Tilaa
Testit

Arkistoesittely: Skorgenes Sonic 445 Fly – Käytännöllisesti kuohkea

Monet isot jahdit ovat niin hienoja, että niiden käyttö arkiseen veneilyyn tuntuu lähes synniltä. Skorgenes 445:ssa tätä ongelmaa ei ole

25.12.2019

Kirjoittajaja kuvat Heikki Juuri-Oja

Isojen jahtien myymisen täytyy olla poikkeuksellisen mielenkiintoista ja haastavaa työtä. Pääkysymys kuuluu, miten saada maksukykyinen asiakas kiinnostumaan juuri tästä veneestä ja venemerkistä?

En itse asiassa tiedä, kuinka moni varakas veneenostaja harkitsee hankintaansa pitkään ja hartaasti, seuloen runsaasta valikoimasta lopulliselle listalle vain muutaman koeajoehdokkaan. Vai onko ostoperusteena sittenkin esimerkiksi puolituttu myyjä tai yksittäisen jahdin onnistunut hintalaatusuhde – että samalla rahalla saa enemmän tilaa ja varusteita.

Norjalaisen Skorgenesin Sonic 445 Fly maksaa reilut 500 000 euroa, saman verran kuin suurehko omakotitalo Helsingissä kantakaupungin tuntumassa. Veneessä on tilava yläohjaamo, aurinkopatjat keulakannella, kolme makuukajuuttaa, iso salonki, valtava peräkansi ja kaksi vessaa, joista toisessa on erillinen suihku. Mutta niin on kymmenissä muissakin jahdeissa: saman kokoisissa, hieman isommissa ja hieman pienemmissä. Tilajärjestelyt eivät siis riitä tekemään pesäeroa  kilpailijoihin.

Valmistajan mukaan 445 Fly:ssa on ”monia venealalla edistyksellisiä ratkaisuja sisustuksessa, tekniikassa ja muotoilussa.” Väitteen voi asettaa kyseenalaiseksi. Sisustus on ryhdikkään tyylikäs, mutta ei massasta poikkeava tai edes loistelias sanan varsinaisessa merkityksessä. Edistykselliseksi sitä eivät riitä tekemään salongin sohvaan liitetty lepotuoli, jonka selkänojaa voi säätää, tai sähköisesti esiin nouseva televisio.

Myös tekninen edistyksellisyys suhteessa kilpailijoihin on kova väite. Nykyjahdit ovat järjestään täynnä toisiinsa yhdistettyjä kauko-ohjattavia sähköjärjestelmiä, joilla hoituvat muun muassa ohjaus, navigointi ja kokonaisuuden tekninen valvonta.

Yhdessä asiassa Skorgenes on ollut aktiivinen edelläkävijä. Sen veneet olivat Euroopassa ensimmäisiä, jotka sopivat yhteen Zeus- ja IPS-vetolaitteiden kanssa. Perus-Skorgenesit ovat akselivetoisia.

Karttaplotteri oli esittelyveneessä sijoitettu korostuneesti navigaattorin eteen. Trimmilevyjen ja tuulilasinpyyhkimien kytkimet jäävät ikävästi ratin taakse. Näkyvyys ulos on hyvä.

Skorgenes korostaa, että sen käsin laminoidut ja Devold-erikoiskuidulla vahvistetut rungot ovat poikkeuksellisia. Paksu rakenne toimii hyvänä ääni- ja lämpöeristeenä. Vene on suunniteltu 3D-tietokoneohjelmalla ja muotit ovat robotin jyrsimiä.  Tehdas on Liettuassa.

Keulasta on pyritty tekemään leikkaava. Jahti nousee helposti liukuun ja ajo on valmistajan mukaan taloudellista. Matkanopeudella meripeninkulmakohtainen kulutus on alle neljä litraa. Moottoritilan äänieristykseen on panostettu.

Mittasimme ohjaamossa matkanopeudella (2 800 rpm) 76 ja täydellä kaasulla (3 550 rpm) 79 desibelin (A-asteikko) kelvolliset lukemat.

Rakenteiden muotoilulla Skorgenes pyrkii erottumaan massasta, siinä kuitenkaan aivan onnistumatta. Ratkaisut eivät ole tavoitteeseen nähden riittävän rohkeita, esimerkiksi uusiin Fjordeihin verrattuna. Suunnittelun lähtökohta on kuitenkin  ollut kunnioitettava: valmistaja on halunnut poistaa ikävät ilmavirtaukset yläohjaamosta sekä estää pakokaasuimun veneen peräkannelle. Yläohjaamo olikin merellä miellyttävän hiljainen, mutta peräkannen penkkien patjat olivat jo lyhyen ajon jälkeen pinnaltaan märät.

 

Yhdessä suhteessa Skorgenes on ottanut mallia amerikkalaisista venevalmistajista. Skorgenes-tekstilogoa on viljelty runsaalla kädellä eri puolille venettä, paikoin sitä on korostettu valolla. Lähituntumasta katseltuna ei varmasti jää epäselväksi, kenen valmistamasta jahdista on kysymys.

Pakollisia lisävarusteita

Ylivoimaisesti parasta 445 Fly:ssa on sen käytännöllisyys. Koen luksuksen puutteen tässä mallissa vain hyvänä asiana. Veneen sisätiloissa uskaltaa kulkea kengät jalassa ilman huonoa omatuntoa. Kokonaisuudesta aistii, että jahti on tehtyä arkista käyttöä varten, siis viihtyisän asuttavaksi – ei sampanjanhöyryiseksi näyttelytilaksi.

Kaappeja on runsaasti sekä pentterissä että makuukajuutoissa. Salongissa on reilu seisomakorkeus ja muutenkin tilankäyttö on ollut mitoituksiltaan väljää. Ruuanlaittaja tosin joutuu väistelemään peräoven käyttäjiä. Pentteri hoitaa  perustehtävänsä myös lomamatkoilla. Kylmätilaa on jääkaapissa ja pakastimessa. Yläohjaamoon saa lisäjääkaapin 1 024 eurolla.

Skorgenesin vakiovarustelista on kohtuullisen runsas ja monet lisävarusteista ovat vain tehokkaampia versioita vakiotuotteista. Voin olla väärässä, mutta uskon tämän hintaluokan veneistä kiinnostuneiden arvostavan helppoa kaupankäyntiä. Ei siis sitä, että veneen lähtöhinta on keinotekoisen alhainen ja jokaisesta palapelin palasta joutuu ruksaamaan hintavan erillistilauksen. Tuskin kukaan ostaa tämän koko- ja hintaluokan venettä ilman lämminvesivaraajaa, lämmitintä ja  trimmitasoja.

Hydraulinen lankonki on lisävaruste.

Keulahytti on avara.

Hiljaista yläohjaamossa

Merellä Skorgenes Sonic 445 Fly on myönteisesti jyhkeä ja johdonmukainen – kauniilla säällä jopa aristokraattinen. Miellyttävä matkanopeus asettui 23 solmun tuntumaan. Huippunopeus oli 29,2 solmua.

Lienee itsestään selvää, että valmistaja kehuu estoitta myös mallin merikelpoisuutta erityisesti kovassa kelissä, mutta juuri tähän väittämään liittyy julkinen salaisuus: useimmat isot jahdit eivät oikein istu Itämeren – kuralätäköksikin kutsutun vesialueen – aalloille täydellä kaasulla ajettaessa. Valtameriin verrattuna lyhyt ja jyrkkä aallonväli on omiaan antamaan toistuvia iskuja painavalle massalle, joka pyrkii etenemään väkisin valtavan konevoiman turvin.

Korkeus vesilinjasta yläohjaamon tuulilasin yläreunaan on 4,42 ja varustekaaren huippuun 4,75 metriä.

Tässä suhteessa Skorgenesin suorituskyky ei erotu hyvässä, muttei myöskään pahassa. Yläohjaamossa jyskyttävää ongelmaa tuskin edes huomaa, mutta salongin sohvalla istujat eivät enää nauti olostaan. Rakenteissa kuuluu natinoita siellä täällä. Tilanne helpottuu olennaisesti, kun nopeutta pudotetaan reilusti tai lasketaan vene kokonaan liu’usta. Toinen vaihtoehto on koota joukot yläohjaamoon aina, kun on pakko ajaa vauhdilla päin isoja aaltoja.

Isojen jahtien käsittely satamassa on ollut aina amatööreille hankalaa, jopa stressaavaa. Juuri tähän Zeuksen ja IPS:n joystick-ohjaukset ovat tuoneet olennaisen helpotuksen. Esittelyveneessä samainen haaste oli ratkaistu kahdella lisäpotkurilla. Keulapotkurit ovat olleet arkipäivää jo vuosikymmeniä, mutta vastaavia peräpotkureita on asennettu huviveneisiin vasta viime vuosina. Kahden ohjailupotkurin sekä kahden moottorin avulla akselivetoinen Skorgenes pyörii vaikka paikallaan
ympyrää.

Laiturille noustaan aina uimatasolta, jonne on saatavissa myös liikkumista helpottava hydraulinen lankonki. Sen hinta on tosin päätä huimaava (9 557 e). Venettä laituriin peruutettaessa on otettava huomioon iso tuulipinta. Ahtaissa ja tuulisissa paikoissa kuski todennäköisesti jää kaipaamaan joystick-ohjausta, jonka kanssa ei koskaan synny tunnetta lisäkäsien tarpeesta.

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 3/2010

Lue myös nämä

X