Tilaa
Jutut

Uutinen Bavarian konkurssista on ankka – toiminnan jatko turvattiin

Toisin kuin joissain medioissa on esitetty, Bavaria Yachtbau ei ole konkurssissa, vaan toiminta jatkuu.

25.04.2018

KirjoittajaAri Inkinen

Toisin kuin joissain medioissa on esitetty, Bavaria Yachtbau ei ole konkurssissa, vaan toiminta jatkuu. Jo pitkään rahoitusvaikeuksista kärsineen yrityksen johto haki viime viikon lopulla oikeudesta päätöstä yhtiön tuotannollisen toiminnan jatkamiseksi huolimatta maksukyvyttömyydestä. Myönteinen päätös syntyi maanantaina sen jälkeen, kun yhtiön omistajat, amerikkalaiset pääomasijoittajat Oaktree ja Anchorage olivat taanneet toiminnan rahoituksen heinäkuussa alkavaan kesäseisokkiin saakka.

Bavarian toimintaa on rasittanut jo pitkään korkea velkaantumisaste. Yhtiön pitkäaikaiset yksityisomistajat myivät sen amerikkalaiselle Bain Capitalille vuonna 2007 peräti 1,2 – 1,3 miljardin euron hinnasta. Yhtiön liikevaihto oli tuolloin vajaat 300 miljoonaa euroa ja voitto runsaat 50 miljoonaa. Sittemmin iski finanssikriisi, joka romahdutti monen muun alan ohella veneteollisuuden kannattavuuden.

Bain Capitalilta yritys siirtyi amerikkalaisille Oaktree Capital Managementille ja Anchorage Advisorsille. Ne ostivat Bavarian 300 miljoonan euron velat ja Bain kärsi kaupassa noin 400 miljoonan euron tappion. Samassa yhteydessä rahoittajana toiminut investointipankki Goldman Sachs kärsi eräiden tietojen mukaan myös noin 400 miljoonan euron tappion.

Veneet on osoittautunut hankalaksi alaksi sijoitusyhtiöille. Joitain vuosia sitten Ferretti-ryhmä aiheutti mittavat tappiot brittiläiselle Candover-yhtiölle.

Bavaria Yachtbaun ongelmat juontavat yleismaailmalliseen purjeveneiden myynnin heikkenemiseen etenkin yksityisasiakassektorilla. Sen sijaan charter-markkinat vetävät vielä kohtuullisen hyvin, mutta Bavaria ei ole onnistunut saamaan suurilta charteryrityksiltä ranskalaisvalmistajien puristuksessa riittävästi kauppoja.

Bavaria on myös tuskaillut pitkään sekä purje- että moottorivenemallistojensa kanssa. Pursimallisto jouduttiin uusimaan lähes kokonaisuudessaan, kun ennen kaikkea veneiden muotoilu herätti ostajissa epäluuloja. Moottoriveneiden kohdalla mallisto pääsi joiltain osin vanhentumaan, mikä hidasti melkoisesti myyntiä.

Voimakas panostus sähkö- ja pienmoottoriveneisiin ei sekään tuonut toivottua vastinetta.

Bavarian toimitusjohtaja Lutz Henkelin rooli yhtiön toiminnassa on myös herättänyt kritiikkiä. Hänen johtamistaan on pidetty epäjohdonmukaisena eikä kovin järkevänä. Mistään rikosepäilyistä ei ole puhuttu, mutta siitä huolimatta Henkel johdatettiin ulos yhtiön tiloista välittömästi irtisanomisen jälkeen.

Jatkon kannalta tärkeintä on löytää yhtiölle uusi rahoittaja. Tämänhetkiset omistajat ovat ilmoittaneet, etteivät halua jatkaa yhtiön rahoittamista.

Oikeuden nimittämä ulkoinen selvitysmies on jo aloittanut työnsä ja ensimmäiset toimet tuotannon uudelleen organisoimiseksi on päätetty. Yhtiön 600 työntekijää jatkavat tilattujen veneiden valmistusta ja toimittamista asiakkaille. Mitä yhtiölle tämän jälkeen tapahtuu, tiedetään kesäseisokin jälkeen elokuun lopussa.

Lue myös nämä

X