Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Tapimer sähköfiskari – Rohkeasti sähköllä

Veneiden omistajat ja yhteysalukset miettivät luontoystävällisempiä vaihtoehtoja. Etsoloiden sähköinen testivene herätti kiinnostusta Helsingin venemessuilla.

24.04.2020

KirjoittajaTanja Paananen

KuvaajaJuha Virtanen

Mikä voisi olla hienompi tapa viettää syyspäivää, kuin ajella äänettömästi Tuusulanjärvellä vanhalla puufiskarilla, ilman polttoaineen katkua tai moottorin pärinää.

Tapimer Oy on dieselmoottoreihin ja niiden oheislaitteisiin erikoistunut perheomisteinen maahantuonti- ja markkinointiyhtiö. Yritys on hiljattain alue aloittanut myös Tranflud Bell Marinen sähkö- ja hybridijärjestelmien maahantuonnin.

Markku ja Tapio Etsola pistivät hihat heilumaan ja asensivat sähköpropulsion vanhaan puufiskariin tarkoituksenaan testata, miten sen hinta lähestyy vastaavaan tehoisen 14 hevosvoiman dieselmoottorin hintaa.

Sähköinen puuveneprojekti

Etsoloiden ideana on, että veneeseen asennetaan sen oman painon ja runkonopeuden mukainen voimapaketti. Paketti koostuu sähkömoottorista, ohjaimesta, akuista ja laturista ja vaihtoehtoisesti lisävirtaa sylkevästä aggregaatista.

Laitteiston voi asentaa dieselmoottorin tilalle vanhaan veneeseen, toistaiseksi vielä tuntuvalla, mutta kilpailukykyisellä hinnalla.

Bellmarinen propulsiojärjestelmä on tarkoitettu pääosin akselivetoisiin veneisiin, mutta se toimii mainiosti myös purje- ja perävetoisissa veneissä.

Hollantilaisen Bellmarinen sähköpropulsiojärjestelmää käytetään jo kymmenissä vesibusseissa Amsterdamin kanavilla.

Tapimerin testivene oli näytillä Helsingin venemessuilla helmikuussa ja kiinnostuneita ihmisiä riitti.

”Olemme olleet kiireisiä messujen jälkeen. Tarjouspyyntöjä on tullut jo noin 30-40 taholta. Vanhojen veneiden lisäksi myös muutama Helsingissä liikennöiviä yhteisaluskin on osoittanut kiinnostuksensa”, Markku Etsola kertoo.

Etsoloiden rakentama ajopulpetti, joka toimii ajoyksikön ja akkujen suojana.

Räätälöity akkupaketti

Akkutarve lasketaan veneen käyttöprofiilin ja painon mukaan. Puurunkoisen testiveneen pituus on 6,5 metriä, leveys 1,9 metriä ja vesilinja 5,4 metriä.

Veneen paino on 700 kiloa. Moottori akkuineen painaa runsaat 200 kiloa ja aggregaatti noin 20 kiloa.

Etsoloiden testiveneessä on kahdeksan kappaletta sadan ampeeritunnin AGM-akkuja. Esimerkiksi purjeveneeseen, joka kulkee pääasiassa tuulen voimalla, voidaan asentaa vain osa akkumäärästä laiturista lähtemiseen ja rantautumiseen. Akkujen lataus kestää 25 ampeerin akkulaturilla 8–10 tuntia tyhjästä täyteen.

Yamahan 2 000 watin aggregaatti toimii hätäapuna, jos akkuihin pitää saada lisävirtaa kesken matkan. Aggregaatin voi toki jättää kyydistä, jolloin vene on täysin sähköinen.

Myös vanhan, veneessä jo olevan potkurin voi yhdistää Bellmarinen sähkömoottoriin.

Asennus ja akkujen kesto

Moottori, ohjain, akkupaketti ja laturi on asennettu keskelle venettä. Ajoyksikön suojaksi Etsolat ovat rakentaneet kopan, joka toimii myös ajopulpettina. Kopan alle jää sopivasti ilmanvaihtoa akuille.

Ohjauspulpetin näytöltä voi seurata virran kulutusta, ajonopeutta ja kierroslukemia. Havaitsimme, että virrankulutus nousi jo hyvin pienellä kaukosäätökahvan kääntämisellä. Kun kaasu oli täysillä, nopeus nousi seitsemään solmuun, jolloin virta olisi riittänyt vain tunniksi. Vastaavasti kolmen solmun nopeudella näyttö antoi ajoaikaa peräti 30 tuntia. Sopiva ajonopeus löytyi 4–5 solmun paikkeilta, jolloin virrankulutus näytti mittarin mukaan 7–8 ampeeria. Tällä vauhdilla akut riittäisivät kymmeneksi tunniksi.

Komponenteissa on omat liittimensä, joten akut voidaan asentaa veneessä sinne, mistä niille löytyy tilaa.

Yamahan salkkuaggregaatti on testiveneessä piilotettu veneen keulakoppaan, johon on porattu ilmanvaihtoreikiä ja asennettu ritilä.

Bellmarinen 5.0 kW DriveMaster Ultimate Asynchnorous -ajoyksikkö, kahdeksan kappaletta 100 ampeeritunnin AGM-akkuja ja akkulaturi on asennettu keskelle venettä.

Luonnollisen rauhallista

Sähkömoottorin nopean reagointikyvyn ansiosta manööveeraus satamassa on pehmeää ja mutkatonta. Vene lipui pehmeästi laituriin ja lähti välittömästi liikkeelle hiljaa hyristen. Sähkömoottori ei ärsytä äänellään, eikä huoltoihin uppoa rahaa.

Testiveneen voimapaketin hinnaksi tulee noin 8 400 euroa, josta akkujen osuus on 1 700 euroa. Käytössä oli paneeleista halvin versio. Hintaa voidaan verrata yrityksen vastaavaan 14 hevosvoiman Kubota Nanni meridieselmoottoriin, joka maksaa noin 5 000 euroa.

X