Jutut

Suvi 5050 SR Uno ja Duo ovat onnistuneesti ketteriä

27.04.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Heikki Juuri-Oja

Otimme selvää, miten hyviä kesämökin yleisveneitä ovat Suvi 5050 SR Uno ja Duo. Veneissä on sama runko. Unossa on yksi iso sivupulpetti ja Duossa pulpetit laidoilla. Unossa istutaan peräpenkillä, Duossa erillisillä istuimilla.

Tänä vuonna sarjan täydentää Uno CC, jossa veneen keskellä on kapea pulpetti ja istuin kuskille.

Täydellinen?

Valmistaja korostaa verkkosivuillaan Unon ja Duon poikkeuksellista vakavuutta. Myös sadevesityhjentyvyys, ajo-ominaisuudet ja hyvin suojaavat tuulilasit mainitaan. Jos listaan lisättäisiin vielä toimivat tilaratkaisut ja taloudellisuus, olisi kyseessä jo täydellinen avovene.

Molemmat koeajoveneet oli varustettu 50-hevosvoimaisella Yamahalla. Mittasimme veneiden nopeuden, melutason ja polttoaineen kulutuksen eri kierrosalueilla kahden hengen kuormalla ja täyteen lastattuna.

Esitteet kertovat, että Uno on mökki- ja uisteluvene, Duo yhteys- ja kalavene. Molemmat kelpaavat kesämökin yleisveneeksi, mutta tiloiltaan avarampi Uno soveltuu Duoa paremmin kalaveneeksi. Duo puolestaan tarjoaa Unoa viihtyisämmät puitteet useamman hengen retkeilyyn. Lisäksi Duon kuskin penkiltä mitatut meluarvot ovat aivan toista luokkaa kuin Unon peräpenkillä moottorin tuntumassa.

Molempia veneitä on kiva ajaa. Ne nojaavat hieman tuuleen, Uno enemmän kuin Duo, mutta trimmilevyjä ei vielä kaipaa. Ketteryys, yleinen helppous ja turvallinen johdonmukaisuus ovat hyvällä tasolla kaikkiin aallonsuuntiin. Myrskyn taltuttajia veneet eivät ole, muttei niitä ole sellaisiksi edes tarkoitettu.

Aallonkorkeuden kasvaessa varsinkin Unon keula muuttuu levottomaksi.

Heikko viimasuoja

Sekä Unon että Duon eräs heikkous on huono viimasuoja. Unon tuulilasi on iso, mutta ilmavirtaukset imeytyvät sen sivuilta peräpenkillä istuvien päälle. Erityisen vetoisa on jalkatila.

Duossa tilanne on sama. Pulpettien väliin saa lisävarusteena pressun (67 e), jolla osan viimasta saisi estettyä. Toinen Duon kehityskohde ovat kulmistaan pyöristetyt tuulilasit, jotka aiheuttavat vääristyksiä ja heijastuksia yllättävän isolle alueelle.

Unon ratti on kaukana penkistä, jonka takia ajoasento istuen on hieman kumara. Toisaalta pulpetin ja peräpenkin iso väli mahdollistaa miellyttävän ajoasennon seisten sekä helpottaa liikkumista.

Heikki Juuri-Oja Heikki Juuri-Oja
Uno Duo

Unon ikävin ominaisuus on ahtaasti aukeava peräpenkki. Kun patja on paikallaan, kansi ei aukea kunnolla ylös asti. Itsestään auki pysyvä kansi olisi tärkeä lisä päivittäiseen käyttömukavuuteen.

Yksi testin myönteisistä yllätyksistä oli Suvien sadevesityhjennysten toimivuus. Toinen yllätys on asennusten ja viimeistelyn laatu. Kiitosta voi antaa turkin tehokkaalle karhennukselle.

Perustaloudellinen

Uno on kahden hengen kuormalla taloudellisempi kuin Duo, kun liukukynnys on ylitetty. Kuormattuna roolit vaihtuvat. Erot eivät tosin ole isot.

Arkiveneilyn nyrkkisääntö voisi olla, että polttoainetta kuluu matkanopeuksilla ajettaessa kuorman määrästä riippumatta noin 0,5 litraa meripeninkulman matkalla.

Tekniset tiedot

Uno Duo
Pituus 5,08 m 5,08 m
Leveys 2,08 m 2,08 m
Paino 360 kg 380 kg
Kantavuus 5 henkeä/385 kg 5 henkeä/385 kg
CE-luokitus C (rannikko) C (rannikko)
Moottori 40-50 hv 40-50 hv
Polttoainesäiliö irto, 25 litraa irto, 25 litraa
Koeajoveneiden hinnat 14 781 euroa 15 094 euroa
Valmistaja Konekesko Oy Termalin, Mikkeli
www.termalin.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2011 jutusta

Katso kuvat

 

X