Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Uttern D70 – Ajan hermolla

Uttern on tarttunut ajan ilmiöihin. D70 on suosikkikokoluokan DC ja T70 samalle rungolle rakennettu bowrider. Molemmilla on edellytykset korkealle myyntitilastoissa.

04.04.2017

Kirjoittajaja kuvat Ari Inkinen

Uttern on yksi Ruotsin eniten valmistettuja veneitä 60-luvulta lähtien. Silloin veneet vielä tehtiin Ruotsissa ja mallisto painottui ennen kaikkea mökkiläisten ja kalamiesten tarpeisiin. 90-luvun puolivälissä merkki myytiin venealan jättiläiselle Brunswickille, joka siirsi tuotannon Puolaan, missä valmistetaan monet muutkin amerikalaisyrityksen veneet, mm. Quicksilver ja Sea Ray.

Vene-lehti pääsi tutustumaan uusiin Uttern-veneisiin loppusyksyn vilpoisilla vesillä Norjassa. Kohtuulllinen aallokko ja navakka tuuli muodostivat lähes ihanteellisen testisään.

Ensimmäisenä Utternissa kiinnitti huomiota hieman möhkälemäinen runko. Keula on hyvin pyöreä ja klassisia linjoja halveksivalla tavalla tylppä. Muutenkin rungossa on selkeästi tyylillisten tavoitteiden lisäksi ollut tilatavoitteita: pystyt ja kohtuullisen korkeat laidat, melko suuri kokonaisleveys suhteessa pituuteen tuovat sisätiloihin runsaasti avaruutta.

Tukka hulmuten ulapalle

Köydet irti ja liikkeelle. Se vie ajatukset rungon linjoista. Mercuryn 300-hevosvoimainen Verado lupaa liikettä huolimatta noin 2 500 kilon kokonaispainosta.

Autio meri innoittaa kokeilemaan venettä monipuolisesti. Painan kaasun välittömästi aallonmurtajan jälkeen pohjaan ja Uttern ampaisee liikkeelle. Vajaan kymmenen sekunnin kuluttua nopeus on runsaat 40 solmua, ja pienellä trimmaamisella löytyy huipunopeudeksi 43,4 solmua. Verado jyrisee.

Huolimatta hieman kömpelöstä ulkonäöstä laiturissa, vesillä vene kulkee todella nätisti. Se ei ole ballerinamaisen herkkä, vaan pikemminkin raiteilla kulkeva ratikka – menee määrättyä tietään, mutta aallot saavat menoon pieniä tärinää ja liikahduksia. Kulku kuin kiskoilla, mutta ei pikajunamaisen puskeva.

Uimatasot ovat poikkeuksellisen isot. Yhdyskansi niiden välissä olis kätevä.

Avotila on kaiken kaikkiaan etuosastaan hyvin suojaisa. Sivukansia ei ole, joten kulku keulaan tapahtuu tuulilasissa olevan oven kautta. Portaat keulakannelle ovat liian pienet, mutta varovasti kulkien kelvolliset. Portaat, samoin kuin turkki, on pinnoitettu märkänä liukkaalla tiikki-laminaatilla.

Uttern D70 on sertifioitu kahdeksalle hengelle. Sen verran avotilaan sopii istuskelemaan, ei tosin aivan vaivatta. Luonnolliset paikat on kuudelle, mutta sopuisa porukka sopii varmasti.

Avotila ei noudattele nykyisin paljon käytettyä tilanjakoa L-sohvineen. Pikemmin sohva on U-mallinen, josta etumainen osa on käytettävissä kahteen suuntaan. Utternissa on nimittäin, leveytensä ansiosta, eteenpäin kahden istuttava penkki, jonka selkänoja kääntyy. Penkin alla on paikka jääkaapille.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 3/2017.

X