Jutut

Sea Star 660, Silver Eagle Cabin 650, TG-6500, Bella 652

28.11.2007

TekstiVenelehti

3

Katkaisu

Kun venekuume iskee, ei tuleva veneilijä aina hahmota omaa tarvettaan. Kaikkein akuuteimmassa vaiheessa kelpaa vene kuin vene. Mutta kun venettä hankitaan tiettyä tarkoitusta varten ajan ja ajatuksen kanssa, iskee epätoivo: harvassa ovat veneet, jotka täyttävät kaikki vaatimukset.

Veneen valintaa helpotti kohtuullisen selkeä tarve. Se karsi kovalla kädellä yhdeksän kymmenestä veneestä heti kerralla pois ja lopuistakin oli oikeastaan aika helppo valita finalistit. Paitsi, että epävarmuus iski lopullisen valinnan jälkeen, ja niin kolmen koeajettavan veneen joukkoon otettiin vielä neljäs, muista selkeästi poikkeava Bella 652. Koeajokolmikoksi Bellan ohella valikoituivat Sea Star 660 XR, Silver Eagle Cabin 650 ja TG-6500.

Vertailukolmikkomme veneet ovat periaatteessa hyvin samanlaisia. Tietysti Silverin runkomateriaali, alumiini, tekee siitä hieman erilaisen ja tässä tapauksessa myös moottoriratkaisu poikkeaa muista. Sisäperämoottorilla varustettuja Silvereitä on myyty lähinnä Ruotsiin, mutta niitä saa Suomessakin.

Ylivoimaisesti suurin keulan avotila niin turkin tasossa kuin muutenkin on Sea Starissa. Sillä on merkitystä ennen kaikkea tavaraa kuljetettaessa, sen sijaan matkustajat istuvat Sea Starissa hieman ahtaammin kuin TG:ssä, mutta yhtä tiiviisti kuin Silverissä. TG:n kajuutta on kolmikosta selkeästi tilavin ja avarin.

Jokainen näistä kolmesta veneestä soveltuu tietyssä määrin myös retkikäyttöön. TG on veneistä ainoa, jossa vuoteita ei tarvitse rakentaa. Veneessä on molemmin puolin pistopunkka, jossa keskimittainen mahtuu reilusti nukkumaan. Siihen saa muiden lailla myös parivuoteen.

Kalamiehille veneet soveltuvat mainiosti. Jopa verkkojen lasku ja kokeminen on helppoa keulan avotilasta. Avotilan laitakorkeus on suurin Silverissä, mutta molemmat muut ovat parin sentin sisällä. Jos perässä heittelee uistinta yksi henkilö, keulaan heitä mahtuu vaivatta kaksi. Kaikissa veneissä keulan avotila on itsetyhjentyvä.

Veneistä heikoin meriominaisuuksiltaan on Sea Star. Se on muita kapeampana herkempi sivutuulille ja -aallokolle, myös sen erittäin kevyt keula hakee muita enemmän. Silverin keula puolestaan ei kanna erityisen hyvin kovassa aallokossa, vaan uppoaa kohtuullisen syvälle. Tällöin peräpainoinen lastaus auttaa tilannetta. Silver on myös sivusuunnassa herkkä ja vaatii tasapainoista lastausta. Veneistä selkeästi paras merenkäynnissä on TG. Se johtuu ensinnäkin suhteellisen leveästä vesilinjasta, mutta myös veneen hyvästä tasapainosta. TG onkin veneistä todennäköisesti se, jonka ajo- ja kulkuominaisuuksiin on kiinnitetty eniten huomiota, onhan veneen suunnittelija entinen kilpaveneilijä.

Mielenkiintoista on katsoa, miten yhdistelmät selvisivät tietyillä nopeuksilla. 25 solmua on tavallisesti hieman enemmän kuin edullisin nopeus, mutta yleinen matkanopeus. Tässä nopeudessa selvästi taloudellisin oli TG ja 100-hevosvoimainen Mercury. Myös yhdistelmän taloudellisin nopeusalue (0,8 l/mpk) on laajin. Vaikka moottori on joukon pienitehoisin, on huippunopeus paras eli 36 solmua. Mittaustulokset osoittavat, että veneessä on hyvin toimiva pohja ja oli moottorimerkki mikä hyvänsä, ei TG-6500 kaipaa 100 hevosvoimaa enempää tehoa.

Minun veneeni on TG-6500. Miksi? Tässä tapauksessa kokonaisuus ratkaisi. TG osoittautui monessa suhteessa myös parhaaksi vaihtoehdoksi, vaikka muutkaan eivät olleet huonoja. Bella 652 putosi pois koeajon jälkeen. Ei siksi, että se olisi ollut huono ajettava, vaan koeajon aikana kävi ilmeiseksi, että veneen ominaisuudet eivät sittenkään vastanneet tarvetta. Hyvä vene, mutta väärän tyyppinen lähtökohtaan nähden.

Testiryhmä Heikki Juuri-Oja, Lasse Lindén, Ari Inkinen

Tiivistelmä Vene-lehdessä 11/07 julkaistusta vertailusta

Lue myös nämä