Jutut

Sea Star 20 CC ja RS 20 Isältä pojalle -potentiaalia

27.11.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Heikki Juuri-Oja

Joistakin uusista veneistä näkee jo päällepäin, että niissä on jotakin ajatonta – siis sellaista, jonka arvo saattaisi kestää isältä pojalle.

Ajattomuuden tietoisessa tavoittelussa on vaarana ulkonäön tylsyys, jos pelkistys viedään liian pitkälle. Sekä Sea Star 20 CC:ssä että RS:ssä kokonaisuus on onnistuttu pitämään juuri sen verran poikkeavana, että yksinkertaisuudestaan huolimatta ne herättävät ohikulkijan kiinnostuksen.

Harmaa runko, siniharmaa turkki ja paikoin kulmikas muotoilu ovat moderneja elementtejä veneessä, jonka perusprofiili kunnioittaa silti konservatiivisuutta.

Juuri tähän Sea Starien valmistajat ovat pyrkineet. Turhan karsimisella on tavoiteltu edullisuutta sekä helppokäyttöisyyttä ja -hoitoisuutta, omistamisen vaivattomuutta.

Kuormaa ja kalaa

Sea Starien pääkäyttötarkoitus on siirtää ihmisiä ja kuormaa mantereen ja saaren välillä. Lähes yhtä merkittävä rooli on kuitenkin myös kalastuksella, esimerkiksi verkoilla käynnillä tai heittouistelulla.

Heikki Juuri-Oja

Varsinkin RS:ssä, jossa kuski istuu peräpenkillä edessään pieni keskipulpetti, on veneen kokoon nähden poikkeuksellisen paljon kalastajien arvostamaa avointa turkkitilaa.

Heikki Juuri-Oja

CC:ssä pulpetti on isompi, se on edempänä ja sen takana on erilliset istuimet kahdelle. Peräpenkille mahtuu kolme matkustajaa. Tilajärjestelyjen takia CC olisi retkikäytössä selvästi RS:ää miellyttävämpi.

Molemmissa veneissä on kookkaat penkit keulassa ja niiden alla paljon säilytystilaa. Matkan aikana keulassa istuminen onnistuu vain tyynellä säällä, kädensijoja ei ole.

Heittouistelijalle penkit sekä hyvä ankannokka mahdollistavat laajan heittosäteen. Kaksikuoristen, korkeiden varalaitojen päällä on koko matkalla yli 10 cm leveä astintaso. Se mahdollistaa penkeillä seisojille tukevan heittoasennon ja helpottaa veneeseen pääsyä laidoilta.

Peräpenkistä saa irrotettua vajaan 60 senttimetrin palan, jolloin styyrpuurin kulma jää kalastajalle avoimeksi. Penkin alla oleva säilytystila on sekin todella iso.

Tyyntä ja tuulta

Koeajoveneistä CC:ssä oli moottorina 90- ja RS:ssä 75-hevosvoimainen Honda. Ajoimme veneitä kesäkuun alussa kolme päivää vaihtelevassa säässä Helsingin ja Inkoon merialueilla. Ajoittain merenkäynti yltyi niin hurjaksi, että rannikkokäyttöön tarkoitettujen veneiden rajat tulivat vastaan. Suoritusarvot mitattiin tyynissä olosuhteissa.

TerhiTecin mukaan CC:n ja RS:n laaja tehosuositusalue on ”edistyksellisen” pohjaratkaisun ansiota. Perän v-kulma on vain kahdeksan astetta, nousulistoja ei ole ja leveät palteet (keskellä 90 mm) jatkuvat pitkälle keulaan. Rungon erikoisuus on matala köli. Suunnittelun tavoitteina on ollut, että vene nousee liukuun pienellä koneteholla ja että matkanopeuksilla ajo on taloudellista valitusta tehomäärästä riippumatta, myös kuormattuna.

CC:n huippunopeudeksi mitattiin 33,1 solmua. RS jäi tästä vain 3,1 solmua, vaikka hevosvoimia oli käytössä 15 vähemmän.

Veneiden painopiste-ero näkyy liukuun lähdettäessä. Sisätilaratkaisujen takia selvästi keulapainoisempi CC on nopeampi kiihtymään, mutta ero ei ole merkittävä. Kummankin veneen liukukynnys on pieni.

Luontevin matkanopeus veneille on 25 solmun tuntumassa, jolloin matkaan suhteutettu kulutus on molemmilla noin 0,7 litraa.

Merellä

Uudet Sea Starit ovat ostoa harkitsevan omatoimikoeajajan näkökulmasta haastavia veneitä. Niistä saa erittäin myönteisen kuvan, jos meri sattuu olemaan testipäivänä tyyni. Jos aallot ovat 40-60-senttimetrisiä ja teräviä, voi ensivaikutelma sen sijaan olla melkoinen järkytys. Aallonpituuden ja -korkeuden tästä edelleen kasvaessa muuttuu ajokokemus jälleen mukavammaksi.

Veneet ovat ajo-ominaisuuksiltaan luotettavaa keskiluokkaa. Käytös on johdonmukaista ja ajaminen helppoa.

Veneissä ei ollut trimmilevyjä. Niiden avulla matkustusmukavuus varmasti paranisi, oli sää mikä tahansa.

CC:n ja RS:n viimeistelyssä on hieman toivomisen varaa. Kolmen ajopäivän jälkeen korjauslistalle kirjattiin mm. irtoilevat tuulilasien ruuvit, sekoileva nopeusmittari (RS), täysin hyytynyt konetrimmimittari (CC) ja jumiutunut käsipilssipumppu (CC). Joidenkin mittareiden kiinnitys kojelautaan petti.

Ongelma tiedossa

Uusien Sea Starien heikkous ovat liian löysät varalaidat, eli niiden laajat jäykistämättömät pinnat. Kun vesi pääsee iskemään loivan rungon ja isojen palteiden alle, vavahtelevat varalaidat pitkältä matkalta ja värinä aiheuttaa mm. keulapenkkien ja keulan köysiboksin kansien armotonta räminää.

Sekä CC:ssä että RS:ssä on aineksia pitkäikäisiksi klassikoiksi. Siksi on äärimmäisen ilahduttavaa, että TerhiTec myöntää varalaitaongelman olemassaolon ja pyrkii kehittämään veneitä entistä paremmiksi. Juuri näin toimii yhtiö, jolle asiakkaat – veneilijät – ovat tärkeysjärjestyksessä korkeimmalla.

 Tekniset tiedot

Heikki Juuri-Oja
Sea Star 20 CC
Heikki Juuri-Oja
Sea Star 20 RS
Pituus 6,08 m 6,08 m
Leveys 2,26 m 2,26 m
Paino 770 kg 730 kg
Kantavuus 9 henkeä/815 kg 9 henkeä/815 kg
CE-luokitus C (rannikko) C (rannikko)
Moottori 60-100 hv 60-100 hv
Koeajoveneen moottori Honda BF 90 Honda BF 75
Koeajoveneen hinta 28 530 e 24 200 e
Valmistaja TerhiTec Oy, Rymättylä, puh. 020 751 0200, www.terhitec.fi, www.seastar.fi
Myynti Jälleenmyyjät maan eri puolilla, www.seastar.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto ja Esko Linkovuori

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2011 jutusta
X