Testit

Tämän päivän päivävene Sting 610 BR

Uudehkon venemerkin bowrider-versio valittiin vuoden moottoriveneeksi Euroopassa. Onnistuneesta kokonaisuudesta huomaa, etteivät tekijät ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä.

08.05.2018

TekstiRaimo Tengvall

KuvatTimo Sarkkinen

Heti ensisilmäyksellä näkee, että tässä on 2010-luvun vene. Vauhdikkaan ja modernin oloiset muodot muistuttavat uusia Belloja, Flippereitä ja Nordkappeja. Syykin on ilmeinen, kaikkien suunnittelijana on ollut norjalainen Espen Thorup.

Sting on merkkinä niinkin tuore kuin vuodelta 2008. Omistaja on kuitenkin perinteinen, viitisenkymmentä vuotta toiminut Nordkapp Boats.

Käytännössä nämä ovat siis norjalaismerkin edullisempia malleja, joita ei ole viitsitty nimetä Nordkappeiksi. Valmistus tapahtuu Puolassa, mutta siellä Nordkappitkin nykyään tehdään.

Mallisto Sting-merkillä ulottuu vajaan viiden metrin mittaisista pulpettiveneistä tähän reilun kuuden metrin kokoluokkaan, vaikka kuvat 730 Fast Track -mallista on jo nähty. Toistaiseksi näitä 610-malleja saa keskipulpettimalli S:nä, keulahytillisenä DC:nä ja koeajettuna bowriderina. Näiden yläpuolella mallistossa on Helsingin näyttelyssäkin nähty pilothouse-malli 630 Fast Track.

610 BR voitti European Powerboat of the Year 2017 -palkinnon alle 25-jalkaisten luokassa.

Passelia sisätilaa

Erilaisia säilytystiloja on moneen lähtöön, ja ne ovat pääasiassa käytännöllisiä. Aivan perässä on pitkien uimatasojen alla köysiboksit, joiden kannet ovat pitävää materiaalia. Niihin on hyvä astua takaa tai sivulta veneeseen tullessa. Köysibokseista paapuurin puoleisessa on myös kätevästi paikalleen loksahtava ankkuri.

Matkustajan penkin alla on säilytystila. Lisäksi keulassa on hylly köysille ja matkustamossa paikat neljälle lepuuttimelle.

Pulpettien alla ovat kuitenkin veneen valtavimmat säilytystilat. Kuskin puoleiseen johtaa keskikokoinen lastausaukko keskikäytävältä. Matkustajan puoleisessa taas koko matkustajan edessä oleva seinä aukeaa luukkuna sinne.

Kesäpäivän huviajamiseen

Sting 610 BR on suunniteltukin ensisijaisesti kivan kesäpäivän huviajamiseen. Sillä mennään mukavasti ulkoilusaareen tai naapuripitäjän rantabaarin terassille. Nykypäivän huviveneilyä se edustaa erittäin pätevästi toimivana kokonaisuutena.

Ollakseen uudehko ulkomainen venemerkki se ei yhtään tunnu sellaiselta. Päinvastoin, tässä saa hyvinkin suomalaisveneiden tasoisen bowriderin, jollaista ei silti tule joka laiturilla vastaan. 

Lue koko esittely toukokuun Vene-lehdestä 5/2018.

 

Lue myös nämä