Tilaa
Huolto

Tee itse: Uineen perämoottorin pelastus

Ei ole tavatonta, että perämoottori ui. Silloin hyvät neuvot ovat kalliit ja toiminta nopeaa.

02.07.2017

Kirjoittajaja kuvat Staffan Westerling

Nopea toiminta voi pelastaa pinnan alle painuneen perämoottorin. Vaikka moni toisin luulee, moottori on usein vielä käyttökunnossa, vaikka kaikki on kastunut.

Tärkeintä on toimia nopesti. Mitä lyhyemmän ajan moottori on vedessä, etenkin suolavedessä, sitä varmemmin siitä saa vielä käyvän laitteen. Jos jää odottamaan oikeaa hetkeä moottorin huoltamiseksi, saattaa moottori olla menetetty.

Keskellä kesän lomia on useimmiten turha jäädä odottamaan mahdollisen huoltoliikkeen ylityöllistettyä ammattimiestä. Jos itse ei ehdi tai osaa antaa moottorille sen vaatimaa ensiapua, on paras jättää se veteen kunnes osaaja ehtii paikalle. Kuiville nostetun moottorin huolto on aloitettava heti, sillä korroosio iskee välittömästi vesirajan yläpuolella.

Tältä näyttää moottori, joka on seissyt pari vuorokautta veden alla ja ehtinyt hapettua ennen pelastustoimien aloittamista.

Kone ylös ja kuivumaan

Nosta moottori vedestä ja kiinnitä pukkiin. Huuhdo koko moottori sen jälkeen makealla vedellä. Tyhjennä kaasutin tai ruiskutuspumppu ja -suuttimet vedestä, itse asiassa koko polttoainejärjestelmä, mukaan lukien polttoainesuodatin.

Nelitahtimoottorista tulee valuttaa öljy ulos. Öljynsuodatin irrotetaan ja vaihdetaan uuteen.

Kierrä sytystytulpat irti. Jos moottorissa on käsikäynnistys, kierrätä mäntiä vetämällä siitä niin kauan, että vettä ei enää tule sylinteristä. Jos moottorissa on sähkökäynnistys, käytä sitä. Starttimoottori yleensä toimii jonkin aikaa märkänäkin.

Mikäli on mahdollisuus käyttää paineilmaa, kannattaa puhaltaa lähes joka välissä kosteutta pois laitteista.

Ruostuneet sylinterit ja männät joudutaan lähes aina vaihtamaan.

Jos moottori on ollut käynnissä tai muuten virta kytkettynä, on startin rele taatusti hapettunut ja entinen. Muissakin sähkölaitteissa on tällöin mitä todennäköisimmin ongelmia. Tässä tapauksessa moottori tuskin käynnistyy. Jos starttimoottori ei käy, se tulee irrottaa ja puhdistaa. Toinen vaihtoehto on irrottaa startti ja laittaa se dieselöljyyn likoamaan, kunnes sen saa vietyä korjaajalle.

Ellet pysty liikuttamaan mäntiä startin avulla, käytä apukäynnistysnarua. Kun sylintereissä ei enää ole vettä, ruiskuta niihin runsaasti huolto- tai monitoimiöljyä (CRC 5-56 tai WD-40). Liikuta mäntiä jälleen, jota öljy leviää kaikkialle sylintereissä. Ruiskuta öljyä myös kaikkialle sähkölaitteisiin. Se estää niiden hapettumista.

Mikäli käytät irtosäiliötä, tyhjennä se ja polttoaineletku mahdollisesti vesittyneestä bensiinistä. Anna kuivua. Täytä tankki puhtaalla bensiinillä ja pumppaa sitä läpi koko letkun niin, ettei liittimestä tule enää vettä.

Kokoa moottori, eli kierrä tulpat kiinni ja laita suodattimet paikalleen. Täytä moottoriöljysäiliö.

Kiinnitä polttoaineletku moottoriin ja pumppaa bensiiniä koko polttoainejärjestelmään, mukaan lukien kaasutin/ruiskutusyksikkö. Suihkuta kaasuttimeen tai imukanavaan käynnistyskaasua ja starttaa. Muista laittaa huuhtelumuhvi jäähdytysveden ottoaukkojen päälle ja juoksuttaa vettä.

Tässä kaasuttimessa ei ole hapettumaa, vaan bioaineita sisältävän bensiinin mujua pitkän seisominen jäljiltä.

 Starttirele saattaa toimia jonkin aikaa kastuttuaan, mutta hapettunut rele ei toimi.

Jos moottori ei suostu käynnistymään, ruiskuta sytytystulppien rei’istä sylintereihin suojaöljyä ja suojaa moottorin ulkopuoli samalla öljyllä. Vie moottori mahdollisimman pian huoltoliikkeeseen. Juuri muuta et itse pysty tekemään, ellei moottori suostu käynnistymään.

Mikäli kone käynnistyy, mikä on tavallisin tilanne, toista kuivaustoimenpiteet parin tunnin sisällä. Nelitahtikoneessa voi joutua kolme, neljäkin kertaa vaihtamaan öljyn ja -suodattimen, ja joka vaihdon jälkeen moottorilla tulee ajaa jonkin aikaa.

Käynnistyypä moottori tai ei, tulee se toimittaa pikaisesti huoltoon, missä asiantuntija tarkastaa kaasuttimen/ruiskutusjärjestelmän sekä muut arat laitteet. Kaksitahtimoottoreissa vettä voi päätyä kampiakselin alemman runkolaakerin alla olevaan koloon ja aiheuttaa sinne ajan mittaan korroosio-ongelmia.

Kastuneen moottorin hätäensiapu on loppujen lopuksi melko yksinkertaista – poistetaan vesi ja suojataan pinnat öljyllä.

Hapettunut kaasutin on mahdollista puhdistaa.

Juttu on julkaistu Vene-lehdessä 6/2017.

Lue myös nämä

X