Fantan Oy

Inarijärvellä viime kesänä risteilleen matkustajaveneen rungon ja uudenlaisen polttomoottori-sähkömoottorihybridin ansiosta vene osoittautui ennustettuakin taloudellisemmaksi ja ekologisemmaksi.

Fantan Oy:n kehittämä 120-paikkainen ja 16-metrinen katamaraanimallinen Inari III sai alkunsa ideasta kehittää tasaisesti kulkeva ja mahdollisimman vähän kuluttava risteilijä.

Alus saa käyttövirtansa 50 kWh akustosta, jonka lisäksi dieseliä tarvitaan vain kolme litraa tunnissa. Tavallinen, vastaavan kokoinen dieselillä kulkeva risteilyvene kuluttaisi tunnissa jopa 40-100 litraa polttoainetta.

– Kesän aikana saadut mittaustulokset ylittivät huikeasti kaikki odotuksemme veneen taloudellisuudesta ja tehokkuudesta, sanoo Fantan Oy:n toimitusjohtaja Mauri Rautiainen.

Venemallia markkinoidaan hyvien käyttökokemusten ansiosta matkustajaveneeksi nyt myös muille Suomen vesille sekä Keski-Eurooppaan. Alus sai ensimmäisenä sähköaluksena kyseisessä kokoluokassa Liikenteen turvallisuusviraston Trafin hyväksynnän ammattikäyttöön kesällä 2011.

Tekes ja Vene-ohjelma ovat rahoittaneet Fantan Oy:n ja propulsiomoottorin valmistaneen Randax Oy:n tuotemalliston konseptointia ja markkinaselvitystä koskevan jatkohankkeen.

Lisätietoja