Tilaa
Testit

Arkistoesittely: Buster Phantom – Äärimmäistä energiaa

Buster Phantom on täynnä energiaa. Lähes kymmenen metriä pituutta ja 700 hevosvoimaa tehoa tekevät siitä kotimaisten avoveneiden kunkun.

15.01.2021

KirjoittajaAri Inkinen

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

Ääni on yllättävän hiljainen ja sävyltään lempeä ollakseen tajunnanräjäyttäjä. Yamahan äänimaailma on perinteisesti hillitty, mutta luulisi kahdesta moottorista, 16 sylinteristä lähtevän ärjyä möyrintää kaasua painaessa. Mutta ei, lähtö on toki ärhäkkä, mutta V8:ien rajua raivoa ei kuulu.

En silti ollut pettynyt ensi kokemukseen Busterin uuden Phantomin koeajolla.

Jo laiturissa vene näyttää vauhdikkaalta. Veneen parraslinja on täydellinen, ei silmiinpistävä, mutta sen verran kaareva, että syntyy mielikuva vauhdikkuudesta. Se on venesuunnittelija Kai Ilmasen mukaan ollut tarkoituskin ja tarkkaan piirretty. Pitkä ja matalalinjainen runko on suorastaan siro, ja voimakkaasti taakse kallistettu tuulilasi on omiaan korostamaan vauhdikasta ilmettä.

Alkusyksyn vähätuulinen keli ei nostanut aallokkoa Ruotsin länsirannikolla tutustuessani veneeseen. Edes maininkia ei avoimella merellä ollut antamassa käsitystä veneen ominaisuuksista. Niinpä on tyytyminen lukuihin ja niiden kertomaan.

Phantomissa ei ensinnäkään ole nousulistoja, mutta perästä 22,6 asteen V-pohja on lähtökohtaisesti ajettavissa suuressakin aallokossa. Veneen tasapaino on erinomainen, ja siihen on myös kiinnitetty erityistä huomiota. Epäilemättä suunnittelija on käyttänyt hyväkseen myös pitkää kokemustaan Yamarinien parissa. Niitähän yleisesti on pidetty ajo-ominaisuuksiltaan ensiluokkaisina suomalaisveneiden joukossa.

Nousulistaton runko on vedessä juoheva, syvä V pehmentää menoa.

Paino on toinen ajettavuuteen vaikuttava tekijä. Kun yhdistelmä painaa tankattuna neljän hengen kuormalla runsaat kolme ja puoli tonnia ja perässä on riittävästi tehoa, eivät pienet, ja vähän isommatkaan, aallot ole hidastava tekijä.

Vaikka kuinka trimmiä koeajopäivänä kutitteli, ei nopeus noussut päälle 60 solmun. Vakiintuneen käytäntömme mukaan silloin, kun huippunopeus vain käväisee jossain nopeudessa, se ei ole huippunopeus. Sellaiseksi katsomme vain suurimman pitkäaikaisen nopeuden. Niinpä Phantomin huipuksi jäi 59 solmua. Pienempi kuorma, ehkä toiset potkurit ja kylmä vesi, niin huippunopeus nousee hyvänkin matkaa 60 solmun rajan toiselle puolelle.

Phantom on itse asiassa bowrider, jossa tuulilasin etupuolella on runsaasti tilaa.

Mutta liikkeelle

Rivakka kiihdytys painaa kuskin penkkiä vasten. 700 hevosvoimaa työntävät veneen myös niin nopeasti vauhtiin, ettei siinä ehdi kynnyksiin kompuroida – liukukynnystä ei käytännössä tunnu.

Vauhdin tunne pettää. Ilman nopeusmittaria ei todellista nopeutta oivalla, sillä Phantomista puuttuu tavanomaisemman avoveneen viimainen kokemus. Ohjaamo on hyvin suojattu, tuulilasi riittävän korkea ja sivuilta ei puhalla istujan niskaan. 50 solmua on kuin… no, tavanomainen matkanopeus.

Ja kun sitten painaa kahvan pohjaan, vene vielä nytkähtää eteenpäin samalla kun mittarin neulan lähestyy kuuttakymmentä.

Ajelemme vauhdikkaasti kallioluotojen keskellä. Phantom ohjautuu erittäin tarkasti ja täsmällisesti. Veneen pitkä ja terävä kölilinja pitävät sen suunnassa, ja veneen liikkeet on helppo ennakoida. Vene ei luistele sivusuunnassa kovassakaan vauhdissa ja äkkinäisissä käännöksissä myös erinomaisesti veteen purevien nelilapaisten potkurien ansiosta.

Buster Phantom on peräti 2,78 m leveä ja huolimatta suhteellisen syvästä V-kulmasta, vene on hyvin sivuttaisvakaa ajossa. Toisin kuin moni suuri ja nopea avovene, Phantom ei vaadi jatkuvaa rattityötä tai trimmien säätöä. Se pikemminkin kulkee rauhallisesti sinne, minne se on laitettu kulkemaan. Sivuttaiskallistelu on minimaalista.

Yamaha Helm Master

Aaltoja tai ei, matkustusmukavuus on hyvä. X-Craftin jousitetut istuimet myötäilevät kaikkia liikkeitä, mutta naapuriveneen aalloista loikatessa ne eivät kuitenkaan pohjaa. Jäykkyys on säädetty kovaa keliä ajatellen.

Jousitettuja istuimia on viisi, sen lisäksi perän U-sohvalla istuvat toiset viisi henkilöä. Sohva ei ymmärrettävästi yllä mukavuudessa jousitettujen yksittäisistuinten tasolle. Myös viima puhaltaa hiukset silmille, mutta meno ei tunnu turvattomalta suurella sohvallakaan.

Veneen kantavuus on kymmenelle, ja sen Phantom varmasti kantaa ja kulkee edelleen lujaa.

Harvoin avotilassa on tilaa tuhlattavaksi saakka. Tällä kertaa on. Veneen kantavuus on 10 henkilöä.

Matkanteko on äänimaailmaltaan miellyttävää. Vaikka välillä ääntä on puhuessa korotettava, ei pikku-aaltojen naputus pohjaan ole kova, eivätkä moottorit jyrise edes täyskaasulla. Osansa siihen on tehokkaasti toteutetulla rungon rakenteellisella vaimennuksella, moottorien ääntä rauhoittaa peräpenkin takana oleva verkkoseinä. Etenkin kun lepuuttimet tungetaan pusseihinsa, seinä on lähes läpipääsemätön melueste.

Eniten Phantom pitää melua laiturista poistuessaan. Yamaha esitteli jo kolmisen vuotta sitten tuolloin vielä prototyyppivaiheessa olleen Helm Master -ohjausjärjestelmän, jota käytetään joystickilla. Järjestelmä edellyttää kaksimoottoriasennusta ja sähköisiä kaukohallintalaitteita.

Nyt järjestelmä on saatavana kaikkiin drive-by-wire-moottoreihin. Joy-stickin avulla venettä voi ohjata ja ajaa mihin suuntaan tahansa. Tietokoneen erillisesti ohjaamat moottorit liikuttavat venettä kaasun ja työntö/vetosuunnan avulla haluttuun suuntaan, kääntävät vaikka paikallaan. Järjestelmän ainoat miinukset ovat yletön hinta (24 900 €) ja meteli.

Helm Master tekee Buster Phantominkin siirtelyn ahtaassa satamassa todella helpoksi, joskin yhtään kokenut kuski hallitsee veneen ilman sitäkin.

Helm Master on looginen ja sen käytön oppii nopeasti.

Kuski kiittää

Monesti suuremmissa avoveneissä kuski on se, joka kiittelee suunnittelijoita. Buster Phantomissa kiitoksiin yhtyy varmaan koko porukka, mutta kuski on edelleen kuningas.

700 hevosvoiman hallintaan on erinomaiset edellytykset, sillä kaikki elementit ovat paikallaan. Poikkeuksellisen miellyttävä ratti on säädettävissä sopivalle korkeudelle, nappuloita ei ole liikaa, mutta tarpeelliset ovat käden ulottuvilla ehkä pyyhkimen katkaisijoita lukuunottamatta, ja joystick-ohjaukselle on täydellinen paikka reilun kyynärnojan edessä.

Ohjaamo on kompakti. Kytkimet ovat paikoillaan, eikä nappuloita ole liikaa.

Ohjaamon kruunaa ruuutunäyttö tai kaksi. Buster Q -järjestelmän 16-tuumainen ruutu on suoraan kuljettajan silmien edessä riittävän suurena ja selkeänä. Ruutuja sopii konsoliin kaksi, jolloin esimerkiksi navigointikartan rinnalle saa moottoridatan, kaikuluotaimen tai minkä tahansa järjestelmään liitettävän tietolähteen. Laajimmassa varustelussa lisäksi apukuljettajan eteen on mahdollista asentaa järjestelmän 10-tuumainen lisänäyttö.

Buster Q:n viihdetarjontaa voi ohjata myös älypuhelimella.

Buster Q voidaan Phantomissa laajentaa peräti kolmelle ruudulle.

Buster Phantom ei ole ainoastaan yhteysvene, kuten ensimmäinen ajatus helposti on. Se on myös hyvin sosiaalinen vene, sillä perän sohvan ymprillä on mukava istua suurellakin porukalla etenkin, kun takimmaiset yksittäisistuimet kääntyvät kohti suurta pöytää. Äänentoistolaitteisiin on kiinnitetty huomiota, sen sijaan minkäänlaista pentteriä ei ole, ainoastaan jääkaappi lisävarusteena. Ei tosin ole juuri mukitelineitäkään.

Säilytystilojen suhteen Phantomissa ei ole säästelty. Keulan suuri lokero on kuin minikajuutta ja lisää tilaa on penkkien ja pulpettien alla. Ja varmasti riittävästi.

Ristiriitaisia tuntemuksia

Buster Phantom aiheuttaa ainakin minulle ristiriitaisia tunteita. Pakko on myöntää, että vauhdikas ajaminen huippuhyvällä ajettavalla antaa iloa. Vaikka tyynessä ajaminen ei nostakaan adrenaliinia vereen, lähes sadan kilometrin tuntivauhti avoimella merellä tuntuu mahtavalta.

Asialla on kuitenkin toinen puolensa, ja se liittyy veneilyn merkitykseen yleisesti. Veneily on rentoutumista ja irtautumista tavanomaisesta, mutta onko hurja vauhti vesillä rentouttavaa? Onko sillä mitään tekemistä luonnon ja sen kokemisen kanssa?

Siinä, että polttaa matkanopeudella sata litraa bensiiniä tunnissa – tai täyskaasulla 250 litraa – ei ole mitään ekologista.

Tuntemukset eivät kohdistu suinkaan vain Busteriin, tai tässä tapauksessa Phantomiin. Veneilijöille tarjotaan yhä enemmän yhä suurempia moottoreita, etenkin perämoottoreita. Veneet ovat yhä nopeampia.

Busterin valmistaja, nykyään ulkomaisessa omistuksessa oleva Inhan Tehtaat Oy, kaavailee valmistavansa Phantomeita noin 25 kappaletta vuodessa. Niistä ylivoimainen osa menee vientiin, Ruotsiin ja Norjaan. Suomessa kaavaillaan myytävän muutama vene vuodessa.

Jo hinta on yksi hidaste. Halvimmillaan Buster Phantom maksaa 180 600 euroa. Moottorit ovat tällöin 300-hevosvoimaiset Yamahat. Pienellä varustelulla hinta nousee yli 200 000 euron. Paljon tai vähän, sen ratkaisee ostaja. Kysymyksessä on loppujen lopuksi avovene.

Mutta ei pitkään vain avovene. Suunnittelija Kai Ilmasella on jo kuvat täydentävistä malleista, T-topista ja kajuuttaveneestä.

Esittely on julkaistu Vene-lehdestä 12/2016.

Lue myös nämä

X