Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Ryds 18 GTS ja 18 DC

17.05.2006

KirjoittajaVenelehti

ryds18

 

 

Rydsin uutuusmallien voimanlähteeksi on valittu sisäperämoottorit.

Ryds kuuluu ruotsalaiseen Nimbus-konserniin, joka valmistaa Nimbus-, Storebro- ja Maxi Yachts -veneitä Rydisen ohella. Rydsejä valmistui viime vuonna noin 2 100 kappaletta. Jatkossa määrä pyritään pitämään lähes samana, mutta malleja karsitaan.

Rydsin veneilykauden 2006 uutuudet ovat ainakin suomalaisesta näkökulmasta katsottuna poikkeuksellisia. Ryds 18 GTS ja 18 DC ovat samalle rungolle tehtyjä veneitä, joiden voimanlähteeksi on valittu sisäperämoottori. Molempiin uutuuksiin suositellaan bensiinikoneeksi MerCruiserin 135-hevosvoimaista kaasutinkonetta, jonka listahinta on vetolaitteineen 9 710 euroa. Mercuryn 135 hevosvoiman perämoottori maksaa vajaat 14 000 euroa ja Hondan 14 500 euroa. Rydsit voi myös varustaa 120-hevosvoimaisella Cummins MerCruiser -dieselkoneella.

Sama runko

Ryds 18 GTS on tyypillinen avovene, jonka ohjauspulpetti on keskellä venettä. 18 DC on puolestaan pienellä keulakajuutalla varustettu perinteinen day cruiser. 18 GTS:n huippunopeudeksi 21 tuuman potkurilla mitattiin 37,6 solmua, jolloin kulutus oli 1,14 litraa meripeninkulmalta. 3 500 kierroksella vene kulki 23,8 solmua ja kulutus oli 0,89 litraa. DC:n kone otti huipussaan 5 000 kierrosta, jolloin nopeus oli 37,0 solmua eli 0,6 solmua vähemmän kuin 18 GTS:llä samalla koneella ja potkurilla ajettaessa. Kulutus oli 1,12 litraa meripeninkulmalta, eli lähes täsmälleen sama kuin GTS:llä. 3 500 kierroksella DC kulki 22,4 solmun vauhtia, jolloin kulutus oli 0,88 litraa.

GTS on tarkoitettu monikäyttöiseksi avoveneeksi, jolla pystyy myös käymään kalassa. Keulassa istumatilaa on kahdella sivupenkillä, joiden alla on pienet säilytystilat. Avotilan reunat ovat miellyttävän korkeat. Keskellä olevan ohjauspulpetin voi kiertää molemmilta puolilta. Tilaa on hyvin, mutta toisaalta sentit ovat poissa ohjauspulpetin leveydestä.

DC on mittojensa mukaisesti pieni DC. Keulakajuuttaan mahtuu juuri ja juuri kaksi aikuista, mutta matkatavaraa yllin kyllin. Keulaan johtava aukko suljetaan kangasluukulla, jollaista ei testiveneeseen ollut vielä ehditty asentaa.

Kulku DC:n keulakannelle tapahtuu keskeltä aukeavan tuulilasin kautta.

Rydsit ottavat aaltoja vastaan ajoittain ehkä hieman töksähtävästi, mutta monipuolinen ja vauhdikas kurvailu sujuu normaalissa ajosäässä Rydseillä ilman minkäänlaisia ongelmia. Veneet käyttäytyvät loogisesti ja pyrkivät suoraan siihen suuntaan, mihin kuski niitä haluaa käskyttää.

DC:n painopiste on edempänä kuin GTS:n, ja tämä tekee DC:stä hieman vakaamman ajaa. Toisaalta GTS:n kevyen keulan trimmausmahdollisuudet ovat paremmat kuin DC:n. Aallokossa ajettaessa veneiden rungon muoto heittää roiskeet kauniisti syrjään.

Tekniset tiedot

Ryds 18 GTS
Pituus 5,68 m
Leveys 2,20 m
Paino n. 970 kg
Tehosuositus 135 hv
Henkilöluku 6
Pohjakulma 20,5 astetta
Hinta (MerC 135 hv) 27 500 euroa
(CMC dsl, 120 hv) 33 900 euroa

Ryds 18 DC
Pituus 5,68 m
Leveys 2,20 m
Paino n. 970 kg
Tehosuositus 135 hv
Henkilöluku 6
Pohjakulma 20,5 astetta
Hinta (MerC 135 hv) 32 900 euroa
(CMC dsl, 120 hv) 40 000 euroa

Valmistaja Ryds Båtindustri Ab, Ruotsi, www.rydsbatar.se
Maahantuoja Vator Oy, puh. 040 300 7200, www.vator.com

Teksti ja kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2006 jutusta
X