Huolto

Tee itse: Impellerin vaihto perämoottoriin

Vesipumpun siipipyörä pitää vaihtaa määrävälein. Rikkinäinen impelleri voi aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, ja luvassa on kalliita korjauksia.

19.03.2019

Kirjoittajaja kuvat Staffan Westerling

Liian moni perämoottori jää huolenpitoa vaille. Venemoottoreita käytetään vaativissa olosuhteissa ja niitä on huollettava, jotta ne toimivat vuodesta toiseen. Huolloista laistaminen lyhentää moottorin elinikää, eikä se näy pelkästään lompakossa, se näkyy myös turvallisuudessa. Kun autossa jokin tärkeä osa rikkoutuu, kyse ei ole suurestakaan katastrofista. Kun veneen moottorissa tapahtuu jotain, ollaan liemessä.

Vesipumpun siipipyörä eli impelleri on asennettu vaihteiston pystyakselille ja sen tehtävä on pumpata jäähdytysvettä moottorille. Kunnollisen vedenpaineen saamiseksi impellerin on oltava hyvässä kunnossa. Kumi on, kuten tunnettua, tuoretavaraa ja jos impelleriä ei vaihda muutaman vuoden välein, se saattaa hapertua rikki. Siitä seuraa moottorin ylikuumeneminen. Lisäksi pienet kuminpalaset voivat kulkeutua jäähdytyskanaviin ja aiheuttaa hankalasti avattavan tukoksen.

Jotta harmilta välttyisi, impelleri tulisi vaihtaa kolmen vuoden välein. Silloin myöskään eivät vaihteistokotelon, rikin ja pumpun pultit ehdi jämähtää kiinni. Jos odottaa liian kauan, pultit voi olla todella vaikea tai liki mahdoton irrottaa.

Jos impelleriä ei ole tullut vaihdettua vuosikausiin, voi vetoakseli ruostua kiinni kampiakseliin. Se puolestaan usein johtaa uuden moottorin ostoon, koska vanhan korjaus tulee liian kalliiksi.

Juttu on julkaistu aikaisemmin Vene-lehdessä 4/2017.

Katso tästä ohjeet impellerin vaihtoon.

X