Tilaa
Testit

Arkistosta: Marex 310 Sun Cruiser – Euroopan paras?

Mikään muu vene ei ole viimeisen vuoden sisällä saanut yhtä paljon kiitosta ja kunniamainintoja kuin norjalaislähtöinen Marex 310 Sun Cruiser.

01.10.2017

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaSeppo Evinsalo ja Ari Inkinen

Motorboat Of The Year 2017, luokkansa paras. Powerboat Of The Year 2017, luokkansa paras. German Design Award 2018, ehdokas.

Marex 310 Sun Cruiserin saamat kunniamaininnat ja kiitokset ovat häkellyttäviä. Harvoin, jos koskaan, on yhdelle venemallille sadellut niin runsaasti kehuja kuin tälle norjalaisen venesuunnittelun parhaita perinteitä ja modernia otetta yhdistävälle veneelle.

”Monikäyttöinen kuin coupé ja ajettavuudeltaan sporttinen, mutta vakaa kuin troolari. Ja ehdottomasti hintansa arvoinen. Aivan loistava, mutta yllättävän edullinen skandinaavi”, kehuvat kansainväliset veneilylehdet Marexia.

Tasapainoinen tilanjako

Marex 310 Sun Cruiser edustaa perinteistä norjalaista matkavenesuunnittelua, mutta siinä on otettu huomioon myös tämän päivän tarpeet ja toiveet. Veneen tilat on jaettu järkevällä ja tehokkaalla tavalla eri käyttöalueisiin.

Avotila on luonnollisesti veneen pääasiallinen oleskelutila, ohjaamo on mukavasti kahdelle ja keittiö on, vaikka hieman erillään, silti avotilaan kiinteässä yhteydessä niin, että kulloinenkin kokki voi osallistua yleiseen seurusteluun. Makuukajuutat ja toiletti ovat huurrelasisten ovien takana ja niihin käydään pentteritilasta.

Avotila on nykytyyliin poikkeuksellisen suuri, ja kaksiosainen katto mahdollistaa sekä auringosta ja ulkoilmasta nauttimisen että oleilun säältä suojassa. Vaikka kankaisten kattoluukkujen kehys on keveän näköinen, se ei kuitenkaan ole hutera.

Avarassa avotilassa on istumapaikat kantavuuden sallimille kaikille kahdeksalle, ja parille satunnaiselle kävijällekin.

Yllätys kannen alla

Vaikka avotilan sohvaryhmä houkutteleekin pysähtymään, suurin yllätys on sijoitettu kannen alle: tilaa onkin käsittämättömän runsaasti.

Ohjaamon vierestä laskeutuvat portaat pentteriin ja ”aulaan”. Tila voidaan erottaa varsinaisesta avotilasta valtavalla liukuovella, joka edessä ulottuu tuulilasiin saakka. Suurikokoinen ovi liukuu yllättävän keveästi, ja kun vielä portaiden kohdalla oleva, alas laskettu oviluukku nostetaan, on koko makuualue suljettu ulkomaailmalta.

Kun liukuovi on avoinna, on pentterialue yhtä ja samaa avotilaa kuin muukin vene. Pentteritilahan ei ole erityisen suuri, mutta tuulilasin ja avoimen kattoluukun kautta sisään tuleva valo luovat erittäin avaran tunnelman; samalla hellan höyryt häviävät taivaan tuuliin.

Pentterin järjestelyt ja tilat ovat riittävät matkaveneeseen. Marexissa ei ole sorruttu tilojen minimoimiseen viikonlopun tarpeita ajatellen, vaan pentteri on suunniteltu oikeaan venematkailuun. Viikon ruokatarpeet mahtuvat kätevästi mukaan, tilaa on kattiloille ja pannuille, astioille ja rasioille, ja erityisen kiitoksen ansaitsee erittäin käytännöllinen ja tilava jääkaappi.

Suoraan vastapäätä portaita avautuu keulakajuutta, joka selkeästi on ns. omistajan kajuutta, paras makuutila. Vuode on sijoitettu vinottain laitaa pitkin, jolloin tila on saatu hyödynnettyä kokonaan ja vuoteesta suuri. Laidan puolella nukkuja tosin joutuu noustessaan kiipeämään vuodekumppanin yli, mutta se tuskin on mikään ongelma.

Marexin ohjaamo on onnistunut yhdistelmä mukavuutta ja tehokkuutta. Istuin on miellyttävä ja kohtuullisen tilava kahdelle. Sohvamaisena sen säätäminen on ehkä hieman hankalaa, mutta ajoasennossa ei periaatteessa ole mitään vikaa. Ei myöskään seisaaltaan, joskin avatun kattoluukun etureuna tuntuu olevan hieman lähellä takaraivoa.

Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 10/2017.

 

Lue myös nämä

X