Jutut

Swan 43 – kaunis klassikko Gabriella

01.02.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Swan 43

Swan 43 on yksi Nautorin todellisista klassikkopursista. Neljän rakennusvuoden aikana veistämö teki niitä 67 kappaletta. Ensimmäinen oli s/y Gabriella, joka valmistui kesäksi 1969 turkulaiselle Åke Lindqvistille, ahkeralle avomerikilpailijalle.

Hänellä oli aiemmin ollut Sparkman & Stephensin suunnittelema 40-jalkainen avomeripursi Eva 2 (sisaralukset Fågel Blå, Boo-Hoo). Åke halusi suuremman veneen, jossa piti olla mm. tehokkaaksi todettu jaettu lateraalipinta, eli peräsin olisi erillään kölistä eikä kiinni sen takareunassa. Lopulliset piirustukset laati Sparkman & Stephens.

”Vene poikkesi vakio-Swanista, sillä sitä oli kevennetty joiltakin osin. Ainakin kannessa oli ohuempi laminaatti ja se joustikin paikoin selvästi”, muistelee Nautorin nyt eläkkeellä oleva myyntijohtaja Tom Z. Blomgren.

Lindqvistin pojan Christofferin mukaan Gabriella oli ainoa 43, jossa ei ollut tiikkikantta. Venettä oli kevennetty myös keulasta ja perästä, eikä sisätilojen laitoja vuorattu rimoituksella.

”Köli oli keveämpi, 3 900 kiloa (vakioköli 4 700 kg) ja uppouma oli vähän yli 9 tonnia. Myös syväys oli pienempi, 2,13 metriä. Muistaakseni lisäsimme myöhemmin lyijyharkkoja pilssiin”, Christoffer kertoo.

Uusi Swan 43 esiteltiin kansainvälisissä venelehdissä jo piirustusten pohjalta. Brittilehdessä venettä odoteltiin innolla legendaariseen Admiral’s Cup -avomerikisasarjaan kesällä 1969. Kolmen purren maajoukkuesarjaan oli alkanut ilmestyä hyvin arvokkaita one off -pursia, ja nyt toivottiin edullisempia veneitä. Swanien maahantuoja Hurrell and Johnson kaavaili saavansa Suomessa rakennetut lujitemuoviveneet noin 17 000 punnalla.

Amerikassa vene kulki nimellä Palmer Johnson-43. Jenkkiveistämö toi maahan parikymmentä yksilöä. Takiloita oli kaksi: korkea kevytkelisille ja matala reipastuulisille seuduille, kuten San Franciscoon ja Karibialle. Palmer Johnson piti muutaman vuoden Nautorilla omaa laaduntarkkailijaakin.

Kilpurista cruiseriksi

1960-70 -luvuilla kilpailumenestys oli vahva valtti, kun uusia pursia markkinoitiin kansainvälisesti. Swan 36 Casse Tete II oli kesällä 1968 voittanut käytännössä kaikki luokkansa kilpailut Cowesin vesillä. Seuraavana vuonna vakiomallinen Swan 43 oli jo tärkeä osa brittien Admiral’s Cup -joukkuetta.

Gabriellakin kuului menestyvien Swanien sarjaan. Lindqvist keräsi runsaasti mitaleja sekä kotivesiltä että kansainvälisistä kisoista. Vesillelaskuvuonna pursi matkasi Englannin kanaaliin ja osallistui Pekka Herlinin Lygaian ja Mikki Bernerin Runnin kanssa Admiral’s Cupiin. Joukkue oli kuudes 11 maan joukossa.

Lindqvistin perhe kilpaili Gabriellalla vuoteen 1971 saakka, tuloksena mm. luokkavoitto Gotland Runtissa. Sitten venettä käytettiin lähinnä matkapurjehdukseen, kunnes se 1975 myytiin Ruotsiin.

Nyt Gabriella seilaa NJK:n lipun alla, kun veljekset Mikael ja Robert Renlund hankkivat sen takaisin Suomeen vuonna 2006.

Gabriellaa on vuosien varrella huollettu ja korjailtu kotimaassa. Ruotsalaisomistuksen aikana Kokkolassa Yxpila Boat Yardilla, sitten Emsalö Båtupplagilla ja nyt huollosta vastaa Robert Renlund, joka toimii itse venekorjaus- ja säilytysalalla.

Tasakansi ja mahonkisisustus

Gabriellan kansi on käytännössä tasainen, ja siinä oli hyvin helppo työskennellä.

Keulasta aukeaa kajuuttaan suuri liukuluukku, josta purjeet nostettiin kannelle ja laskettiin takaisin. Aallokossa liukuluukkujen vesitiiviys oli ikuinen murhe.

Avotila on nykyajattelun mukaan ahdas, mutta korkeiden roiskereunojen ansiosta hyvin suojainen. Rattikin on pieni, juuri suurempaa ei mahtuisikaan, mutta kehiä on ohjauspylväässä kolme. Suurimmalla ohjataan venettä, keskikokoisella käännetään kölin takareunassa olevaa trimmiperäsintä ja pienin ratti lukitsee tämän.

Istuinkaukalossa on välikansi, jonka takia portaikko sisätiloihin on jyrkkä ja korkea. Siitä laskeudutaan veneen hermokeskukseen, jossa on keittiö styyrpuurin puolella ja navigointipaikka paapuurin laidalla. Turkki on hieman korkeammalla kuin salongissa, mutta sisätiloissa on kuitenkin kauttaaltaan seisomakorkeus.

Avotilan alla on kaksi pistopunkkaa, merioloissa veneen parhaat makuupaikat. Gabriellassa on nyt suuri vaatekaappi navigointipaikan perän puolella, mutta eräissä piirustuksissa punkka on heti istuimen takana. Kisoissa oli nimittäin tärkeää, että navigaattori nukkui lähellä toimipaikkaansa. Christoffer Lindqvistin mukaan näin oli myös Gabriellassa kilpailuvuosina, vaatekaappi on rakennettu myöhemmin.

Swan 43 salonki

Myös salonki on tehty merioloihin. Sohvien yläpuolella on meripunkat, klaffipöytä on kardanoitu ja katossa on tukevat kaiteet. Meripunkkien ja sohvien alla säilytystiloissa tavarat pysyvät paikoillaan. Tankit ovat turkkien alla, mahdollisimman matalalla.

Keulakajuuttaan on rakennettu kiinteät vuoteet kahdelle. Kisaveneissä oli purjelokeroiden päälle käännettävät putkivuoteet. Yhteensä veneessä on peräti kahdeksan makuupaikkaa.

Rauhallista menoa

Kävimme viime syksynä purjehtimassa s/y Gabriellalla matkalla talviteloille Tvärminneen.

Swan 43 tuntui erittäin tukevalta ja rauhalliselta 5-6 m/s etelätuulessa.

”Eihän se erityisen nopea eikä eloisa ole tässä kelissä, mutta kyllä vanha daami liikkuu yllättävän ripeästi ja tarpeeksi hyvin matkapurjehdusta ajatellen”, kommentoi Tom Finell. ”Siitä lähtien, kun kilpailin legendaarista Tarantella II:ta vastaan (Swan 37) olen halunnut veneen, joka kestää tuulta hyvin. Tämä on aivan ilmeisesti sellainen”.

Swan 43 on edelleen alus, jossa ei tarvitse valtamerelläkään pelätä.

Teksti ja kuvat: Kari Wilén
Testiavustus: Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 1-2/2011 jutusta

Katso kuvat

 

Oikaisu

Artikkelissa ”Gabriella – kauniskuntoinen klassikko” (Vene 1-2/2011) väitin, että Suomi on vain kerran osallistunut joukkueella Admiral’s Cup -kilpailusarjaan Englannissa. Nautorin eläkkeellä oleva myyntijohtaja Tom Z. Blomgren muistutti, että myös vuonna 1973 meillä oli kolmen veneen joukkue, joka saavutti 11. sijan 16 joukkueen laivueessa. Mukana olivat Tauno Koriston Carolina, jolla Blomgren purjehti keulagastina ja kokkina, Ernst Kindbergin Can-Can IV ja ”lainassa” Suomen lipun alla Paul Adamsin Safari. Voiton vei Saksa ennen Australiaa ja Englantia.

Kari Wilén

 

X