TG-veneet ovat tunnettuja saariston yhteysveneinä. Ne myös olivat kehityksen kärjessä aikanaan peräkajuuttaveneiden yleistyessä. Käytännölliset ja merikelpoiset veneet saavuttivat nopeasti suosiota.
Valmistajan mukaan uutuus on hyvin menestyneen TG-7200 Kingcruiserin seuraaja. Eroavuudet veneiden välillä ovat kuitenkin suuria. Uusi Kingcruiser on edellistä sukupolvea selkeästi monikäyttöisempi.
Muutenkaan 7.9 ei seuraa aivan perinteisiä TG-linjoja. Se ei asetu oikein perä- eikä keskikajuuttaveneiden ryhmäänkään. Se on pikemminkin kuin joukkojenkuljetusvene, onhan sen kantavuuskin enimmillään 11 henkilöä.
Koeajoveneemme oli varustettu Yamahan 150-hevosvoimaisella moottorilla. Se on valmistajan pienin suosittelema koneteho, ylärajasuositus on 200 hv.
Koeajoraportin voit lukea heinäkuun Vene-lehdestä 7/2020