Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Saare 38 ja Xc 38 – Aavan meren tuolle puolen

Purjehdimme rinnakkain kaksi paremman luokan matkapurtta, joilla aavan meren tuolle puolen pääsee sekä mukavasti että joutuisasti.

15.08.2014

Kirjoittajapasi nuutinen kari wilén

Kuvaajaarto wiikari

 

Milloin perhepurresta tulee matkapursi? Entä pitkän matkan pursi?

Venetyyppien lajittelu on usein viivan piirtämistä vanaveteen. Lisätäänpä vielä hieman pyörteitä ja määritellään yksi lisää: pohjoismainen matkapurjevene. Niihin luemme molemmat vertailtavamme, Saare 38:n ja Xc 38:n.

Välimereltä päämarkkinansa hakevat ranskalaiset ja saksalaiset valmistajat joutuvat tutkimaan charter-asiakkaiden tarpeita huomattavasti tarkemmin kuin pohjoismaiset veistämöt. Täällä veneistä suurempi osa suunnitellaan yksityisille asiakkaille. He ovat vuokrafirmoja valmiimpia panostamaan rahaa sellaiseen laatuun ja viimeistelyyn, joka näkyy ja tuntuu mukavuutena sekä turvallisuutena paljon pidempään kuin vuokrapurren viiden vuoden kuoletusaika.

Hintaero – pohjoismaisten pursien kalleus – ei siis johdu ainoastaan työvoimakuluista. Etenkään, kun tosiasiassa ”pohjoismaisten” pursien valmistuksesta iso osa tapahtuu entisen Itä-Euroopan maissa.

Jotta ruorissa viihtyy tunnista, jopa vuorokaudesta toiseen, ohjaustuntuman pitää olla matkapurressa erinomainen. Tästä vertailuveneet ansaitsevat kiitoksen. Lateraalitasapainot ovat hyvät, ratista irrottaessa kumpikin nostaa hitaasti hieman tuuleen päin. Peräsin antaa palautetta molemmissa, yksirattisessa Saaressa kuitenkin selkeämmin kuin kahden ratin Xc:ssä.

Avotila on kummassakin erinomaisen suojaisa tuulilasin (Xc:ssä lisävaruste) ja sprayhoodin takana. Perämiehelle suojaa riittää Saaressa paremmin, sillä siinä luontevin ohjauspaikka on keskellä korotetulla penkillä, josta näkyvyys istualtaan on parempi kuin Xc:n matalalta penkiltä.

Xc:n kuski siirtyy mieluimmin istumaan laidalle tähystämään purjeita ja merta, mutta joutuu samalla alttiimmaksi säälle. Kulku ohjaamon ja muun avotilan välillä on Xc:ssä yhden askeleen verran helpompi, kun Saaressa joutuu harppaamaan levangin yli.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 9/2014.

Perinteisen selkeä ja käytännöllinen Saare 38:n salonki. Huomaa erinomaiset kattokaiteet.

Xc henkii modernimpaa elegenssia. Käsijohteina toimivat ikkunoiden alla olevat kourulistat.

 

X