Testit

Uuden sukupolven Hallberg-Rassy 340

Kehityksen seuraamisen ja perinteistä kiinni pitämisen voi ihan hyvin yhdistää, osoittaa uusi Hallberg-Rassy 340. Itse asiassa, se on jopa erittäin suotavaa.

13.01.2018

TekstiPasi Nuutinen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Pysty keula, leveä perä ja alas taittuva uimataso, runkoikkunat sekä lähes pystysuorat kyljet ovat moderneja piirteitä Hallberg-Rassy 340:ssä. Ero vastapäisessä laiturissa kelluvaan suoraan edeltäjämalliin HR 342:een on ilmeinen, vaikka piirteet ovat tulleet hyvinkin tutuiksi monista muista merkeistä. Radikaalisuus on kovin suhteellista.

Uusiutumisestaan huolimatta 340 on sukunäköinen. Selkeä ketka löytyy yhä, korkeat varalaita ja kansirakenne luovat massiivisen olemuksen ja kertovat suurista sisätiloista, tiikkikansi kruunaa arvokkaan ilmeen. Ja leveä tummansininen kylkiraita auttaa tunnistamaan veneen Hallberg-Rassyksi jo kaukaa.

Vaikka äärimitat ovat lähes ennallaan (runkopituus +3 cm, leveys +2 cm) runko on täysin eri muotoinen vanhaan 342:een verrattuna.
Vesilinjan pituus on kasvanut metrillä, mikä tässä kokoluokassa tarkoittaa kymmentä prosenttia. Keskiveneessä uppoamaa on pienennetty ja sitä on siirretty sekä keulaan että etenkin perään, jossa kantavaa leveyttä on lisätty pyöristetyin paltein. Oikaiseva noste on kasvanut reilusti, lisäksi köli on sekä syvempi (+8 cm) että painavampi (+350 kg).

Uusi vene kantaa suuremmat purjeensa selvästi paremmin, eli saa niistä myös tehoa irti enemmän.

Väljyyttä oleskeluun

Sisällä tilajärjestely on muuttunut. Kun vesilinjaa on viety keulaan päin ja mastoa tuotu taemmas, ovat päälaipion etupuolelle mahtuneet sekä kaksimetrisellä V-vuoteella varustettu kajuutta, että toiletti. 

Salonki sijoittuu nyt leveämpään kohtaan venettä. Lisää tilaa sille antaa toiletin siirron ohella navigointipisteestä luopuminen. Paapuurin puolella, peräkajuutan oven vieressä on veneen ”tekninen keskus”.  

Oleskeluryhmä on kuitenkin komea. Suurelle klaffipöydälle kattaa aterian kuudelle hengelle ja käynti paapuurin L-sohvalle on helppoa perän puolelta. 

 

Puuta on paljon. Levypinnat ovat jykeviä ja niiden reunat on vahvistettu vielä jykevämmillä umpipuulistoilla. Ensiluokkaisesti toteutettu työ on viimeistelty upealla lakkauksella. Khaya-mahonki hohtaa äveriään näköisenä, kuten on tarkoituskin.

Se, mikä pitää muuttuneen ja modernisoidunkin Hallberg-Rassyn Hallberg-Rassyna, on tietysti työn laatu ja viimeistely. Siitä tulee yksinkertaisesti hyvälle tuulelle.

Lue koko esittely Hallberg-Rassy 340:stä Vene-lehdestä 1/2018.

 

 

Lue myös nämä