Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Arkistoesittely: Swan 78 – Uuden ajan airut

Swan 78 avaa linjaa siihen, miten perinteinen tunnelma ja ilme yhdistetään moderniin muotokieleen ja teknologiaan. Eväät uudenlaiseen klassisuuteen ovat olemassa.

15.03.2021

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaNautor

Toissa vuonna Nautor täytti 50 vuotta. Tänä vuonna tulee täyteen 20 vuotta siitä, kun veistämö siirtyi nykyiseen, italialaisen Leonardo Ferragamon johtaman sijoittajaryhmän omistukseen.

Liekö vuosipäivillä osuutta siihen, että Nautor on virkistynyt vahvoihin uudistuksiin sekä mallistoissaan että toiminnassaan.

Perinteet velvoittavat, mutta ennen kaikkea välttämään paikoilleen jämähtämistä, näyttää ajatus kulkeneen.

Veistämön juhlavuoden kunniaksi esitelty Club Swan 50 (Vene 11/2016) oli suorastaan radikaali tulkinta yksityyppisestä, loistokkaasta kisapurresta. Sen suunnitellut Juan Kouyoumdjian sai veneen suosion ansiosta heti perään toisen toimeksiannon, pienemmän Club Swan 36:n. Se on meritesteissä jo tänä syksynä, esitellään talven aikana, ja kiinnostus ennakkoon on suurta.

Samalla kolme mallisarjaa on erotettu toisistaan entistä selkeämmin. Club Swaneissa sovelletaan kaikkein uusimpia teknologioita ja moderneimpia linjoja suorituskykyä tavoitellen. Maksiluokan luksuspurret pysyvät asiakaskohtaisesti viimeistä piirtoa myöden räätälöitävinä uniikkiveneinä. Niiden välissä veistämön syvintä perinnettä edustaa Swan Yachts -mallisto: huippulaatuisia, ylellisiä, nopeita matkaveneitä, joissa kisapotentiaali on silti kirkkaasti näkyvissä.

Tässä sarjassa uusin pursi on Swan 78. Oikeammin sanottuna uusimmat, sillä kaksi niistä jo purjehtii ja kaksi seuraavaa on tilauslistalla.

Syvempää perinnettä kunnioittaen Yachts-luokan Swanit eivät tule olemaan yhtä radikaaleja kuin Club-purret. Niissä toki sovelletaan samoja tekniikoita – eivät Clubitkaan mitään protoveneitä ole – mutta suurempaan kokoluokkaan ja matkapurjehdukseen painottaen. Tärkeää on silti herkempi lähestyminen esimerkiksi ulkonäön modernisointiin: ovathan Swanit aina olleet tunnettuja nimenomaan klassisella tavalla kauniina pursina.

Siispä suunnittelijana on edelleen German Frers, konkari paitsi Swanien, myös käsittämättömän monien muiden menestyspursien taustalla.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 11/2018.


Esittelyssä Haromi purjehti matkavarustuksessaan Quantum-purjeilla.

Maestro paikalla

Kun ensimmäinen Swan 78 esiteltiin kesäkuussa Pietarsaaressa, mestarisuunnittelija oli lentänyt paikalle kotoaan Argentiinasta. Eleettömyyteen asti rauhallisena hän asettui ratin taakse, ilmeisesti neitsytpurjehduksia on takana vähintään riittävä määrä.

Siitä huolimatta kasvoille nousi kirkas hymy hyvin nopeasti. Kevyessä 3–4 m/s tuulessa luoviva Swan 78 kiihdytti tasaisesti keräten vauhtituulta avukseen. Viisi, kuusi, sitten kahdeksan solmua mittariin. Sormenpäät ratilla tai siitä irti, suunta pysyi täydellisen vakaana ja tasapainoisena. Saman tunnun sain itsekin, kun ruorivuoron sain muutamaksi minuutiksi. Sen kummemmin ohjaamaan tai manöövereihin ei esittelyssä ryhdytty.

Ensimmäinen Swan 78 Haromi on varustettu kilpapurjehdusta painottaen, omistajansa toiveiden mukaan. Esittelyssä se oli varustettu siirtoa varten, joten muun muassa isopurje oli pinta-alaltaan pienempi ja kapeahuippuinen.

Southern Sparsin hiilikuitumasto ja -puomi ovat vakiotavaraa Swan 78:ssa, mutta urheillullisuutta Haromissa lisäävät pidempi (2,5 m) keulapuomi, hiilikuituvantit ja -barduunat (ECSix) fathead-isopurjeen kanssa, koko avotilan levyinen levanki (sähkösäädöillä) ja lisävinssit kannella, maston lähellä keulapurjeiden sisään skuuttausta ja vaihtoja nopeuttamassa.

Muuten kaikki säädöt on tuotu taakse, kahden avotilan välissä olevalle ”vinssikannelle”. Sen peränpuolella on varsinainen ohjaamo, josta matkapurjehduksessa hoidetaan veneen ja purjeiden käsittely kahden ratin ja kojetaulun kautta. Kaikki vinssit ovat hallittavissa sekä kojetauluista että itse vinssien luota, kun kisamoodissa paikalla on enemmän miehistöä.

Silloin myös etummaisen avotilan penkit voidaan siirtää sivuun liikkumisen helpottamiseksi.

Sisarvene Kininan matkustamo oleskeluun varustettuna. Huomaa avotilan reunusten käyttö penkeiksi laidalla viihtyville.

Muulloin kyseessä on mitä miellyttävin matkustamo, jonka voi tarvittaessa suojata avaamalla lähes näkymättömiin piilotetun ajokuomun ylärakenteen päältä. Avotilan laitarakenteet toimivat myös köysivetojen tunneleina sekä penkkeinä niin avotilaan kuin laidalle päin istuville.

Kokonaisuus päältä katsoen on parasta Swan-traditiota. Sulavalinjaista, mutta toimivaa niin purjehduksen ergonomian kuin matkanteon viihtyisyyden kannalta. Muotoilu on hillittyä, mutta modernia väljine ja yksinkertaisine avotiloineen ja linjakkaine kansirakenteineen, köydet siivosti kätkettyinä.

Jälkimmäistä pitää ihmetellä etenkin keulakannella, kun ottaa huomioon sinne varatun purjegarderoobin: genaakkeri, valikoima codeja, fokka ja vielä staysail odottavat keulan suuressa varastossa, mutta silti tiikkikansi on virheettömän puhdas.

Käytännöllistä luksusta

German Frersin mestarillisuus linjojen hallinnassa kuitenkin avautuu vasta, kun hahmottaa Swan 78:n sisätilat. Tosin nerokuutta on myös Nautorin suunnittelijoilla, ihan tuotannollisesti.

Kyseessä on kuitenkin sarjavalmistusvene, vaikkakin pieninä sarjoina. Siksi tarjolla on kaksi versiota: Haromin tapaan kisapainotteinen (OF) ja sisarvene Kininan edustama pitkien matkojen pursi (OA).

Ero on omistajan kajuutan sijoituksessa. OF-versiossa se on keulassa ja OA:ssa perässä, tarjoten merellä rauhallisemmat unet. Lienee turha mainita, että kajuuttojen sijaan puhutaan todellisuudessa ylellisistä sviiteistä kylpyhuoneineen, sohvaryhmineen ja toimistotasoisine työpisteineen. Myös kaikki vieraskajuutat (3 kpl) ovat omilla toileteilla varustettuja, kuten kahden hengen miehistökajuutatkin.

Salongilla on mittaa yli kuusi metriä molempiin suuntiin. Toiselle laidalle sijoittuu suuri ruokapöytä, toisella laidalla on sohvaryhmä televisioineen.

Pentterin koko ja varustelu ovat kuin pienestä ravintolasta. Tarjoilu viedään salongin ruokailuryhmään.

Oleskelun sydän on tietenkin salonki, ja siihen kiteytyy edellä mainittu suunnittelijan ja veistämön nokkeluus. Se ulottuu läpi veneen ja on nostettu teknisten tilojen päällä niin ylös, että ikkunat saadaan avattua kaikkiin suuntiin. Samalla on saatu turkin alle tilaa niin, että Haromin tavoin kisapakettiin kuuluva teleskooppiköli ei ylös nostettunakaan näy mitenkään asuintiloissa.

Haromi on OF-versio, jossa omistaja asuu keulassa, kun vene on satamassa. OA-versiossa majoitutaan matkalla rauhallisemmin peräkajuuttaan.

Kaikki kolme vieraskajuuttaa on varustettu omilla pesutiloilla.

Valmistuksen kannalta seuraa ohessa kaksi etua. Painojakautuma ei käytännössä muutu lainkaan versioiden välillä, kun siirtyviä osia ovat vain kevyet kalusteet ja välilaipiot, ja jäykistävien laipioiden pysyessä vakioina kansimuotti on sama molemmissa versoissa.

Kansi on sandwich-rakenteinen, hiilikuitulaminaattia ja kennoydintä. Niin on runkokin vedenpäälisiltä osiltaan, paitsi että hiilikuitua on vain vahvikkeena: päämateriaali on lasikuitu, samoin kuin veden alla. Syynä on hinta (sillä on väliä miljonääreillekin), mutta vielä enemmän käytännöllisyys. Lasikuitu on merenkäynnissä hiljaisempaa ja sille on helpompi löytää korjaajia satamista.

Vaikka vene on leveäperäinen ja kahdella peräsimellä varustettu, laitataitteita ei ole ja jäykkyys kasvaa tasaisesti kallistuksen myötä.

Laajenee vesillä ja maissa

Paitsi veneitään, Nautor uudistaa toimintaansa muutenkin. Club Swanien menestyksen myötä se on ottanut entistä tarmokkaamman otteen regattojen järjestämiseen. Clubien Nations Trophy -sarja on jo laajenemassa Välimereltä muillekin tärkeimmille markkina-alueille ja kaikilla Swaneille tarkoitettuun Rolex Cupiin panostetaan näyttävästi.

Lisäksi Välimerelle on avattu kolme uutta Swanien huoltoon keskittyvää telakkaa, ja Pietarsaaressa ollaan juuri saamassa valmiiksi uusi 6 000 neliön tehdasrakennus. Se antaa lisää mahdollisuuksia hiilikuitu- ja laminaattitekniikan kehittämiseen sekä kaikkien tuotantovaiheiden keskittämiseen yhteen paikkaan. Uusien työntekijöiden rekrytointi jatkuu tasaiseen tahtiin.

Swanien siivet näyttävät olevan yhtä vahvoja kuin koskaan, ja lento suuntaavan yhä korkeammalle.

 

X