Ranskalaisen Rhea 28 Timonier -veneen tie kaukaiseen Pohjolaan on pitkä. Kotimaassaan venetyypillä käydään kalassa ja tehdään päiväretkiä, mutta Suomessa sille olisi tarjolla täysin erilainen rooli matkaveneenä. Lähtökohtaiset erot käyttötarkoituksessa aiheuttavat väistämättä myös toiminnallisia ristiriitoja.
Rheoja tuo maahan kaarinalainen Venetalo Viherkoski, jonka paikallinen myymälä tunnetaan myös nimellä Yamaha Marine Center. Rohkeuden puutteesta varsinaissuomalaisia ei ainakaan voi syyttää. Rheat ovat ulkonäöltään persoonallisia. Reilu hinta karkottaa heräteostosten tekijät kaupanteosta.
Avara peräkansi
Rhea 28 on tiloiltaan mielenkiintoinen sekoitus harraste- ja matkavenettä. Keulassa on iso parivuode, oveton vaatekaappi ja vesivessa, johon saa lavuaarin lisävarusteena. Ohjaamo/salongissa klaffipöydän ääressä on istuinpaikka kolmelle aikuiselle. Kuskin penkin jatkeena styyrpuurin laidalla on pieni pentteri, jossa on lieden ja altaan lisäksi kaksi kaappia ja kaksi vetolaatikkoa.
Yleisilme on ranskalaiseen tapaan siisti, mutta muovinen – siitä huolimatta, että sisäkatto on puinen. Kotimaansa näkökulmasta materiaalivalinnat ovat varmaankin keskimääräistä edustavampia, mutta suomalaisin silmin katsottuna kokonaisuus on turhan apea.
Perän valtava avotila laitojen klaffipenkkeineen on veneen mukavinta aluetta. Periaatteessa siitä voisi napata reilun osan sisätiloja väljentämään. Avotilan osittaisena suojana toimii kangaskatto, jonka saa halutessaan helposti pois tieltä.
Perässä pinnaohjaus
Lähes koko peräkansi muodostuu konehuoneen kannesta. Säilytystilaa konehuoneessa ei juuri ole: tilajärjestelyt on tehty pitkälti moottorin ehdoilla. Peräkannen alla, paapuurin kulmassa, on onneksi iso säilytyslokero, jota ilman perän lepuuttimille olisi vaikea löytää luontevaa paikkaa.
Pohjoismaisesta näkökulmasta yksi veneen erikoisuuksista on pinnaohjausmahdollisuus peräkannelta, kun hydrauliohjaus on kytketty pois päältä. Vaihtoehto on mieluinen ainakin kauniina kesäpäivänä ja miksei myös, jos ohjaaja haluaa itse kalastaa peräkannelta.
Liikaa tehoa
Matkavenenäkökulmasta – ja muutenkin – Timonierin ylivoimaisesti suurin heikkous on täysin ylimitoitettu moottoriteho. Koeajovene oli varustettu 220-hevosvoimaisella diesel-Yanmarilla 6BY220, jolla vene saavutti 25 solmun huippunopeuden.
Puoliliukuva vene ei ole lainkaan sinut näin kovan nopeuden kanssa: kulku muuttuu levottomaksi ja rakenteet rämisevät yleisesti. Yläkierroksilla ajettaessa ohjaamomelu on korvia huumaava.
Monet Rhea 28:n hyvät ominaisuudet jäävät väärin valitun moottoritehon jalkoihin.
Naisen kosketus
Rhea 28 Timonier on ulkoiselta yleisilmeeltään sympaattinen ja siinä on myös alustava ripaus lämminhenkisyyttä.
Se vaatisi kuitenkin matkaveneilystä pitävän naisen kosketusta – sekä tilajärjestelyjen uudelleenarviointiin että sisustuksen pehmentämiseen.
Timonieria tuskin hankitaan näillä leveysasteilla kalaveneeksi, vaikka sellaisena se voisi olla hyvinkin edustava.
Veneen salonkiin tarvittaisiin lisää tilaa, jotta ruokapöydän ympäristöstä tulisi nykyistä viihtyisämpi.
Kajuuttaa kiertävät isot ikkunat voisi peittää raikaskuosisilla verhoilla, jotka samalla vaimentaisivat hieman ääniä.
Kun keulaan tehtäisiin vielä ankannokka rappusineen ja konehuoneeseen asennettaisiin vaikkapa 39-hevosvoimainen Yanmar (11 500 e), voisi kokonaisuus kiinnostaa eläkkeelle juuri päässyttä retrohenkistä pariskuntaa, jolla ei ole mihinkään kiire.
Tekniset tiedot
Pituus | 8,50 m |
Leveys | 3,00 m |
Paino | 3 000 kg |
Kantavuus | 12 henkeä/1 660 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottori | 220–260 hv |
Polttoainesäiliö | 300 litraa |
Hinta | alk. 140 739 euroa |
Valmistaja | Rhea Marine, Ranska |
Myynti | Venetalo Viherkoski / Yamaha Marine Center |
puh. (02) 255 7622 |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto
Tiivistelmä Vene-lehden 3/2011 jutusta
Katso kuvat