Katso lisää kuvia Hanseboot-näyttelystä!  

Hampurin hanseboot-venenäyttelyn paras anti on tänä vuonna uusissa pursissa. Saksalaisten ylpeydet Hanse ja Bavaria esittelevät molemmat runsaasti kuluvan vuoden pursiuutuuksia, mutta mitään perusteellisen mullistavaa eivät nekään tarjoa.

Saksassa on tällä hetkellä hieman odottava tunnelma. Ala itse uskoo rauhalliseen nousuun, mutta ainakaan messuilla se ei pistä silmään. Pari vuotta käytössä olleissa uusissa halleissa on tilaa ja jokunen on jopa tyhjillään.

Näyttely ei kuitenkaan ole mitätön tai olematon, vaan veneitä on kohtuullisen paljon esillä, mutta ennen kaikkea saksalaisnäyttelyille tyypilliseen tapaan palvelut ovat vahvasti kuvassa mukana: venevuokraamot, charter-yritykset, veneilykoulut, sukellus, purjelautailu ym. Ja Hampurin näyttelyn perinteinen vahvuus, erittäin runsas varusteiden esittely, on edelleen voimissaan.

Tänä vuonna Suomi on näyttelyn Partnerland, kumppanuusmaa, mikä on nostanut Suomen hyvin esiin, ei vain näyttelyssä, vaan koko Hampurissa. Se on myös saanut suomalaisia veneyrityksiä osallistumaan näyttelyyn, joten suomalaisten läsnäolo on vahva.

Näyttelyn purjevenetarjonnan mielenkiintoisinta antia ovat mm. Jeanneau Sun Odyssey 409, Hanse 445, Comfortina 35, Bénéteau First 30, Bavaria Cruiser 36, Xc 38, Varianta 44. Valitettavasti näyttelyn järjestäjän mainostama Saare 38, lähes suomalaiseksi luokiteltava Virossa valmistunut matkapursi ei ehtinyt mukaan. 

Moottoriveneiden puolella uutuustarjonta on vaatimatonta. Itse asiassa moottoriveneitä näyttelyssä on yllättävän vähän. Mielenkiintoisia uutuuksia ovat mm. puolalainen Galeon 385 HAT, jonka kyljellä on lähes koko rungon mittainen kapea ikkuna, Bavaria Sport 34, Bayliner Cruiser 285 SB ja kuvan Pinasse 46, vanhojen saksalaisten sotalaivojen laivaveneiden esikuvan mukaan rakennettu 750 000 euron salonkivene, jonka huippunopeus on 19 solmua.

Hampurin hanseboot jatkuu 7. marraskuuta saakka.