Tilaa
Jutut

Työkaluksi räätälöity meripelastusseuran PV2

14.11.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Jukka-Pekka Lumilahti

Meripelastusseuran uusia PV2-luokan HTech A 25 SAR -veneitä ei voi olla huomaamatta, sillä niin poikkeavia veneet ovat ulkonäöltään.

Meripelastusseura lähti uusia veneitä tilatessaan ennakkoluulottomasti rikkomaan käsitystä perinteisestä pelastusveneestä.

Veneiden valmistaja on HT Engineering, jonka emoyhtiön HT Lasertekniikan juuret ovat teollisuudessa, metallin laserleikkaustekniikassa. Se on leikannut levyjä suomalaisille alumiinivenevalmistajillekin jo pitkään.

Meripelastusseuran tavoitteena koko projektissa on ollut saada veneistä juuri toivomustensa mukaisia. Siinä on kieltämättä onnistuttu.

Tavarat tukevasti

Vajaan kahdeksan metrin veneeksi PV2 on erittäin raskas. Se painaa varusteineen 2 850 kiloa.

Käynti veneeseen on erittäin helppoa, varsinkin, jos perä on laituriin päin, koska mitään laipiota ei ole uimatason ja avotilan takaosan välillä. Tasaisuus jatkuu veneen läpi aina keulaan saakka.

Säilytystilat ovat erittäin runsaat. Huomattavaa säilytystiloissa on myös se, että niissä kaikki varusteet saadaan kiinnitettyä tukevasti.

Jukka-Pekka LumilahtiOhjauspulpetin etupuolella on iso säilytystila, jonne on sijoitettu palonsammutus- ja tyhjennysvarusteet. Sieltä löytyy siirrettävä pumppu, runsaasti letkuja ja pumpun tarvitsema varapolttoaine.

Pulpetti suojaa

Ohjauspulpetti sijaitsee hieman veneen keskiosan etupuolella.

Pulpetti on massiivinen ja sen suojaan mahtuu kaksi istumaan vierekkäin. Kolmas miehistön jäsen istuu näiden takana keskellä.

Satulamalliset penkit tosin osoittautuivat ajossa ikävän koviksi ja epämukaviksi.

Pulpettiin on sijoitettu valtava määrä elektroniikkaa.

Kuljettajan paikka on vasemmalla, ja näkyvyys joka suuntaan on hyvä.

Miehistön takana on iso tila, jossa moottorin päälle on rakennettu erillinen säilytystila varusteille.

Jukka-Pekka Lumilahti

Voimanlähde on Steyrin 217 kW:n moottori, joka on kytketty suomalaiseen AlamarinJet 288 -vesisuihkuvetolaitteeseen.

Kiitos vesisuihkuvetolaitteen, painava vene on ketterä liikkeissään.

Moottorin kierroslukua ohjataan erillisestä hallintalaitteesta. Kauhalla vesisuihku suunnataan haluttuun suuntaan. Peruuttaessa suihku ohjataan pohjan alle, eikä kierroslukuun tarvitse koskea laisinkaan.

Selkeää liukukynnystä ei ole. Syvästä V-pohjasta johtuen vene kallistuu kaarteessa jyrkästi sisäkaarteen puolelle.

Huippunopeudeksi saimme veneen omalla gps-mittarilla 33 solmua.

Nilkat märkänä

Peruuttaessa veneen takakansi näyttää huonon puolensa. Perä painuu yhä alemmas ja matalalla oleva uimataso hörppää vettä sisään. Takalaidan puuttuessa vesi menee keulaan saakka.

Tyhjennysaukkoja ei ole, joten vesi pääsee pois vasta ajettaessa eteenpäin. Veden tulo on huomioitu rakenteissa, eikä vesi saa venettä uppoamaan.

Myös moottorin ilmanottoaukot ovat niin korkealla, ettei moottoritilaan pääse vettä. Kyydissä tuntuu kuitenkin hurjalta, kun turkilla on reilusti toistakymmentä senttiä merivettä ja lisää tulee.

Tekniset tiedot

 

Pituus 7,95 m
Leveys 2,85 m
Syväys 0,45 m
Moottori Steyr MO306H43WJ, 217 kW (295 hv)
Vetolaite Alamarin Jet 288
Valmistaja HT Engineering Ltd, Suomi, www.htengineering.fi

Teksti ja kuvat: Jukka-Pekka Lumilahti

Tiivistelmä Vene-lehden 10/2011 jutusta

Lue myös nämä

X