Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Uutiset

Swan 120 – Toiseksi pisin lippulaiva

12.10.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajavalmistaja

Swan 120 on Nautorin uusi lippulaiva, vaikka tarkalleen ottaen yksi pidempikin pursi mallistosta löytyy: Clubswan 125. Se on kuitenkin lähes puhdas raaseri, ja Monacossa syyskuussa esitelty uutuus peittoaa sen Swanline-sarjaan kuuluvalla ylellisyydellä.

Pursi on jo 1980-luvulta Nautorin hovisuunnittelijana toimineen German Frersin käsialaa. Konkari osoittaa jälleen hallitsevansa myös modernit linjat, Swan-perinteille uskollisesti. Keula on pysty, varalaidat jatkuvat perään asti lähes veneen suurimmalla leveydellä ja uppoama on jaettu tasaisesti koko pituudelle, mutta keulasta lähtien loivasti laskeva ketka sekä sulavasti vesilinjaan pyöristyvät laitataitteet antavat veneelle arvokkaan ilmeen sekä hoikentavat vesilinjaa.

Tiikkikannet ovat virheettömän selkeät ja tasaiset. Ruffi nousee matalana kiilana mastolta perää kohti ja jatkuu kolmeen osaan jaetun avotilan reunuksina. Matkustamo divaanimaisine sohvineen on suojattavissa ruffista sähköisesti nousevilla sprayhoodilla ja biminillä, kun sen keskelle nousee turkista suuri illallispöytä. Kaikki köydet tuodaan miehistön operoitavaksi työtasolle matkustamon ja tuplarateilla varustetun ohjaamon väliin. Siitä perään saakka on jälleen tasaista tilaa, johon voidaan lisätä sohvasaareke auringonpalvojille.

Perästä laskeutuva uimataso kätkee taakseen peräti 4,5-metrisen apuveneen tallin.

Sisällä tekniikka, moottori, hydrauliikkajärjestelmät ja tankit on keskitetty salongin turkin alle. Tämä nostaa oleskelutiloja niin, että näkymät maisemaan avautuvat hienosti runkoikkunoista sekä paapuurin lounge-sohvilta että styyrpuurin ruokasalista.

Omistajan tilat ovat joko salongin keulan- tai peränpuolelle. Kummassakin ne ulottuvat veneen laidalta toiselle. Vieraskajuuttoja on kolme, sviittimäisesti omilla kylpytiloilla varustettuna. Miehistölle on 2-3 kajuuttaa, jotka sijoittuvat kummassakin pohjaratkaisussa pentteri- ja navigointitilojen ja salongin väliin.

Rikiratkaisuja on kolme, millä tavoitellaan helppoa modifiointia asiakkaiden pääkäyttötarkoituksiin. Jos lähdetään kiertämään maailmaa mukavuutta tavoitellen, otetaan lyhin masto ja teleskooppisesti nouseva köli (5,5-3,5 m), jolloin saavutetaan enemmän satamia ja poukamia vähimmällä vaivalla. Regattapurjehtija valitsee korkeamman maston fathead-isopurjeella sekä tuplat pidemmän keulapuomin. Kummassakin tapauksessa Swan 120 on painonsa puolesta kilpailukykyinen luksusristeilijä, sillä niin runko, kansi kuin kantavat ja jäykistävät rakenteet ovat Nautorin omassa uunissa laminoitua hiilikuitua.

Lisätiedot NautorSwan

 

X