Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Suvi 465 – Soutuvene nykypäivään

Suvin soutuvene on nyt ensimmäistä kertaa sadevesityhjenevä. Muutenkin vene on käytännöllisen tuntuinen yleisvene pikkujärvelle tai lähivesille.

17.05.2020

KirjoittajaRaimo Tengvall

KuvaajaTimo Sarkkinen

Voiko yksinkertainen soutuvene kehittyä? Monet markkinoilla olevat mallit ovat jo vuosikymmenten takaa ja ovat yhä myynnissä. Se on ehkä saanut luulemaan, että kaikki edulliset ja järkevät ratkaisut olisi jo keksitty.

Näin ollen sadattuhannet suomalaiset soutuveneen omistajat eivät myöskään koe tarvetta vaihtaa venettään uuteen. Miksipä sitä ehjää vaihtamaan, jos uusi olisi samanlainen kuin edellinen.

Suvi-veneet näyttää nyt, että parannettavaa on. Kehityksen uusimpia hedelmiä ovat isompien moottorivenemallien uudistukset sekä soutuvene 465.

Hyvin toimiva sadevesityhjennys

Uusi Suvi 465 on kapeahko, perään kapeneva, eli savolaismallinen soutuvene. Sen kehityksen lähtökohta on ollut Suvi 460 -malli. Runkoa on korotettu keskeltä venettä 10 senttimetriä ja sen myötä turkkia on hyvillä mielin voitu nostaa 10 senttiä. Niinpä kuormittamattoman veneen turkki jää veden pintaa selvästi korkeammalle – vene on sadevesityhjenevä, ja se kannattaa pitää vedessä ilman pohjatulppaa. Kuukausienkin rankkasateet huljahtavat läpi, eikä veneelle tullessa tarvitse äyskäröidä.

Tyhjään 465:een astuessa vettä alkaa pulputa sisään veneen takaosassa olevasta reiästä. Se on kuitenkin syvän poteron pohjalla niin, että nopeasti pohjatulpan laittamalla vettä ei ehdi tulla muualle turkille. Kengät eivät kastu.

Yksin liikkuessa voi jopa lähteä vesillekin ilman pohjatulppaa ja pysyy silti käytännössä kuivin jaloin. Vettä kertyy reiän ympärillä olevan syvennyksen lisäksi veneen sisustaa kiertävään kouruun. Keskilattialle se ei kuitenkaan nouse, kun soutaa yksin veneen keskipenkillä. Sadevesityhjeneviä soutuveneitähän on muitakin, esimerkiksi Terhillä. Pikainen vertaus Terhi Saimaniin osoitti, että tyhjentyvyys sinällään toimii suunnilleen yhtä hyvin. Tyhjään Saimaniin astuessa vettä kuitenkin pulppuaa jaloille nopeammin kuin Suvi 465:ssä. Saimania ilman tulppaa keskipenkiltä yksin soutaessa vettä on jaloissa puolisen senttiä, 465:ssä ei yleensä ollenkaan. Ero on siis pieni, mutta kuitenkin olemassa oleva.

Useamman hengen käytössä tulppa on syytä laittaa Suvi 465:ssäkin, jos haluaa pitää jalat kuivina. Sama koskee takapenkiltä moottorilla ajoa.

Säätämällä kahdellekin soutajalle

Moottorin sallittu maksimiteho on 3,5 hevosvoimaa. Bensamoottorin ohella hyvä ja yhä suositumpi vaihtoehto on sähkömoottori. Sitä varten veneen ainoassa säilytystilassa eli takana on tila tyypillisen kokoiselle akkulaatikolle. Tässäkin näkyy tuore suunnittelu suhteessa vanhempiin soutuvenemalleihin.

Vakauteenkin on kiinnitetty nykytyyliin huomiota. Veneen keulassa, perässä ja kyljissä on runsaasti kelluketta. Keskiasennossaan vene aluksi kallistelee aika paljon, mutta kovempaa kallistuskulmaa kokeillessa sivukellukkeet selkeästi ottavat vastaan. 465:n kippaaminen vahingossa ei tapahdu yhtä helposti kuin joillain muilla soutuveneillä.

Nykyisen huvivenedirektiivin mukaiset määräykset ovat kuitenkin tiukat. Suvi 465 on hyväksytty vain kolmelle hengelle, vaikka neljäkin mahtuisi kyytiin.

Keula- ja perätuhdoilla on sopivasti mukavuutta lisäävä pikkuinen pehmustus. Keskipenkki on pehmustamaton, mutta istumapuoli hieman pitävämmäksi karhennettu. Sen saa irrotettua ja asetettua myös pykälää taaemmas, joka vaihtoehto on tarkoitettu käytettäväksi kahden soutajan tapauksessa. Sitä varten on myös taaemmat hankainpaikat. Ne tosin ovat hieman lähempänä toisiaan kuin edemmät hankainpaikat, sillä vene kapenee perää päin. Tavalliselle soutupaikalle ihanteellisesti mitoitetut airot osuvat toisiinsa taaemmassa paikassa.

Yksi vaihtoehto on soutaa niin, etteivät osu. Toinen on porata airoihin toiset reiät toisille hankainpaikoille ja ruuvailla hankaimia aina tilanteen mukaan kulloisillekin paikoille. Kolmas on hankkia toinen airopari.

Yhtä aikaa etupenkillä soutavalle ainakin täytyy hankkia toiset airot. Vakiona ne eivät tule, sen sijaan kaikki hankaimet ja liikutettava keskipenkki tulevat.

Soutuominaisuudet ovat kohtalaiset. Vene soljuu vedessä melko asiallista tahtia ja pitää suuntansa kohtuuhyvin. Ero leveäperäisempiin soutuveneisiin on selvä tämän keveämmin soudettavan savolaismallisen eduksi. Toisaalta savolaismallisista esimerkiksi Suvi ”kelo” -mallit liikkuvat huomattavasti tätä liukkaammin.

Sen minkä 465 hieman kompromissaa soutuominaisuuksissa, se antaa takaisin käytännöllisyytenä. Vene on helppo kuvitella monipuoliseen kalastus- tai perhekäyttöön pikkujärvelle tai lähivesille. Jos soutu alkaa tympäistä, niin sähkömoottori perään ja nauttimaan Suomen luonnosta!

 

Suvi 465

Hinta alk. 1 775 €

Pituus 4,65 m, leveys 1,42 m, paino 110 kg, kantavuus 3 henkeä, CE-luokka D, moottoriteho 3,5 hv.
Valmistaja OH-Marin Oy, Enonkoski
Valmistuttaja Suvi-veneet Oy, Mikkeli
Varusteet irrotettava keskipenkki, hiekkahartsiköli, lakatut airot, lukittava säilytystila.

Lisävarusteet satamakuomu,  sivukaide 100 cm, istuinsarja

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 2/2018

X