Itäisen Suomenlahden meripelastusvalmius on kokonaisuutena kohtalaisen kehnossa tilassa. Toiminnan laadusta valmistuneen tuoreen selvityksen mukaan esimerkiksi Venäjältä puuttuvat kokonaan keskikokoiset, nopeat pelastusveneet, joilla pääsisi huviveneiden luokse rannikon ja saariston matalissa vesissä. Vakavia ongelmia saattaa aiheuttaa myös pelastusvastuun jakautuminen Venäjän eri viranomaisille.

Virossa rannikkovartioston alukset ovat puolestaan vanhoja ja hitaita. Uudet, pienet alukset eivät selvityksen mukaan sovellu käyttöön vaikeissa sääoloissa. Suomen aluevesien pelastusvalmius on hyvä, mutta puutelistalla on matkustaja-alusten evakuointiin soveltuva nopea pelastusalus.

Kotkan kaupungin toimeksiannosta tehty selvitys korostaa, että erityisesti Venäjän ja Viron vapaaehtoista meripelastustoimintaa pitäisi pystyä kehittämään nykyisestä. Tällöin viranomaiset voisivat keskittyä suuronnettomuuksiin varautumiseen ja vapaaehtoiset organisaatiot huviveneiden avustamiseen.

Deltamarin-yhtiön tekemän selvityksen (Maritime Search and Rescue on the eastern Gulf of Finland) mukaan paikallisia, vapaaehtoisten pyörittämiä meripelastusasemia voisi Venäjällä sijoittaa esimerkiksi Krohnstadtiin, Suursaareen ja Beresovyn saarelle. Virossa aiemmin aktiivisesti toiminutta, mutta viime vuosikymmenet pysähtyneisyyden tilassa ollutta vapaaehtoista meripelastustoimintaa ollaan jo käynnistämässä uudelleen. Yksi hankkeen aktiivisista tukijoista on Suomen meripelastusseura.

HJO 22.2.2007