Testit

Sileän veden kiitäjä Flaar M37

Pustan keskellä on yksi järvi ja sieltä ponnistaa paprikanpunainen kisapursi, jolla on vakaa aikomus kerätä kunniaa, mainetta ja mitaleita Keski-Euroopan suurista regatoista.

11.07.2018

TekstiPasi Nuutinen

KuvatBertel Kolthoff ja Pasi Nuutinen

Unkari ei ole kovin tunnettu veneiden kotimaana hyvästä syystä. Ainoa purjehduskelpoinen vesistö on Balatonjärvi.

Riittää kun keskittyy tarpeeksi tarkkaan sektoriin, osoittaa nuorten ja kunnianhimoisten purjehtijoiden perustama ja johtama veistämö Flaar Performance Sailing. He ovat valinneet lajikseen järvipurjehduksen, joka Keski-Euroopassa onkin suuri ja näkyvä laji.

Järviregattojen täsmäaseena veistämön uusin vene Flaar M37 oli riittävän erikoinen päästäkseen Euroopan Vuoden Vene -kilpailuun erikoisveneiden luokassa. Kun kaksi muuta ehdokasta olivat radikaaleja foilipursia, ei yksirunkoinen aivan jaksanut kurkottaa sarjan voittoon, mutta hienoksi ja kiehtovaksi veneeksi se todettiin. Itse asiassa, kevyessä tuulessa ja lähes sileällä vedellä Barcelonan testiviikolla Port Ginestran edustalla juuri Flaar yleensä ensimmäisenä ponnahti komeaan vauhtiin muiden vasta kerätessä tuulenviriä.

Rakenteeltaan Flaar M37 on edistyksellinen. Kansi ja runko tehdään kennoytimen ympärille tyhjiölaminoimalla epoksista ja hiilikuidusta. Laipiot ja jäykisteet valmistetaan samalla tavalla eri kappaleina ja liimataan runkoon. Sitten kansi nostetaan paikoilleen ja kokonaisuus jälkilämmitetään yhtenä kappaleena lujuuden maksimoimiseksi.

Pelkän rungon painoksi kerrotaan muotista nostettaessa vaivaiset 242 kiloa. Purjehdusvalmiina veneellä on painoa 2 280 kiloa, kun 1 280-kiloinen nostoköli ja hiilikuituinen, melkein 17-metrinen Paugerin valmistama masto ovat paikoillaan. Purjealaa luovilla on 158 neliötä ja avotuulella avataan 128 neliön genaakkeri. Purjeala/painosuhde on huima 9,6 ja painolastin suhde koko uppoamaan 56,14 prosenttia.

Flaar M37 on suunniteltu paitsi hankkimaan pokaaleita, myös yksityyppiluokaksi valmentamaan unkarilaisia järvipursista kohti avomeriluokkia. Siksi se on käsiteltävissä suhteellisen pienellä 4–5 hengen miehistöllä. Tuolle määrälle avotila on erittäin toimiva, mahdolliset lisägastit sijoittuvat lähinnä kannelle.

Lue lisää Vene-lehdestä 7/2018.

 

X