Tilaa
Testit

Silver Viper DCz – Ajamisen ja olemisen riemua

Viper täydentää Silverin DCz-veneiden mallistoon Tigerin ja Raptorin väliin jääneen aukon monella tapaa. Se tarjoaa veneilyn viihtyisyyttä Raptoria edullisemmin, mutta Viperia enemmän.

14.10.2020

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaanton reenpää/otavamedia

Viperia olisi helppo kuvailla vain yhdeksi kokovaihtoehdoksi Silverin DCz-mallistossa. Se on kuitenkin enemmän. Se on oma, persoonallinen yksilönsä kolmen veneen joukossa.

Raptoria luonnehtii pitkälti sen alkutaival sarjan ensimmäisenä. Se oli myös ensimmäinen vene, tuolloin vielä Yamarin 81 DC, jossa suomalaisvalmistaja otti käyttöön ruotsalaisinnovaation, Petestep-pohjan.

Yamarin 81 DC oli myös vene, jonka alun perin oli määrä johdattaa vielä Kesko Marinen hoivissa ollut, suomalaisten suosikkimerkki Yamarin uusille vesille.

Petestep-pohjasta ei lopultakaan syttynyt vallankumous, eikä norjalaisen Eker Design -yhtiön suunnittelemasta veneestä tullut Yamarinin uusi ilme. Yamahan maahantuojaksi vaihtunut ja Yamarin-venemalliston hankkinut Yamaha Europe ei halunnut sitä.

Lopulta Yamarin 81 DC – ja valmiiksi suunnitellut pienemmät seuraajansa – löysivät uuden kodin Hondan maahantuoja Otto Brandtin luota. Samalla syntyi Silverin lujitemuovimallisto.
Vene esiteltiin vajaat kolme vuotta sitten lievän faceliftin läpikäyneenä Silver Raptorina.

Malliston pienin eli Tiger nähtiin helmikuun venenäyttelyssä 2019. Sen pohja oli samainen Petestep, ja tyyli oli muutenkin hyvin pitkälle Raptorissa jo nähty. Veneestä tuli myös avokeulainen bowrider-malli.

Ja tämän vuoden venenäyttelyssä esiteltiin Silver Viper DCz.

Viperissa penkkejä on kahdeksalle: kuljettajalle omansa, toiset kaksi myös eteenpäin, joskin niiden istumasuunta voidaan kääntää, sekä U-sohvassa viidelle. Kaikkien näiden keskelle saa pöydän, ja sohvien väliin on mahdollista asettaa aurinkotaso patjoineen. Se on myös riittävän suuri kahden hengen vuoteeksi pressun alla.

Istumapaikkoja Viperissa riittää kaikille kantavuuden sallimille kahdeksalle henkilölle.

Viperin tuulilasi seuraa sisarmalliensa linjaa: se ulottuu pitkälle avotilan peräosaan. Etuistuimilla suoja on hyvä ja perässäkin kohtuullinen. Sivupenkeillä istujat ovat jopa kiitettävästi suojassa viimalta ja pärskeiltä.

Koeajovene oli varustettu Hondan uudella 250-hevosvoimaisella moottorilla, jossa riitti tehoa varmasti tarpeeksi, jopa ylikin.

Veneen suurin sallittu teho on 300 hevosvoimaa, ja valmistajan mukaan huippunopeus nousee tällöin ihanteellisissa olosuhteissa 53 solmuun. Moottorin tehoalue alkaa kuitenkin jo 150 hevosvoimasta.

Lue Silver Viper DCz:n koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 10/2020.

Lue myös nämä

X