Tilaa
Näyttelyt

Salone Nautico Genova: Genovassa kohdattiin kaikesta huolimatta

Syksyn kaikkien koronan vuoksi peruttujen venenäyttelyiden jälkeen Italian veneteollisuusliitto yllätti järjestämällä oman näyttelynsä Genovassa – 60:nnen kerran.

20.11.2020

Kirjoittajaja kuvat ari inkinen

Genovan 60-vuotisjuhlanäyttely oli Välimeren rannoilla tämän syksyn ainut mahdollisuus esitellä veneitä suuremmalle yleisölle kuin paikallisissa, kauppiasvetoisissa tapahtumissa. Tosin pitkään Italiassakin pähkäiltiin koko näyttelyn järjestämistä, mutta vuosikymmenten perinteet omaava näyttely haluttiin järjestää huolimatta viranomaisten asettamista tiukoista turvatoimista ja yleisömäärän rajusta rajoittamisesta. Kuitenkin järjestäjän ilmoituksen mukaan näyttelyssä kävi viiden päivän aikana peräti 71 168 henkilöä.

Koronavirus ei ollut ainoa haaste näyttelylle. Kauniin torstain jälkeen sään jumalat käänsivät selkänsä, ja Pohjois-Italiassa riehunut Alex-myrsky vingutti vantteja, kaatoi seiniä ja repi lippuja. Se myös nosti satamaan huomattavan merenkäynnin suurista aallonmurtajista huolimatta.

Genovan näyttely oli sisällöltään aiempaa vaatimattomampi, mutta ei olematon. Uutuusveneitä, mutta toisin kuin esimerkiksi Helsingissä, Genovassa ei ollut käytännössä lainkaan ohjelmaa näyttelyvieraille.

Uudistettu Axopar 28 Cabin

Asioita tuntevat tahot odottivat Axoparin esittelevän Genovassa uuden, ennakkotietojen perusteella paljon kiinnostusta herättäneen mallinsa 22:n. Sitä ei nähty, mutta esillä oli uudistettu 28 C, jopa ajoittain ajettavissa.

Veneen runko on ennallaan ja uudistukset ovat olleet monin paikoin kosmeettisia, mutta myös toiminnallisia. Uimatasoja on pidennetty ja vesihiihtokaareen on integroitu kaiteet uimatasoilla liikkumisen turvaamiseksi. Uimatikkaaseen on liitetty kaide. Uimatasoihin on myös lisätty törmäyslista.

Kattomoduulia on muutettu niin, että katon reunan kaiteet on jätetty pois ja niiden tilalle kattoon on muotoiltu otelista. Katolle saa myös 37:n tavoin taakkatelineet mm. kajakkia tai sup-lautaa varten.

Suurin muutos on kuitenkin tehty ohjaamoon. Peräsohvaa on muutettu mukavammaksi ja etuistuinten runkoa on madallettu, mikä helpottaa liikkumista kajuutassa.

Koko ohjauspulpetti on muutettu vastaaman viime syksynä esitellyn, uudistetun 37:n tyyliä. Pulpetti on linjakas, selkeä ja looginen. Sen näyttävin elementti on Simradin kaksi 12-tuumaista näyttöruutua käsittävä Information Display System (IDS), jossa yhdistyvät kaikki veneen sähköiset toiminnot valaistuksesta navigoinnin ja viihde-elektroniikan kautta moottoridataan.

Lisätiedot Axopar Boats

Beneteau Flyer 9 Sundeck

Ei venettä ilman terassiksi avautuvaa laitaa. Myös sarjavalmistaja Beneteau on lisännyt Flyer 9 -malliinsa tämän suosituksi tulleen ja Flyer 10:ssä jo nähdyn ominaisuuden. Vene noudattaa muutenkin aikaisemmin esiteltyä leveäkeulaista mallistoa, jossa valmistajan mukaan kansitila on pyritty maksimoimaan.

Flyer 9 majoittaa kannen alle neljä henkilöä ja aurinkoiseen lepäämiseen paikkoja on sekä keulassa että perässä.

Veneen kokonaispituus on 8,27 m ja leveys 2,97 m. Runsaat kolme tonnia painavaa venettä vievät kaksi enimmillään 250-hevosvoimaista perämoottoria. Polttoainesäiliön tilavuus on 400 l. Ranskalaiseen tapaan CE-luokka on B kuuden hengen kuormalla.

Lisätiedot Beneteau

Vene suoraan printteristä

Mambo on toisenlainen vene. Se on nimittäin tehty 3D-tulostimella.

Kaikki alkoi yhtä lailla halusta kehittää vene, joka muotoilultaan ja ominaisuuksiltaan vastaisi tekijöidensä toiveita, kuin soveltaa poikkeavaa teknologiaa venevalmistuksessa. Yhden veneen valmistamiseen ei plugia ja muottia kannata kustannussyistä valmistaa, joten oli keksittävä muuta. Vastaus oli 3D-tulostus.

Mambo on monen yrityksen yhteistyön tulos. Varsinainen rakentaja on Italian Milanossa toimiva Moi Composites, mutta veneen kehittämisessä ovat olleet mukana myös muun muassa Catmarine ja Micad.

Projektin kannalta kriittinen kohta oli 3D-ohjelmointi ja veneen parametrien määrittely printterille. Tulostusmateriaali on kertamuovia, joka ruiskutetaan tietokoneen ohjaaman robotin suuttimesta kuumana, jolloin se polymeroituu edellisen kerroksen kanssa.

Vene ei sellaisenaan ollut vielä valmis, vaan pinta viimeisteltiin ja maalattiin.

Giuseppe Garabelli, yksi yhtiön perustajista, näkee yksilöllisen valmistuksen tulevaisuuden tapana tehdä veneitä yksilöllisesti. Mambo on 6,5 metriä pitkä, eikä Garabellin mukaan veneen pituutta voi paljoakaan kasvattaa, sillä valmistustavan vuoksi veneen lujuus on muotojäykkyyttä. Erillisten jäykisteiden ja laipioiden asentaminen vaatisi käsityötä, mikä puolestaan sotii alkuperäistä ajatusta vastaan.

Katamaraanirunkoisen veneen ensimmäinen kesä on takana, ja rakentajat ovat veneeseensä tyytyväisiä. He uskovat, että tulostustekniikan kehittyessä 3D tulee olemaan merkittävä osa veneteollisuutta.

Lisätiedot Mambo

Lue lisää Genovan venenäyttelystä Vene-lehdestä 11/2020.

Lue myös nämä

X