Marjo Tynkkynen

Vuoden 2010 moottoriveneeksi Düsseldorfin näyttelyssä valittu Greenline 33 Hybrid on nyt nähtävissä Suomessa. Näyttelyvene on saanut jo omistajan.

– Toinenkin Suomessa oleva vene on myyty täällä messuilla, kertoo veneen maahantuojan Sarlin Marine Oy:n Kaj Sarlin tyytyväisenä.

Akkujen lataamista Greenlinella veneillen

Marjo Tynkkynen

Aurinkopaneelit lataavat akkuja 1,3 kW teholla veneen ollessa laiturissa tai liikkeessä sähkö- tai dieselmoottorilla. Dieselkone lataa akkuja 5 kW teholla.

Akkuja voi täyttää myös normaalilla maasähkölatauksella.

Veneen veikeisiin ominaisuuksiin kuuluu myös akkujen latautuminen virtaavan veden pyörittäessä parkissa olevan veneen potkureita. Tätä lataustapaa hyödynnetään mm. Välimeren vuorovesiaueilla, mutta Sarlinin mukaan lataus on toiminut Aurajoessakin.

Verkkovirran jatkuva saanti on siis taattu, eikä reittejä tarvitse suunnitella maasähkön perässä juosten.

Pelkällä sähkömoottorilla veneellä päästään noin 20 mpk 4 solmun nopeudella. Tehokkaammalla akulla matka kaksinkertaistuu. Maksiminopeus sähkömoottorilla on 6 solmua.

Päästöjen vähäisyyden lisäksi sähköllä liikkumisen hyviä puolia on äänettömyys ja tasainen kyyti.

Dieselmoottorilla päästään 7 solmun vauhdilla 700 mpk ja maksinopeudeksi luvataan 15 solmua.

 Kaunis myös sisältä

– Veneen sisustus on ratkaistu tyylillä ja uusin innovaatioin, Sarlin kehuu.

Venettä kiertävät turvalliset ja toimivat sivukäytävät. Perä avautuu kokonaan, joten kulku veneeseen käy helposti. Laiturille pääsee myös sivuoven kautta.

Marjo Tynkkynen Marjo Tynkkynen

Keittiön työtasot on helppo levittää tai kasata.

Salongin sohvat taipuvat ajotuoliksi, sohvaryhmäksi tai sängyksi erillistä pöytää hyödyntäen. WC:hen pääsee käteväsi joko kajuutan tai salongin kautta.

– Greenline Hybridissä ympäristöystävällisyys on siis vain pelkkää plussaa, Sarlin summaa.

Greenline 33 on ehdokkaana venemessujen moottoriveneeksi.

Kuvat: Marjo Tynkkynen