

Vähimmäisvaatimus on yksi 8A/68B-luokan käsisammutin, joka on tarkoitettu sekä kuitu- että nestepalojen sammuttamiseen. Sammutin on tarkastettava vuosittain.

Vaatimus koskee kaikkia veneitä, joissa on liekillä toimiva keitin, sisämoottori tai yli 25 kilowatin (34 hv) perämoottori.

Moottoriveneessä ja yli viiden metrin pituisessa purjeveneessä tulee olla hyväksytty pelastusliivi, kelluntapukine tai pelastuspuku jokaiselle veneessä matkustavalle, ja lisäksi tyhjennyspumppu tai äyskäri sekä airot tai mela tai ankkuri köysineen.

Uuden vesikulkuneuvorekisterin siirtymäajan päätyttyä tänä kesänä sakotetaan myös veneilijöitä, joiden veneen rekisteröinnissä on puutteita. Vesillä on oltava mukana rekisteritodistus ja tunnus on merkittävä veneen molempiin kylkiin.

Kaikki vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet on rekisteröitävä maistraatissa. Rekisteröintivelvollisuus koskee myös tätä pienempiä veneitä, mikäli niissä on vähintään 15 kilowatin eli yli 20,4 hevosvoiman moottori.

Lisätietoja

Lähde ja kuva: Fiskarsboats