Tilaa
Testit

ClubSwan 50 – Unelmaa hipomassa

Vene 18 Båt -näyttelyssä esillä oleva Nautorin viidenkympin villitys on riemastuttavan radikaali loikka aivan uuteen näkemykseen siitä, mitä on olla Swan.

15.02.2018

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen

Se tunne, kun jokin herkullinen ja haluttava on aivan ulottuvilla, mutta vielä ei saa maistaa.

 Herkkupala uusi ClubSwan 50 on aivan ilmeisesti, kun se liukuu Välimeren kirkkaansinisellä pinnalla.

Harvasta brändistä voi yhtä oikeutetusti käyttää kliseetä ”legenda jo syntyessään” kuin Swanista. Kansainvälisten huippusuunnittelijoiden ja pohjalaisen käsityötaidon yhdistelmä on tuottanut veneitä, jotka omassa luokassaan ovat aina olleet tunnustettuja ja arvostettuja.

Se oma luokka on vuosien varrella vaihdellut. Urheilullisesti ja tuloksellisesti menestyksekkäimpiä Swanit olivat silloin, kun suurten avomerikilpailujen veneet olivat vielä hyvinkin cruiserimaisesti sisustettuja. Kun kärjen valtasivat yhä puhtaammat ja karummat raaserit, Nautor siirtyi suurempiin ja ylellisempiin pursiin, lopulta aivan yksittäiskappaleina valmistettaviin luksusveneisiin.

Vaikka välissä syntyi vielä muutamia ”luokkaveneitä”, kuten Club Swan 42, Swan 45 sekä melko tuore ja Nordstream Racestä tuttu Swan 60, urheilullisuus on jäänyt taka-alalle. Se ei silti ole tarkoittanut rakennustekniikan vanhanaikaistumista. Päinvastoin, sillä pitkälle kustomoiduissa jahdeissa tilaaja on usein antanut veistämölle mahdollisuuksia hyvinkin edistyneiden (lue: kalliiden) tekniikoiden ja materiaalien hyödyntämiseen.

Tämä tausta huomioiden odotukset 50-vuotisjuhlamallia kohtaan olivat lähinnä arvokkaan hillittyjä. Siksi Club-Swan 50 onnistui lyömään purjehtivan maailman ällikällä: näin lähelle raaseria ei Swania ennen ole viritetty.

Kahdeksan kisa

Ei vieläkään ole minun vuoroni päästä purjehtimaan. Asioiden tärkeysjärjestys on selkeä: ensin hoidetaan koepurjehdus mahdolliselle ostajalle, sitten vasta lehdistölle.

Puitteet ovat toki loistavat, kun kiertelen Swania kuvausveneellä. Toisella puolella auringonpaisteinen ulappa, toisella Sardinian pohjoiskärki, jossa joidenkin teorioiden mukaan myös Odysseus poikkesi. Hän kohtasi silloin ihmissyöjäjättiläisiä, mutta meitä Porto Cervossa isännöi Costa Smeralda Yacht Club. Siihen kuuluu jättiläisiä liike-elämästä ja jetsetistä, sillä seura on erikoistunut järjestämään regattoja suurille jahdeille.

Maxi Yacht Rolex Cup on juuri menossa, ja parin päivän päästä alkaa Swan Cup, johon testipurtemme Cuordileone osallistuu.

Venettä esittelee juuri nyt sen suunnittelija Juan Kouyoumdjian. Vaikka yksi Nautorin johtavia periaatteita on aina ollut tunnustettujen suunnittelijoiden käyttäminen, Juan K:n valinta ClubSwan 50:n piirtäjäksi oli pieni yllätys.

Tai ehkei sittenkään, kun tehtävänantoa lukee tarkemmin. Piti luoda erittäin nopea vene, niin helposti käsiteltävä, että sillä voi tavoitella huippunopeuksia myös 50-jalkaisille normaalia pienemmällä miehityksellä ja ilman ammattilaisten apua. Rennompi purjehdus pitää onnistua mukavasti omistajan omin voimin, vaikkapa pariskunnalta.

Uusinta tekniikkaa sai käyttää sikäli estottomasti, että kokemuksia aiotaan hyödyntää myöhemmin one-off-Swaneissa. Äärimmäisyyksiä piti silti leikata niin, että ClubSwanista pystytään kehittämään yksityyppiluokka.

Ehdotuksia pyydettiin kahdeksalta suunnittelutoimistolta. Jatkokehittelyyn valittiin Juan K, joka juuri kilpaveneissä on ollut viime vuosien ehkä kuumin nimi.

Sivusta katsoenkin Swanin pituudesta huomattava osa on avotilaa. Veneessä sen suuruuden vasta oikein oivaltaa: sillä on pituutta noin viisi metriä ja leveyttä neljä, eikä kalustuksena ole kuin kaksi lyhyttä penkkiä ja rattien pedestaalit.

Salonki on suuri joka suuntaan, mutta niukasti varustettu. Pitkät laitasohvat toimivat meripunkkina ja niiden selkänojat nousevat toisiksi. Pöytä ja sen ääreen nostettavat tuolit ovat kaikki irtotavaraa, joka voidaan kisatessa jättää laiturille – kuten myös keulakajuutan parivuode.

Portaikon vieressä styyrpuurissa on pentteri, joka tiloiltaan ja varusteiltaan vertautuu 20 jalkaa pienempiin veneisiin. Toisaalta se on ergonomialtaan sellainen, jossa uskaltaisin tehdä keittoruokaa ihan kunnon kelissäkin.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 11/2016.

Lue myös nämä

X