Tilaa
Jutut

Tulikettu – Radikaali avomeripursi

Suomalainen avomeritiimi Tulikettu Racing on vastaanottanut huippumodernin 52-jalkaisen avomeripurren.

09.12.2021

Kirjoittajakari wilén

KuvaajaInfiniti Yachts/Rick Tomlinson

Arto Linnervuo tähtää korkealle uudella Tulikettu-veneellään, joka laskettiin vesille, rikattiin ja kastettiin Englannin Hamblessa lokakuun loppupuolella.

Veneen sijoituspaikkana kisojen välissä onkin Hamble, joka on eräänlainen brittien osaamiskeskus kaikkeen, joka liittyy kilpapurjehdukseen ja etenkin avomeriveneisiin. Veneen ”boat captainina” on William Jackson, joka hoiti samaa virkaa Alex Thomsonin Hugo Boss -tiimissä.

Tulikettu testipurjehtii Englannissa ja 22. päivänä tammikuuta 2022, jolloin tiimillä on tarkoitus olla RORC Transatlantic Racen starttilinjalla Lanzarotella. Määränpäänä on Grenada. Noin kuukautta myöhemmin purjehditaan RORC Caribbean 600 -kilpailu Antigualla.

”Tiimin tavoitteena on voittaa ensimmäisenä suomalaisvenekuntana joku RORC:in legendaarisista avomerikilpailuista”, Arto Linnervuo sanoo.

Tarkoitus on ottaa kokonaisvoitto koko RORC:in kilpailusarjassa vuonna 2022 tai 2023.

Tiimi voitti viime kesänä Gotland Runt -kilpailun Xp 44 -veneellään ja sitä on tarkoitus ensi kautena käyttää Itämeren kilpailuissa. Myös Tulikettu nähdään kotivesillä, sillä RORC eli Royal Ocean Racing Club on vahvistanut, että noin 630 mailia pitkä RORC Baltic Sea Race kisataan ensi heinäkuussa Itämerellä. 21. heinäkuuta oleva startti ja maali ovat Helsingissä.

Tulikettu on 52-jalkainen raaseri, tyyppinimeltään Infiniti 52, jonka on suunnitellut Hugh Welbourn. Rungon on rakentanut Composite Builders USA:n Michiganissa ja toimeksiantajana on samassa osoitteessa toimiva Infiniti Yachts. Samaan tiimiin kuuluu uusiseelantilainen Stu Bannatyne, joka aloitti valtameriuransa 1993 Grant Daltonin Whitbread-ketsin New Zealand Endeavourin miehistössä ja on voittanut neljä maailmanympärikilpailua. Hän toimii Tulikettu-miehistön valmentajana ja purjehtii varmasti jotkut kisat veneessä.

Bannatyne on myös Doyle Sailsin miehiä ja tuo veneeseen Doylen purjeet, joista kaapelittomat keulapurjeet ovat uusi innovaatio. Tulikettu on alun perin suunniteltu foililla varustettavaksi. Se parantaa veneen vakavuutta ja rauhoittaa kulkua luovilla. Veneen laidalle tarvitaan vähemmän gasteja kuin esimerkiksi TP52:ssa.

Tuliketun miehistö-tiimiin kuuluvat kipparin lisäksi esimerkiksi Kenneth Thelen, Oskari Muhonen ja Thomas Johanson.

Lisätietoja Tulikettu Racing

Lue myös nämä

X