Tilaa
Jutut

Suomessa vain vähän isoja veneitä – ”80-luvun Miami Vice -villitystä ei ole havaittavissa”

06.08.2019

KirjoittajaTanja Paananen

KuvaajaSeppo Evinsalo

Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo tyrmää väitteen siitä, että isojen ”ökyveneiden” myynti olisi räjähtänyt käsiin viime vuosina.

Airiston veneonnettomuuden seurauksena moni on antanut ymmärtää, että suuret ja tehokkaat veneet ovat Suomessa kovasti lisääntyneet viime vuosina.

Kaksi henkilöä kuoli ja neljä loukkaantui kahden veneen kohtalokkaassa törmäyksessä Turun saaristossa Airistolla lauantaina. Toinen veneistä oli 15-metrinen moottorivene ja toinen kahdeksan metrinen purjevene.

”Tilastojen valossa Suomessa ei ole mitään USA:n tyyppistä suurten tehojen buumia, mutta on totta, että veneiden keskikoko ja tehot ovat olleet vuosikausia hienoisessa kasvussa. Tämä vastaava kehitys on nähtävissä myös autopuolella,” Pajusalo toteaa.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin luvut vahvistavat Pajusalon näkemyksen. Pienten veneiden, yhdeksänmetristen tai alle, ensirekisteröinnit ovat olleet aavistuksen laskussa vuodesta 2015 vuoteen 2019. Suurempien, yli yhdeksänmetristen veneiden rekisteröinnit ovat lisääntyneet vain vähän.

Ville Räisänen Traficomilta sanoo, että venealalla on tapahtunut piristymistä kautta linjan takavuosien taantuman jälkeen, mutta isojen veneiden osuus kaikista moottoriveneistä on silti edelleen hyvin pieni.

Traficomin tilastojen mukaan yli 14-metrisiä veneitä on ensirekisteröity yhteensä 56 kappaletta vuosien 2015-2019 välisenä aikana.

Moottoriveneitä ensirekisteröitiin vuoden 2019 tammi-kesäkuussa yhteensä 2012 kappaletta. Niistä kymmenen kappaletta oli isoja, yli 14-metrisiä veneitä. Alle yhdeksän metrisiä veneitä ensirekisteröitiin 1922 kappaletta.

Miten sitten on isotehoisten moottorien laita, onko niiden myynti kasvanut viime vuosina?

Pajusalon mukaan isotehoisia moottoreita menee hieman aiempaa enemmän, vaikka myynti on pysynyt tasaisena. Suomessa myydään vuosittain 200-300 isoa, vähintään 300 hevosvoiman sisä- ja sisäperämoottoria.

Suomi on hänen mukaansa kuitenkin edelleen pienitehoisten perämoottorien maa.

Isoja, yli 200 hevosvoiman perämoottoria myydään Suomessa vuosittain 300-400 kappaletta, kun kaikkien perämoottorien myynti on noin 10 000 kappaletta vuodessa.

”On myös paljon käytettyjen veneiden tuontia, jota ei raportoida. Käytettyjen veneiden moottoreita on vaikeampi jäljittää kuin autojen moottoreita, joista Traficom pitää hyvää tilastoa,” Pajusalo arvioi.

”Tämä johtuu siitä, että Suomen kaltaista veneiden rekisteröintiä ei kaikissa maissa ole. Autot rekisteröidään joka maassa, jolloin niiden omistusketju on helpommin todennettavissa,” hän lisää.

Traficomin rekisteristä  löytyvät kaikkien veneiden moottoreidenkin tehot.

Pajusalon kommenttia veneiden tuonnista sekä moottorien jäljittämisestä tarkennettu 8.8.2019.

Lue myös nämä

X