Tilaa
Jutut

Swan 65 Blue Magic

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

swan65

Swan 65 tunnettiin aikanaan valtamerien kuningattarena. 1970-luvun alussa se oli suurin sarjavalmisteinen lujitemuovipurjevene, josta tuli legenda ensimmäisen Whitbread Round the World -kilpailun myötä.

Ensimmäinen Swan 65 tuli tuotantoon vuonna 1972. Kuusviitosen esikuva oli S & S:n piirtämä amerikkalainen alumiinipursi Dora, joka oli melkein voittanut Bermuda Racen. Swan 65 -pursia valmistettiin yhteensä 41 kappaletta. Purjehtimamme Blue Magic on vuonna 1989 valmistunut ketsi.

Veistämön kolmas Swan 65 Sayula II nousi maailmanmaineeseen voittamalla vuoden 1973–74 Whitbread Round The World -maailmanympärikilpailun tasoituksilla. Toisella osuudella Kapkaupungista Sydney’iin vene kaatui kovassa myrskyssä, mutta sekä runko että takila kestivät kuperkeikan. Veneen suunnittelija Olin Stephensin mukaansa Sayulan voiton avaimet olivat purren kestävyys ja hyvä hallittavuus.

Suuri vene kestää suuret tuulet, mutta Swan 65 on kyllä poikkeuksellisen tukevan tuntuinen Suomenlahdella 14–15 m/s länsituulessa. Ratin takana seisoi Whitbread-kippari Kenneth Gahmberg, joka Skopbank of Finlandilla osallistui maailmanympärikilpailuun vuosina 1981–82. Mastoissa oli täysi isopurje, mesaani ja hieman sisään rullattu genua. Blue Magic kulki sivutuulessa 10–11 solmua aaltojen roiskiessa kannelle. Swan 65 viihtyi ilmiselvästi reippaassa tuulessa ja kantoi purjeensa ihailtavan hyvin.

Swan 65:n kansi on tasainen, koska ylärakenne nousee taaksepäin mentäessä juohevasti kannen tasosta. Mutta varusteita, luukkuja, venttiilejä ja vinssejä kannella on runsaasti. Kanteen on myös upotettu monta ns. kansiprismaa, jotka tehokkaalla tavalla levittävät valoa sisätiloihin. Veneen perässä sijaitseva avotila on nykyaikaisiin matkapursiin verrattuna ahdas ja takaa kapea. Maston edessä keulakansi on käytännössä täysin tasainen ja hyvin helppokulkuinen.

Veneessä on Nautorin valmistama takila ja myös veistämön verstaassa tehtyjä alkuperäisheloja. Isomastossa on kaksi suoraan sivulle sojottavaa saalinkiparia ja epäjatkuvat vantit. Mastonhupputakiloitu salko on tuettu kahdella vähän mesaanimaston taakse ulottuvalla peräharuksella, joissa on hydrauliset kiristimet.

Kajuuttaan laskeudutaan välikannelta korkeaa ja kapeaa porrasta. Alkuperäiseen pohjaratkaisuun verrattuna etenkin päälaipion edessä olevat tilat on rakennettu uudestaan. Salonki on keskellä venettä ja suuren klaffipöydän ääreen mahtuu ainakin kahdeksan henkeä syömään. Keskikäytävän vastakkaisella puolella on vielä pienempi pöytä ja L-sohva, johon mahtuu viisi henkeä. Alkuperäisissä piirustuksissa laidoilla sohvien takana on meripunkat, mutta useimmissa Swan 65:ssa ne on vaihdettu kirjahyllyiksi ja säilytyskaapeiksi.

Karttapöydän takana on pieni toiletti ja siitä perään päin alkavat omistajan hulppeat tilat. Peräkajuutassa on saranoidulla istuimella varustettu lipastopöytä, mukava sohva ja leveä parivuode paapuurin laidalla. Toiletti on väljä ja varustettu erillisellä suihkutilalla. Pienen kulkuaukon kautta pääsee siirrettävää porrasta pitkin suoraan veneen avotilaan. Kaappeja ja muita säilytystiloja on runsaasti ja tämä kajuutta onkin säilynyt alkuperäisessä muodossaan.

Swan 65 on ikuinen. Runko on umpilaminaattia ja rakenne on jäykistetty poikittaisilla ja pitkittäisillä vaahdolla täytetyillä jäykisteillä. Rungot on laminoitu kahdessa osassa aukaistavissa muoteissa, jolloin veneeseen voidaan tehdä syvä pilssi ja rungon kanssa samaa kappaletta oleva skegi kannattamaan peräsinlapaa. Kansi on kerrosrakennetta, jossa ytimenä on Divinycell. Takilaputket on eloksoitu Nautorin omissa eloksointialtaissa ja useat kansihelat on tehty veistämön teräsverstaalla.

Veneen uppouma on teknisessä erittelyssä mainittu noin 32 tonniksi, mutta varustellut kuusviitoset painavat käytännössä rutkasti enemmän. Lyijyköli painaa 14 tonnia, joten se on huomattavan raskas ja antaa veneelle hyvin edullisen painolasti/uppouma-suhteen. Tämä selittää osaltaan veneen hyvän tuulensietokyvyn.

Swan 65:lla purjehtiminen on elämys, joka ei hevillä unohdu. Rauhallinen, vakaa ja ylväs kulku on kaukana nykypäivän keveiden cruiser/racer-pursien levottomasta ja nykivästä menosta. Swan 65:ssä maailmanympäripurjehtija saattoi vapaavahdin aikana levätä rauhassa punkassaan ja siemaista viiniä pentterissä valmistetun aterian kanssa siinä missä hänen nykyinen kollegansa konttaa kannella, kun ei VO70-veneen rajujen liikkeiden takia pysy pystyssä, laskeutuu läpimärkään mustaan hiilikuituonkaloon ja hotkaisee purjepusseilla istuen pakkaskuivatun mössönsä lämpökupista.

Tekniset tiedot

Pituus 19,68 m
Vesilinja 14,33 m
Leveys 4,96 m
Syväys 2,90 m
Uppouma on 31 800 kg
Painolasti 13 900 kg
Purjepinta-ala 220 m&³2;
Suunnittelija Sparkman & Stephens
Valmistaja Nautor´s Swan, Pietarsaari.

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 3/2006 jutusta

Lue myös nämä

X