Saare Paat on Suomessa tunnettu pienten Finngulfien valmistajana. Yhteistyö Finngulf Yachtsin kanssa alkoi jo 1990-luvun loppupuolella ja sen pani alulle suomalaisveistämön silloinen omistaja Stig Nordblad.
Nordblad on myös Saare Paatin uutuuden takana. Virolaisveistämö halusi aivan oman purjevenemallin alihankintana valmistettavien pursien rinnalle. Yhteistyön kolmas lenkki on porvoolainen venesuunnittelija Karl-Johan Stråhlmann.
Hyväksi koettu konsepti
Stig Nordblad halusi mukavan ”ukkoraaserin”, eli matkapurjehdukseen soveltuvan tilavan ja tukevan veneen, jonka purjehdusominaisuudet ja suorituskyky kuitenkin olisivat mahdollisimman hyvät. Veneessä piti olla tilat kahdelle pariskunnalle kaikkine mukavuuksineen, merikelpoisuudesta ei tingittäisi piiruakaan.
Veneen perään oli määrä rakentaa kunnollinen omistajan kajuutta. Jos peräkajuuttaan haluaa seisomakorkeuden ja leveän, ilmavasti toteutetun keskivuoteen, on ainoa käytännöllinen vaihtoehto varustaa vene keskiohjaamolla. Avotilasta saisi suojaisan tuulilasilla ja kokokuomulla.
Saare 41:n runko on sutjakan näköinen. Varalaita on kohtuullinen ja veneessä on kunnon ketka.
Saare 41:ssä on hieno mahonkisisustus. Avotilan ja kannen tiikkipäällyste kuuluvat vakioveneen hintaan. Ne myös kuuluvat veneen imagoon.
Tekniset tiedot
Pituus | 12,52 m |
Vesilinja | 11,20 m |
Leveys | 3,92 m |
Syvyys | 2,00 m |
Uppouma | 10 500 kg |
Painolasti | 3 900 kg |
Isopurje | 48,0 m&³2; |
Rullagenua | 55,0 m&³2; |
Spinaakkeri | 120,0 m&³2; |
Moottori | Volvo Penta D2-55 |
Suunnittelu | Stråhlmann Yacht Design |
Valmistaja | Saare Paat AS, Viro, www.saarepaat.ee |
Jälleenmyyjä | Blue Ocean Oy, Degerby, puh. 0400 451 703, www.blueocean.fi |
Hinta | 323 750 euroa |
Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter
Testiavustus: Tom Finell