Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Stingray 250 CR – Taloudellisesti taivaanrantaan

Jenkkiveneet ovat palanneet suomalaissatamiin pitkän hiljaiselon jälkeen. Stingray on yksi uusista tulijoista ja 250 on malliston suurin. Sillä kelpaa kuljeskella kauempanakin kotoa, sillä vene on kaltaisekseen erittäin kevytkulkuinen.

03.05.2007

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajatimo utter

Stingray 250 CR on mallistonsa lippulaiva ja parhaimmillaan aurinkoisena päivänä.

Suuri uimataso tekee veneestä pidemmän kuin se itse asiassa onkaan. Uimatasolla on veden varassa hankalasti käytettävät uimatikkaat, mutta hyvä ankkurilaatikko.

Stingrayn perä on persoonallinen vesilinjan alla. Peräpeilin muodot uimatason alla ovat pyöreät. Veneen pohjamuodon tehdas on patentoinut ja kutsuu sitä Z-Plane-pohjaksi. Idea on lähinnä
lievästi negatiivisissa, loivan Z:n muotoisissa palteissa, jotka ohjaavat veden virtausta pohjan alla. Pohjan V-kulma on myös maltilliset 19 astetta. Näin on saatu aikaan pinnassa kevyesti kulkeva
vene, jossa riittää vauhtia.

Vauhdikas vene

Koeajoimme Stingrayn 250 CR:n, johon maahantuoja oli valinnut moottoriksi Volvo Pentan 5,7 litran bensakasin Duoprop-vetolaitteella. Tehoa moottorissa on 280 hevosvoimaa. Koeajosää oli
aurinkoinen, mutta tuulta ei ollut paljoa ja aallokko oli vähäistä. Veneen kovan kelin ominaisuuksista emme siten tuntumaa saaneet.

Etukäteen oli tiedossa, että lähes kolmensadan hevosvoiman teholla vene lähtee kuin telkkä pöntöstä. Valitettavasti kuljettajan istuin ei aivan vastaa vauhtiominaisuuksia, sillä istuimessa ei varsinaisesti ole ns. off shore-asentoa, vaan ainoastaan penkin etureunasta taittuu pieni kaistale ylös. Tukeva noja, jalat hieman haralleen, katse kaukaisuuteen ja kahva eteen. Stingray todella lähtee rivakasti liikkeelle. Telkän lähtönopeutta ei ole koskaan tullut mitattua, mutta Stingray nousee välittömästi liukuun lähes ilman liukukynnystä ja asettuu hyvin nopeasti veden pinnalle. Jos lähdössä vielä käyttää trimmiä miinukselta plussalle, veneen keula ei nouse juuri lainkaan.

Parinkymmenen sekunnin ja trimmaamisen jälkeen veneen nopeus asettuu 45 solmun kohdalle. Äärimmilleen trimmattuna suoraan ajaen vene kulkee jopa 46 solmua, mutta ajamiseen se ei
enää sovellu. Jo 42–45 solmussa vene kulkee erittäin pinnassa ja on herkkä kaikenlaisille sivuttaisliikkeille, myös tuulenpuuskille.

Kaarteissa se kavitoi erittäin helposti myös neutraalilla trimmillä. Tämäntyyppisillä moottoreilla varustettujen veneiden taloudellisin nopeusalue asettuu yleensä 20–25 solmun tienoille. Se ei kuitenkaan ole riittävästi ollakseen rattoisa matkanopeus veneelle, joka kulkee parhaimmillaan yli 40 solmua. Siksi Stingray 250 CR:n omistaja ei saakaan tuijottaa polttoainemittariin. Vene on selvästi parhaimmillaan 30 solmun tuolla puolen. Se kulkee kevyesti ja on erittäin sähäkkä ajettava. Käännökset ovat nopeita, mutta täsmällisiä. Maltillisella moottoritrimmin käytöllä vene ei karkaa käsistä.

Stingray on parhaimmillaan aurinkoisena päivänä. Veneen avotila on suuri ja tarjoaa mukavat istumapaikat kuudelle. Kun aurinko helottaa oikein kuumasti, levitetään peräsohvasta syntyvä suuri taso. Se ei vaadi suurtakaan askartelua, vaan syntyy helposti kahden ylimääräisen patjan ja tuen avulla. Ja kun on välipalan aika, patjat nostetaan pois ja niiden sijaan sohvan ääreen sijoitetaan pöytä. Pentteriä veneessä ei ole, mutta pesuallas ja kylmäboksi. Juomatelineitä on ympäri venettä muutamia.

Karvalankamatto on kajuutan hallitseva ilme. Vuoteen alla on kemiallinen wc ja säilytyslokeroita.

Pitkä tankkausväli

Koeajokuorma oli kaksi henkeä ja lähes täysi 260 litran polttoainesäiliö. Tilaa tankissa saa ollakin, sillä huippukulutus oli 92 litraa tunnissa, eli 2,04 l/mpk.

Yli kaksi litraa meripeninkulmaa kohti ei kuitenkaan ole kulutuksen koko totuus. Taloudellisimmillaan vene kulkee meripeninkulman noin 1,2 litralla, mikä on erittäin alhainen kulutus. Tällöin tankillisella ajaa 200 mpk ja vielä jää vähän siemenvettäkin seuraavaan tankkaukseen. Veneen taloudellinen nopeusalue onkin 17–29 solmua, jolloin kulutus pysyy alle 1,3 litran meripeninkulmalla. Tulos on erittäin hyvä.

Stingrayn melutaso matkanopeudella on kohtuullinen ja noin 80 desibelin tietämillä. Huippunopeudella ääntä tulee sitäkin runsaammin ja 40 solmusta lähtien kuulosuojaimille on käyttöä.
Kukaan tosin tuskin ajaa paria tuntia täydellä kaasulla.

Jos ajaminen muutaman tunnin kuluttua alkaa ramaista, tarjoaa Stingray 250 CR myös tilat yöpymiseen. Kajuutassa on V-vuode, jossa kaksi henkilöä nukkuu helpostikin. Kajuutta on vuorattu lähes kauttaaltaan keinokuituisella karvamatolla, joka ei välttämättä ole mukavin materiaali ihoa vasten. Kattoluukku on suuri ja tuo valoa sisään samoin kuin molemmin puolin olevat avattavat runkoikkunat.

Seinillä on verkkopussit irtotavaran säilytykseen ja vuoteiden alla on pienehköt lokerot. Oven pielessä on pieni kaappi. Stingrayssä on vakiona kemiallinen toiletti vuoteiden välissä.

Stingray 250 CR on kokonaisuutena hyvin tyypillinen amerikkalaisvene. Se on muovinen ja tarkoituksenmukainen. Turkilla on neppareilla kiinnitettävä matto, mutta muuten avotilassa kaikki
on vesiletkulla pestävää. Vene on päällisin puolin hyvin tehty, mutta piilossa olevia rakenteita on mahdoton arvioida. Veistämö ainakin on ollut monessa suhteessa venetuotannon teknologian
eturivissä.

Amerikkalaisittain navigointielektroniikalle ei tahdo oikein olla kunnon tilaa. Muuten ohjaamo on asiallinen. Konehuoneessa asiat ovat keskimääräisessä järjestyksessä, mutta automaattisen pilssipumpun sijoittaminen suoraan moottorin alle on arveluttavaa. Kaikki mahdolliset nestevuodot valuvat saman tien veteen. Ei taida Unionikaan järjestelystä ilahtua.

Stingray 250 CR on kuitenkin leppoisa ja rattoisa vene kesäiseen retkeilyyn. Se on poikkeuksellisen taloudellinen ja matkanopeuksilla miellyttävä ajettava.

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 5/2007.

Tekniset tiedot

Pituus 7,60 m
Leveys 2,59 m
Paino n. 1 900 kg
Polttoainesäiliö 260 l
Vesisäiliö 64 l
Kantavuus 10 henkeä/1 042 kg
CE-luokitus C (rannikko)
Koeajomoottori Volvo Penta 5,7 L MPI + Duoprop
Hinta alk. 49 042 euroa (MerC 5,0 L + Alpha 1)
Valmistaja Stingray Boats
Hartsville, USA
www.stingrayboats.com
X