VOR-kilpailun toinen osuus alkoi sunnuntaina vauhdikkaasti. Ensimmäisenä yönä miehistöt laskettelivat Atlanttia noin 15 m/s sivumyötäisessä ja Dongfeng kellotti vajaan 33 solmun nopeuksia.

Perjantaina Lissabonissa purjehdittiin ratakisa, jonka ensimmäisellä osuudella epäonnistunut hollantilainen Brunel voitti niukasti ennen espanjalaista MAPFRE-venettä. Dee Caffarin kipparoima sekamiehistö, 50/50 naisia ja miehiä, aloitti hyvin ja johti ensimmäisen ratakierroksen jälkeen. Mutta purjeiden kanssa tuli ongelmia ja Turn the Tide on Plastic putosi viimeiseksi.

Peräti 7 000 meripeninkulmaa pitkä toinen osuus ammuttiin liikkeelle hyvässä säässä ja noin 7 m/s puuskaisessa pohjoistuulessa. Bouwe Bekking otti Brunel-veneellä parhaan startin, kun taas Simeon Tienpoint (AkzoNobel) ja Xabi Fernandez (MAPFRE) munivat startin ja joutuivat tekemään vastakäännöksen noustakseen lähtölinjalle. AkzoNobelin miehistöön liittyivät VOR-veteraanit Jules Salter ja Chris Nicholson.

Brunel johti, kun veneet ajoivat sivutuulessa Tajo-jokea ylös, mutta hollantilaisvene purjehti pienemmällä fokalla kuin muut veneet. Puuskien välissä Bekkingin miehistö rullasi auki genaakkerin, mutta tämä oli vuorostaan liikaa ja Dongfeng painui suojan puolelta johtoon. Kun laivue pääsi avomerelle, tuuli yltyi ja kiinalaisveneen kippari Charles Caudrelier noteerasi lokista lähes 33 solmun nopeuksia.

Yöllä veneet olivat kaikki 10 mpk:n sisällä toisistaan, kunnes ensin MAPFRE jiippasi kohti etelää, muut perässään. Veneitä odotetaan Kapkaupunkiin kolmen viikon päästä.

Toinen osuus poikkeaa edellisistä VOR-kisoista siinä, ettei Fernando de Noronhan saari 170 mailia Brasilian rannikon ulkopuolella enää muodosta ratamerkkiä. Eli saarta ei nyt tarvitse kiertää, mikä avaa uusia reittivaihtoehtoja navigaattoreille.

(katso tilanne)