Jutut

Saga 315 – yksinkertaisesti aristokraattinen

21.02.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Heikki Juuri-Oja

Saga 315:ssä ei oikeastaan ole mitään erikoista. Silti se vaikuttaa poikkeuksellisen käytännölliseltä.

Norjalainen venevalmistaja Saga Boats juhli viime vuonna 50-vuotista taivaltaan. Nykyään mallistossa on kolme puoliliukuvaa matkavenettä, jotka valmistetaan Seljessä Norjan länsirannikolla.

Sagalla on laatumerkin maine. Valmistuvat sarjat ovat pieniä, mutta huolella tehtyjä, joten viimeistely on laadukasta.

 Heikki Juuri-Oja  Heikki Juuri-Oja
 Heikki Juuri-Oja

Vene vaikutti soveltuvan erityisen hyvin matkaveneilyyn, vaikkei siinä oikeastaan ollut mitään uusia tai poikkeavia tilaratkaisuja. Osaset vain tuntuivat olevan juuri oikeilla paikoillaan.

Kova kulutus

Akselivetoinen esittelyvene oli varustettu Volvo Pentan D4-260-moottorilla, jonka kiidättämänä Sagan huippunopeus oli 23,9 solmua. Puoliliukuvilla veneillä ajetaan tuskin koskaan täysillä. Siitä pitävät huolen polttoaineen korkeat kulutuslukemat.

Tarkoituksenmukaisin matkanopeus veneelle on 15 solmun tuntumassa, jolloin dieseliä kuluu 1,7-1,8 l/mpk. Vauhdin laskeminen pienentää sekä massiivista peräaaltoa että ohjaamon melutasoa.

Akselivetoiseksi veneeksi Saga 315 on yllättävän ketterä. Sen kääntösäde on kohtuullinen ja myös peruuttaessa suunnan hallinta onnistuu ilman keulapotkuria, kun ohjausliikkeet ja kaasun käyttö tukevat oikea-aikaisesti toisiaan.

Testipäivä oli tyyni, eli veneen ajo-ominaisuuksia aallokossa emme päässeet toteamaan. Muutaman ohi ajaneen ison laivan aallot Saga otti aristokraattisen rauhallisesti.

Tekniset tiedot

Pituus 9,43 m
Leveys 3,25 m
Paino 4 800 kg
Kantavuus 10 henkeä/1200 kg
CE-luokitus B (avomeri)
Polttoainesäiliö 420 l
Moottori 260-300 hv diesel
Hinta alk. 191500 e
Esittelyveneen moottori Volvo Penta D4-260
Esittelyveneen hinta 227 791 e
Valmistaja Saga Boats, Norja, www.sagaboats.no
Myynti E3-Marin, Helsinki, puh. 019 633 206, www.e3-marin.fi

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto

Tiivistelmä Vene-lehden 1-2/2011 jutusta

 

 

X