Jutut

Tutustu vuoden 1977 Chrysleriin Veneen ja Kipparin yhteisosastolla

Historia ja nykyaika kohtaavat Kipparin ja Veneen yhteisellä messuosastolla. Käyttötestiveneemme moottoreita yhdistää teho, mutta erottaa puolen vuosisadan tekninen kehitys. Moottorit ovat esillä Vene 18 Båt -osastollamme 7m101, halli 6.

09.02.2018

TekstiKarel Kakko

KuvatKipparin työryhmä

Kipparin ja Veneen yhteisen Vene 18 Båt -messuosaston yhteydessä on mahdollisuus tutustua kahteen käyttötestiveneemme moottoriin.

Scout 175 Sportfish palveli Kipparin käyttötestimoottoreiden testipenkkinä vuosina 2009–2017, jolloin siinä testattiin markkinoiden 115-hevosvoimaisia perämoottoreita yhteensä kahdeksan kappaletta.

Kuriositeettina ja verrokkina samaan veneeseen istutettiin myös 70-luvulla valmistettu vastaavan tehoinen moottori, jonka kunnostuksesta ja remontista kerroimme Kipparin numeroissa 11/2016 ja 12/2016.

Tämä klassikkomoottori on 115-hevosvoimainen Chrysler, jonka valmistusvuosi on 1977. Sen tekniikka ulottuu kuitenkin paljon kauemmas. Rakenne ja lohko perustuvat vuoden 1960 nelisylinteriseen West Bend Tiger Shark -perämoottoriin, josta 60-luvulla otettiin ulos varovaiset 80 hevosvoimaa.

Katso video 115-hevosvoimaisen Chryslerin kunnostuksesta tästä.

Lisätehoa Chrysleriin

Kun West Bend vuonna 1965 myi venemoottorituotantonsa Chrysler Corporationille, iskutilavuutta kasvatettiin vaiheittain. Tehoa nostettiin viritysasteesta riippuen 105:stä jopa 140 hevosvoimaan. Chryslerin hoteissa myös sytytysjärjestelmä vaihdettiin autotyyppiseen jakajasytytykseen, kun West Bend oli luottanut neljään puolaan ja vauhtipyörän alle sijoitettuihin neljään katkojan kärkipariin.

Yksi puola, yhdet kärjet ja remmivetoinen jakaja, johon oli integroitu ennakonsäätö, teki huolloista ja säädöistä yksinkertaisemmat. Huomattava yksinkertaisuus olikin moottorin valtti useaan kilpailijaan verrattuna.

Vaihteisto sai uuden muotoilun vuonna 1976 ja moottori säilyi tämän jälkeen käytännössä muuttumattomana vielä vuoden 1983 jälkeenkin, jolloin US Marine osti Chrysler Outboard Corporationin, ja moottorien nimeksi vaihtui Force. Viimeinen modifikaatio ajoittuu noin vuoteen 1986, jolloin Prestolite-sytytysjärjestelmä korvasi jakajasytytyksen.

Forcesta Mercuryyn

Mercury-moottoreita valmistava Brunswick-konserni osti US Marinen vuoteen 1987 mennessä, jonka jälkeen Force-moottorit siirtyivät seuraavan vuoden aikana asteittain käyttämään Mercuryn tekniikkaa ja komponentteja.

Force on sittemmin merkkinä haudattu ja Brunswickin perämoottorijaosto on keskittynyt tuottamaan Mercury-perämoottoreita. Niistä yksi uusimpia on tämän Chryslerin rinnalla Kipparin -messuosastolla esillä oleva F115 Pro XS. Käyttötestimme viimeinen moottori on esitelty tarkemmin Kipparissa 10/2017, jolloin se oli vielä käyttötestiveneessämme.

Pro XS on isolla 2,1 litran iskutilavuudella varustettu nelisylinterinen rivimoottori kahdella venttiilillä per sylinteri. Sen mekaaninen rakenne on entisaikain Chryslereiden tavoin yksinkertainen ja selkeä, vaikka moottorin toimintatapa on nelitahtinen. Polttoaineen syöttö ja sytytys hoidetaan elektronisella ohjauksella.

Yksinkertaistetut ratkaisut ovat tuoneet nelitahtimoottorien painoa alemmaksi, vaikka niitä edelleen on vanhoja kaksitahtisia enemmän. Ero ei silti ole radikaali: Mercuryn 163 kiloa vastaan Chryslerin 134. Kun tässä huomioidaan Mercuryn sähköhydraulinen trimmi- ja kippijärjestelmä, itse moottorien painoero kaventuu entisestään.

Pro XS perustuu Four Stroke -sarjan F115-malliin, joka sekin oli Kipparin käyttötestissä vuonna 2015.

Kevään aikana tulemme julkaisemaan yhteenvedon kaikista käyttötesteissämme olleista 115-hevosvoimaisista moottoreista. Mukana on siis myös tämä 60-luvun tekniikkaan perustuva Chrysler, jolle tehtiin kaikki samat testit ja mittaukset kuin uusille moottoreille. Kuinka antiikkitekniikka pärjäsi modernin high-tecin rinnalla?

Sitä odotellessa voitte käydä tutustumassa moottoreihin Kipparin messuosastolla 7m101 hallissa 6.

 

Lue myös nämä