Finnarp 2010 

Suomalainen tutkimusretkikunta FINNARP 2010 palasi tutkimusmatkalta Etelämantereelta helmikuun alussa. Tutkimus keskittyi tällä kertaa meteorologiaan ja mannerjäätikön pintakerrokseen.

– Huolimatta alkukauden voimakkaista myrskyistä ja suuresta työmäärästä, retkikunta sai tutkimuskauden loppuun mennessä tehtyä pääosin kaikki työt. Kauden aikana toteutettiin mm. lähes tuhat kilometriä kenttämatkoja rannikolle ja sisämaahan, huollettiin useita automaattisia mittausasemia ja tehtiin laaja kesäkauden mittausohjelma. Retkikunta oli hyvin kansainvälinen ja mukana oli neljää eri kansallisuutta Suomen ja Ruotsin tutkimusohjelmissa, kertoo retkikunnan johtaja Mika Kalakoski.

Retkikunta vei Etelämantereelle lähes 3000 kilogramman rahdin, joista 650 kiloa on tieteellisiä tutkimuslaitteita, loput turvallisuusvälineitä, asemalle meneviä täydennyksiä ja ruokaa.

Meteorologia ja mannerjäätikön pintakerros
tutkimuskohteina

Ilmatieteen laitoksen kolmehenkinen ryhmä teki Aboalla Etelämantereen meteorologiaan liittyviä tutkimuksia. Ne kohdistuvat tuulioloihin jäätikön yllä, ilmakehän lämpötalouteen, lumen ja ilman väliseen lämmönvaihtoon, lumen fysikaalisiin ominaisuuksiin sekä auringonsäteilyyn ja pitkäaaltoiseen lämpösäteilyyn.

Samalla tutkittiin Basen-nunatakin eli jäätiköstä esiin pistävän vuorenhuipun vaikutuksia ilmakehään.

Tutkimuksissa käytettiin kolmea miehittämätöntä lentokonetta, mittalaitteita nostavia ilmapalloja, akustista tutkaa, säämastoja sekä turbulenssi- ja säteilymittareita. Etelämantereella ei ole koskaan aikaisemmin tehty meteorologisia mittauksia yhtä monipuolisella tutkimuslaitteistolla. Tulosten perusteella parannetaan säänennustus- ja ilmastomalleja.

Finnarp 2010

Suomi liittyi kansainväliseen Etelämannersopimukseen vuonna 1984. Jäsenyys edellyttää Suomelta Etelämantereella tehtävää tieteellistä tutkimustyötä. Tutkimukset tehdään tulevana kautena pääosin Suomen Aboan-tutkimusasemalta käsin. Tieteellisten hankkeiden vaatimat kenttämatkat rannikolle ja sisämaahan ulottuvat noin 200 kilometrin päähän asemasta.

Lisätietoja 

Kuvat: Mika Kalakoski