Tilaa
Jutut

Tekniikka tutuksi: Litium – uhka vai mahdollisuus?

Litiumakkuja markkinoidaan ylivoimaista kapasiteettia tarjoavana helppona ratkaisuna veneiden sähkön varastointiin. Akuston oikeaoppinen vaihto perinteisestä lyijystä litiumiin on kuitenkin ammattitaitoa ja suunnittelua vaativa projekti.

14.04.2022

KirjoittajaMatti-Pekka Falck

KuvaajaVeneen arkisto ja valmistajat

Litium on yleisnimitys eri akkukemioille, joissa elektrodeina käytetään lyijyn sijasta litiumoksidia, grafiittia tai jotain muuta hiilipohjaista ainetta. Litiumakkuja onkin monta eri tyyppiä. Osa kemioista on epävakaita, eivätkä ne tulipaloriskinsä vuoksi sovellu venekäyttöön. LiFePo4 akut on todettu turvalliseksi akkutyypiksi veneisiin.

LiFePo4

Litiumrautafosfaatti-akun energiatiheys on 100 Wh/kg, kun vastaava arvo lyijyakuilla on vain 30 Wh/kg. Lisäksi LiFePo4-latauksen vastaanottokyky on moninkertainen lyijyakkuun verrattuna. Litiumin etuna on myös suurempi virranantokyky, sillä akun nimelliskapasiteetista voidaan käyttää hyödyksi jopa 85–90 prosenttia. Vastaavasti lyijyakun nimelliskapasiteetista on käyttökelpoista vain 50 prosenttia. Jos siis halutaan akulta noin 100 Ah todellinen käyttökapasiteetti, voidaan veneeseen asentaa joko 200 Ah lyijyakku (42 kg) tai 100 Ah litiumakku (13 kg). Paino- ja kokoeroa on paljon.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

X