Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Bella 550 BR – Pirteä paketti

Bella tähtää erittäin kilpailtuun veneluokkaan uusilla aseilla. Valtavirrasta poikkeava tilankäyttö ja raikas ulkoasu tekevät 550 BR:stä erityisen kiinnostavan.

26.09.2016

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaSeppo Evinsalo

Bellan bowrider-mallit tunnettiin aiemmin lisänimellä Exel. Uudistumisen yhteydessä lisänimi on pudonnut pois, uudet bowriderit tunnetaan yksinkertaisesti lyhenteellä BR. Muutenkaan vanhoista malleista ei ole jäänyt jäljelle kuin veistämön logo; mallistoa on remontoitu reiluin, mutta määrätietoisin ottein.

Bella 550 BR on muun malliston tapaan Espen Thorupin käsialaa ja veneen muotokieli on yhtenäinen parin viime vuoden aikana esiteltyjen uutuuksien kanssa. Bella-mallisto on kehittynyt hyvin moderniksi ja selkeälinjaiseksi, eikä se ole ehkä koskaan ollut yhtä yhtenäinen kuin nyt.

Erityisesti tällä vuosikymmenellä malleja on yhdistänyt lähinnä vain kyljen teippaus, sillä mallisto on koostunut omien mallien lisäksi usealta eri veistämöltä peräisin olevista veneistä. Varsinkin Exel-malliston kirjo on ollut suuri, ja jotkin mallit ovat olleet kooltaan erittäin lähellä toisiaan.

RAIKASTA AJATTELUA

Bowriderit on tyypillisesti sisustettu leveällä peräistuimella ja kahdella kuppi-istuimella. Vastaavaa kaavaa on käytetty myös 550 BR:n isommassa sisaressa 600 BR:ssä (Vene 8/2015) ja pienemmässä sisaressa 500 BR:ssä.

550 BR:ssä istuinjärjestys on ajateltu uudelleen ja sohva on poikkeuksellisesti L-muotoinen. U- ja L-muotoisia sohvia on yleensä totuttu näkemään vasta yli 6-metrisissä bowridereissa. Pitkälle eteen viedyn tuulilasin takana on kokoluokassaan poikkeuksellisen paljon tilaa, mutta keulatila on tällöin jäänyt melko pieneksi. Tosin keulan avotila toimii usein vain kulkuväylänä ja istumapaikkoja käytetään harvoin.

Suuri taka-avotila ja kookas L-sohva palvelevat erityisesti ajanviettoa. Avotilan keskelle saa lisävarusteena pöydän, jonka ympärille mahtuu mukavasti viisi henkeä. L-sohva mahdollistaa myös kooltaan 1,45 x 0,90 metrin aurinkopetin. Se muodostetaan kiertämällä jalat kiinni peräistuimen istuintyynyn alla olevaan lisätasoon ja kääntämällä taso avotilan keskelle. Lisätason jaloille on omat kiinnikkeet peräistuimen sisällä olevassa lokerossa, jonne mahtuvat myös aurinkopetin tyynyt.

Sohvan divaaniosaa saa laajennettua kaatamalla apukuljettajan pulpetin etulevy vaakatasoon ja siirtämällä apukuljettajan selkänoja pulpettia vasten.

Apukuljettajan pulpetin sisällä on 12 voltin pistoke, ja lisävarustelistalta löytyy pulpetin sisälle sopiva sähkökäyttöinen kylmälaukku. Kiinteät jääkaapit ovat yleistyneet viime vuosina myös bowridereissa ja niitä on tullut saataville myös tämän kokoluokan veneisiin. Bella 550 BR:n lisävarustelistalta ei kiinteää jääkappia kuitenkaan löydy. Kiinteä kompressorijääkaappi maksaa usein reilut 2 000 euroa, joka on reilun viiden metrin veneessä merkittävä summa. Noin puolet edullisempi kylmälaukku ajaa saman asian.

Bowridereita käytetään usein myös yhteysveneinä. Erityisesti kovassa aallokossa matkustaminen on yleensä mukavampaa kasvot menosuuntaan. Ensisilmäyksellä voisi kuvitella, että L-sohvan sivuistuin olisi irrotettava, jolloin istumajärjestys olisi vastaava kuin useissa muissakin bowridereissa. Näin ei kuitenkaan ole, vaan istuinosan levy on syystä tai toisesta ruuvattu kiinni.

Liikkuminen veneessä on helppoa. Kulkuväylät on mitoitettu sopivasti ja keulassa istuintyynyn saa käännettyä pois tieltä. Perässä liikkumista helpottavat kookkaat uimatasot ja peräistuimen viereen styyrpuurin puolelle jätetty taso.

HELPPO JA HAUSKA

Kuljettajan ajoasento on hyvä ja ratti juuri sopivalla etäisyydellä ja korkeudella. Pienet miinukset tulevat liian etäälle jäävästä plotterista ja hieman liian alas asennetusta kaukohallintalaitteesta. Kaukohallintalaite on myös liian lähellä rattia siten, että rattia pyrittävän käden rystyset saavat välillä osumaa. Veistämön mukaan ongelma koski vain esisarjan venettä ja että asia on korjattu tuotantoveneissä.

Tuulilasi saisi olla hieman korkeampi. Pitkällä kuljettajalla viima osuu otsan seutuville, mikä ei häiritse heinäkuun helteillä, mutta on harmillista kauden alku- ja loppupuolella.

550 BR on miellyttävä ja hauska ajettava. Yhden ja kahden hengen kuormalla vene on erittäin hyvin tasapainossa ja kulkee todella kevyesti. Ajettavuudessa on urheilullisuutta ja ohjaustuntuma on hyvä. Ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa, kun ajaminen on samaan aikaan helppoa ja urheilullista.

Erityisesti vauhdin kasvaessa moottoritrimmiä saa käyttää reilulla otteella. Suurimmilla nopeuksilla kolme nousulistaparia nostavat palteet irti vedestä, mutta melko leveälle sijoitettu uloin nousulistapari tukee veneen kulkua hyvin. Ainoastaan jyrkissä kaarteissa oli havaittavissa pientä vaappumista puolelta toiselle.

Tyyni Kallavesi ei tarjonnut mahdollisuutta kokeilla veneen aallokko-ominaisuuksia, mutta isompien veneiden aalloista Bella 550 BR selvisi ongelmitta. Reilun kymmenen sentin korkuinen terävä aallokko aiheutti kuitenkin kevyttä tärinää.

Moottorisuositus on osunut nappiin. 115-hevosvoimainen Mercury kuljettaa 550 BR:ää hieman yli 38 solmun nopeutta ja liukuun vene nousee pintakaasulla, liukukynnystä tuskin huomaa. Huippunopeus yltää varmasti yli 30 solmun 80-hevosvoimaisellakin moottorilla, joka on muiltakin osin varmasti riittävä voimanlähde.

Lisävarustelistalta löytyville trimmitasoille ei ole suurta tarvetta. Toispuoleisen istuinjärjestyksen takia vene saattaa tosin kulkea vasemmalla kyljellään, kun kyydissä on yli neljä henkeä.

Moottoriäänet on onnistuttu matkanopeuksilla pitämään loitolla ohjaamosta. Alle 25 solmun nopeudessa äänitaso on jopa kiitettävän alhainen, mutta täyskaasulla desibelit nousevat korkealle. Koeajolla pieni häiriötekijä oli vastatuulen aiheuttama vihellys tuulilasin kehyksessä, vastaavan tyyppistä tuulilasia on käytetty kuitenkin ongelmitta muissa Belloissa.

PALJON LOKEROITA

Säilytystilaa 550 BR:ssä on runsaasti. Köysille on omat lokeronsa peränurkissa ja keulassa. Keulan köysilokero on etureunasta avoin, minkä ansiosta köydet on helppo ja nopea sujauttaa säilöön. Lepuuttimille on kaksi säilytyspaikkaa kuljettajan istuimen takana, ja loput lepuuttimet mahtuvat keulaistuimen säilytyslokeroon tai apukuljettajan istuimen alle.

Peräistuimen säilytyslokero on tilava, mutta aurinkopetin tyynyt täyttävät sen helposti. Suuremmille tavaroille on säilytystilaa myös ruumassa. Se tosin on osa pilssiä, joten pilssissä mahdollisesti oleva vesi pääsee kastelemaan matkatavarat. Yksinkertainen välipohja tai ritilä ei olisi pahitteeksi. Tilavuudeltaan ruuma on noin 200 litraa, ja sen suurin pituus on 1,30 metriä. Vesisukset tai wakeboard eivät siis tilaan mahdu.

Kuivaa säilytystilaa on molempien pulpettien sisällä. Apukuljettajan pulpetin säilytystilassa on varaus kylmälaukulle, mutta tilaa voi käyttää muidenkin tavaroiden säilytykseen. Lähes saman kokoinen säilytystila löytyy myös kuljettajan pulpetin sisältä.

Pienemmille tavaroille on kätevät syvennykset molempien pulpettien päällä. Syvennyksissä ei ole roiskeilta suojaavia kansia, mutta ne on sijoitettu hyvin tuulilasin suojaan. Kuljettajan pulpetissa on lisäksi mukiteline ja älypuhelimelle soveltuva syvennys, jonka yhteydessä on USB-pistoke ja 12 voltin pistorasia. Mukitelineitä on ripoteltu ympäri venettä viisi.

Akku on sijoitettu L-sohvan nurkkaan, missä sillä on oma luukku. Mitoitus ei ole kuitenkaan osunut aivan nappiin, sillä luukku ottaa kiinni selkänojan tyynyyn ja on siten hankala avata. Luukku voisi olla kooltaan suurempi. Päävirtakytkin ja automaattisulakkeet ovat helpossa paikassa L-sohvan nurkassa.

SIISTIÄ TYÖTÄ

Bella 550 BR on hyvin tehdyn oloinen vene ja materiaalit vaikuttavat laadukkailta. Nykyään on kuitenkin totuttu lasista valmistettuihin tuulilaseihin, mistä Bella tekee poikkeuksen. 550 BR:n tuulilasi on sisarmalliensa tapaan muovia. Syy on kosmeettinen, mutta myös taloudellinen. Kahteen suuntaan kaareutuvan tuulilasin valmistaminen lasista on hyvin kallista.

Lasin kehys on alumiinia ja koko rakenne on erittäin tukeva. Tuulilasin materiaaliin ei kiinnitä huomiota kuin vasta sateella. Käytännön haitta on tuulilasinpyyhkimen puuttuminen. Pyyhkimen sulka ja siihen tarttuneet epäpuhtaudet nimittäin naarmuttavat muovia. Muovilla on muutenkin taipumus himmetä ajan saatossa.

Viimeisin huomautus tulee säilytystilojen lukituksesta. Bella käyttää epäkeskosalpoja, jotka lukitaan riippulukoilla. Useista kilpailevista veneistä löytyy kiinteät ja helppokäyttöiset, sarjoitetut Abloy-lukot.

Muilta osin vakiovarustus on erittäin kattava ja vesille voi lähteä rastimatta listalta ainuttakaan lisävarustetta. Esimerkiksi kuomu ja istuintyynyt aurinkopetin patjoineen kuuluvat vakiovarusteisiin. Lisävarustelistalla on lähinnä elektroniikkaa ja lisämukavuuksia, kuten plotteri, stereot ja harmaa laminaattiturkki.

Hinnaltaan 550 BR on saatu pidettyä kilpailukykyisenä. Se onkin elinehto, sillä kokoluokassa riittää kilpailijoita jo pelkästään lujitemuoviveneissä. Esimerkiksi Yamarin 56 BR asettuu satasien tarkkuudella samaan hintaluokkaan, Finnmaster 55 BR on reilun tuhat euroa Bellaa arvokkaampi ja AMT:n uutuus 190 BR on noin 2 500 euroa arvokkaampi. AMT valmistaa yhä myös vanhempaa malliaan 185 BR:ää, joka on noin 1 500 euroa Bella 550 BR:ää edullisempi.

Lujitemuovisten kilpailijoiden lisäksi tulevat alumiiniveneet, joita Bellalta ei ole luvassa, ainakaan lähiaikoina.

Mittaukset

Bella 550 BR

Kiitämme

+ ajettavuutta

+ ulkonäköä

+ säilytystiloja

Moitimme

– matalaa tuulilasia

Pituus 5,53 m

Leveys 2,15 m

Syväys 0,7 m

Paino 650 kg

Kantavuus 7 henkeä

Ce C

Pa-säiliö 105 l

Moottoriteho 80–150 hv

Hinta, alk. 19 300 €

Koeajomoottori Mercury F115

Koeajoveneen hinta 31 800 €

Vakiovarusteet, mm. hydrauliohjaus, patjat, kuomu.

Lisävarusteet, mm. harmaa laminaatti 1 410 €, kylmälaukku 990 €, pöytä 410 €.

Valmistaja Bella-Veneet Oy, Kuopio, www.bellaboats.fi

Myynti www.bellaboats.fi/jalleenmyyjat

X