Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Huolto

Testi: Potkurin valinta – 13, 14 vai 15 tuumaa?

Testasimme kolme erikokoista potkuria yhdessä ja samassa veneessä löytääksemme sopivimman. Yhden oikean potkurin sijaan löysimme erilaisia ominaisuuksia.

26.08.2020

Kirjoittajastaffan westerling ja ari inkinen

Uuden veneen ostaja saa useimmiten venemoottori-yhdistelmän ostaessaan jälleenmyyjän sopivaksi katsoman yleispotkurin huolimatta siitä, millaiseen käyttöön ja millaiselle kuormalle vene ostetaan. Yleensä potkuri on mitoitettu saavuttamaan yhden hengen kuormalla suurin sallittu kierrosnopeus, jolloin se toimii hyvin myös raskaammalla kuormalla.

Kokeilimme kolmea, nousultaan erilaista potkuria yhdessä ja samassa veneessä nähdäksemme, mikä potkureista on sopivin ja millaisia eroja suorituskyvyssä ja taloudellisuudessa syntyy. Kaikki kolme osuvat moottorin huippukierrosalueelle sekä kahden että neljän hengen kuormalla.

Potkurin valinta on aina enemmän tai vähemmän kompromissi. Potkuri sopii hyvin joihinkin tilanteisiin, mutta ei suinkaan kaikkeen käyttöön. Jos suurimman osan ajosta kuorma on henkilö tai kaksi, voi olla viisasta valita jyrkempi potkuri. Tällöin saadaan lisää nopeutta, taloudellisuus paranee ja melutaso laskee. Kiihtyvyys ja liukuun nousu kärsivät, mutta niillä tuskin on kovin suurta käytännön merkitystä.

Mikäli venettä käytetään paljon neljän hengen kuormalla, on huippukierrokset hyvä saada lähelle suurinta käyntinopeutta, jolloin moottori ei joudu käymään turhan suurella kuormalla. Silloin tosin kevyen kuorman kierrokset nousevat liian korkealle täydellä kaasulla, mitä on vältettävä.

Jos moottorin suositeltu huippukierrosalue on 5 000–6 000, tulee huippukierrosten olla mahdollisimman lähellä kuuttatuhatta. Jos kierrokset menevät yli 6 000:n, on potkuri vaihdettava jyrkemmäksi, jolloin kierrosluku laskee. Tuuman muutos potkurin nousussa vaikuttaa 150–200 kierrosta. Samalla moottori muuttuu vähän rivakammaksi ja liukuunnousu on nopeampi.

Jos perämoottorin asentaa itse, se tulee muistaa asentaa niin, että kavitaatiolevy on veneen pohjan tasalla. Sentti tai pari ylempänä vielä menettelee, jotta potkuri ei ime ilmaa ja ventiloi. Liian alas asentaminen puolestaan lisää turhaa kitkaa ja lennättää vettä. Moottorin oikea asennuskorkeus on edellytys sopivan potkurin löytämiseksi. Potkurin testaaminen liian ylös tai alas asennettulla moottorilla on ajanhukkaa.

Jos tapana on ajaa kaasu pohjassa ylikierroksilla, nykyaikaisten moottorien kierrosrajoitin katkoo sytytystä. Vanhoissa kaksitahtimoottoreissa sitä ei ole, ja ylikierrosten seurauksena voi olla kallis remontti. Jos moottorissa ei ole kierroslukumittaria, suosittelen vahvasti sen asentamista mahdollisimman pian.

Voit lukea testin myös digilehdestä 5/2017

Potkurien testauksessa on paljon työtä. Siksi harva sitä tekee. Yleensä kaupasta saa vene/moottoripaketin mukana valmiiksi valitun, sopivan yleispotkurin.

Pitkän päivän tulokset

Testasimme potkurit AMT 170 R veneessä, jossa oli moottorina 50 hevosvoiman nelitahti-Suzuki. Vene on 5,02 pitkä ja 2,05 m leveä. Se painaa noin 500 kg, ja pohjan V-kulma on 20 astetta. Moottori oli asennettu niin, että kavitaatiolevy oli täsmälleen veneen pohjan tasossa.

Vertailupotkurit ovat Suzukin alumiinipotkurien perusmallistosta, ja nousultaan 13, 14 ja 15 tuumaa. Potkurien halkaisijaerot ovat neljännestuuman verran. Kaikilla kolmella potkurilla moottorin huippukierrosluvut asettuivat suositusalueelle 5 900–6 500 kierrosta minuutissa, sekä kahden että neljän hengen kuormalla.

Testissä mitattiin nopeus, polttoaineen kulutus, kiihtyvyys ja melutaso kahden ja neljän hengen kuormalla. Testit ajettiin yhden päivän aikana keliolosuhteiden ollessa stabiilit. Nopeus mitattiin gps:llä, kulutus läpivirtausmittarilla, kiihtyvyys sekuntikellolla ja melu desibelimittarilla.

Nopeusmittauksessa kahden hengen kuormalla 15 tuuman potkuri osoittautui nopeimmaksi, mikä ei ollut yllätys. Huippunopeus oli 29,0 solmua. 14 tuuman potkurilla nopeus oli 28,2 ja 13-tuumaisella 27,2 solmua.

Laskemalla käyntinopeus 5 000 kierroksen tuntumaan, nopein potkuri oli 13-tuumainen. Se jaksaa parhaiten kuljettaa venettä myös silloin, kun kierrosluku pudotetaan 4 000 kierroksen tuntumaan moottorin taloudellisimmalle käyntialueelle.

Neljän hengen kuormalla 13-tuumainen oli tehokkain ja nopein kautta koko kierrosalueen aivan täyskaasua lukuunottamatta. Silloin 15-tuumainen potkuri oli puoli solmua nopeampi. Mittauksesta voi päätellä, että 13 tuuman potkuri on suurimmalta osin tehokkain neljän hengen kuormalla.

Huippunopeutta 13-tuumaisella potkurilla ja neljän hengen kuormalla vene saavutti 26,0 solmua, kun 14-tuumaisella huippu oli 25,8 ja 15-tuumaisella 26,5. 13-tuumainen potkuri menettää nopeudestaan ainoastaan 1,2 solmua, kun kuormaa kasvatetaan kahdesta neljään henkilöön. 14-tuumainen menettää puolestaan 2,4 solmua ja 15-tuumainen 2,5 solmua.

Kulutuserot pieniä

Polttoaineen kulutuserot näillä kolmella potkurilla ovat nimelliset. 13-tuumainen kuluttaa hiuksenhienosti enemmän kuin muut noin 20 solmun nopeuteen saakka, sen jälkeen erot tasoittuvat olemattomiksi. Neljän hengen kuormalla erot ovat vielä pienemmät. Suurin ero on huippukierroksilla on 0,8 l per mpk 15-tuumaisen kuluttaessa taloudellisimmillaan 0,6 litraa ja 13-tuumaisen 0,68 litraa meripeninkulmaa kohti.

Vaikka kiihtyvyys ei olekaan ominaisuuksista ehkä tärkeimpiä, se kertoo osaltaan potkurien tehokkuudesta. Tässä suhteessa pienempi on parempi, sillä se saavuttaa huippukierroksensa nopeammin kuin jyrkempi potkuri.

Erot kiihtyvyydessä ovat huomattavia. 13-tuumainen potkuri kiihdyttää veneen nollasta 15 solmuun kahdeksassa sekunnissa, kun 15-tuumainen tarvitsee siihen lähes kaksinkertaisen ajan. 25 solmun nopeuteen ero kasvaa 13-tuumaisen potkurin hyväksi lähes kymmeneen sekuntiin.

Kymmenen sekuntia ei ole elämässä pitkä aika, mutta kun istuu veneessä ja odottaa sen nousevan liukuun, kymmenen sekuntia saattaa tuntua ikuisuudelta.

Vielä suuremmiksi erot muodostuvat kun kyydissä istuu neljä henkilöä. 13-tuumainen potkuri kiihdyttää veneen 25 solmun nopeuteen 18,7 sekunnissa, kun 14-tuumaiselta siihen menee 24,9 ja 15-tuumaiselta 35 sekuntia.

Jos veneeseen nousee viides henkilö, 13-tuumainen on ainut potkuri, joka jaksaa pyöriä veneen ylipäänsä liukuun ilman, että osa matkustajista joutuu siirtymään keulaan tasapainottamaan venettä.

Nousultaan loivemmat potkurit kiertävät enemmän ja ne myös meluavat enemmän. Se nähtiin tässäkin vertailussa. Kun 13-tuumainen potkuri kierrätti moottoria 6 500 kierrosta minuutissa, oli melutaso 88 dB(A). 14-tuumaisen potkurin huippukierrokset olivat 6 400 ja huippumelu 87 dB(A). 15-tuumaisen moottorin huippumelu oli 86 dB(A) 6 200 kierroksen käyntinopeudella. Noin 12 solmun nopeudesta alkaen melutaso vaihteli kautta nopeusalueen vain marginaalisesti.

Potkurin mitat

Potkurin runkoon on yleensä stanssattu potkurin mitat ja tyyppi. Jotkut valmistajat sijoittavat tiedot potkurin lapaan, mutta harvemmin. Merkintä voi olla esimerkiksi 12 x 13. Ensimmäinen luku on aina potkurin halkaisija tuumina ja toinen luku on potkurin nousu.

Halkaisijan enimmäiskoon määrittää potkuriakselin ja kavitaatiolevyn väli; minkä kokoinen potkuri siihen mahtuu. Yleensä ei ole kovin tarkoituksenmukaista käyttää halkaisijaltaan kovin paljon pienempää potkuria kuin mikä kavitaatiolevyn alle mahtuu.

Potkurin nousu puolestaan on se matka, jonka potkuri tekisi kiinteässä aineessa yhdellä täydellä kierroksella. Matka ilmoitetaan tuumina. Esimerkkipotkurimme kulkisi siis 13 tuumaa eli 33,02 senttimetriä. Tämä ei ota huomioon kaikissa potkureissa enemmän tai vähemmän ilmenevää luistoa.

Pienin on paras vaikkei täydellinen

Tällaisen testi tulokset riippuvat paljon veneen koosta, mallista, moottorin tehosta, potkurin tyypistä ja monesta muusta tekijästä. Raskaasti kuormattu pienehkö vene kärsii huomattavasti enemmän tuuman tai parin erosta potkurin jyrkkyydessä kuin suurempi vene. Potkurin merkitystä ajomukavuudelle ei pidä vähätellä.

Suurehkot veneet eivät ole yhtä herkkiä kuomalle kuin pienet. Monesti henkilön tai kahden lisäkuorma ei vaikuta tuon taivaallista veneen kulkuun, edellyttäen että moottoritehoa on riittävästi. Jos suuressa – raskaassa – veneessä on liian pienitehoinen sisämoottori, on potkurin oltava loiva, jotta vene ylipäänsä nousee liukuun. Ja kun vene on liu’ussa, on potkuri yleensä liian pieni ollakseen tehokas ja taloudellinen. Kierrokset helposti nousevat yli suositellun ja moottorin teho menee hukkaan.

Testin perusteella on helppo päätellä, että potkureista pienin eli 13-tuumainen ei ole nopein saati taloudellisin huippunopeudella. Se on kuitenkin sopivin yleisimmin käytetyllä nopeusalueella. Se muuntaa parhaiten moottorin hevosvoimat liikkeeksi sekä kahden että neljän hengen kuormalla.

Mikäli venettä käytetään paljon yksin tai kahdestaan, on 14-tuumainen potkuri sopivin. Se ei aivan yhtä nopeasti kiihdytä venettä kahden hengen kuormalla yli liukukynnyksen kuin 13-tuumainen, mutta se on nopeampi ja talaoudellisempi 20 solmuun saakka.

15-tuumaisen potkurin jätämme kaupan hyllylle. Se varmasti sopii pienempään ja kevyempään veneeseen, mutta ei testiveneeseemme.

Mikäli mahdollista, koeaja vene jota olet ostamassa kuormalla, jolla sitä useimmiten tullaan käyttämään. Näin vältyt pahimmilta pettymyksiltä. Kerro myyjälle, miten ja millaisella kuormalla venettä käytetään, niin hän osaa valita siihen heti kerrasta sopivan potkurin. Ja jos moottorin mukana tullut potkuri ei siihen sovellu, voit aina laittaa sen talteen ja käyttää varapotkurina tarpeen vaatiessa.

X