Tilaa
Jutut

Rhea 28 Timonier – turhalla teholla tainnutettu

02.03.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Rhea 28 Timonier

Ranskalaisen Rhea 28 Timo­nier -veneen tie kaukaiseen Pohjolaan on pitkä. Kotimaassaan venetyypillä käydään kalassa ja tehdään päiväretkiä, mutta Suomessa sille olisi tarjolla täysin erilainen rooli matkaveneenä. Lähtökohtaiset erot käyttötarkoituksessa aiheuttavat väistämättä myös toiminnallisia ristiriitoja.

Rheoja tuo maahan kaarinalainen Venetalo Viherkoski, jonka paikallinen myymälä tunnetaan myös nimellä Yamaha Marine Center. Rohkeuden puutteesta varsinaissuomalaisia ei ainakaan voi syyttää. Rheat ovat ulkonäöltään persoonallisia. Reilu hinta karkottaa heräteostosten tekijät kaupanteosta.

Avara peräkansi

Rhea 28 TimonierRhea 28 on tiloiltaan mielenkiintoinen sekoitus harraste- ja matkavenettä. Keulassa on iso parivuode, oveton vaatekaappi ja vesivessa, johon saa lavuaarin lisävarusteena. Ohjaamo/salongissa klaffipöydän ääressä on istuinpaikka kolmelle aikuiselle. Kuskin penkin jatkeena styyrpuurin laidalla on pieni pentteri, jossa on lieden ja altaan lisäksi kaksi kaappia ja kaksi vetolaatikkoa.

Yleisilme on ranskalaiseen tapaan siisti, mutta muovinen – siitä huolimatta, että sisäkatto on puinen. Kotimaansa näkökulmasta materiaalivalinnat ovat varmaankin keskimääräistä edustavampia, mutta suomalaisin silmin katsottuna kokonaisuus on turhan apea.

 

Perän valtava avotila laitojen klaffipenkkeineen on veneen mukavinta aluetta. Periaatteessa siitä voisi napata reilun osan sisätiloja väljentämään. Avotilan osittaisena suojana toimii kangaskatto, jonka saa halutessaan helposti pois tieltä.

Perässä pinnaohjaus

Lähes koko peräkansi muodostuu konehuoneen kannesta. Säilytystilaa konehuoneessa ei juuri ole: tilajärjestelyt on tehty pitkälti moottorin ehdoilla. Peräkannen alla, paapuurin kulmassa, on onneksi iso säilytyslokero, jota ilman perän lepuuttimille olisi vaikea löytää luontevaa paikkaa.

Pohjoismaisesta näkökulmasta yksi veneen erikoisuuksista on pinnaohjausmahdollisuus peräkannelta, kun hydrauliohjaus on kytketty pois päältä. Vaihtoehto on mieluinen ainakin kauniina kesäpäivänä ja miksei myös, jos ohjaaja haluaa itse kalastaa peräkannelta.

Liikaa tehoa

Matkavenenäkökulmasta – ja muutenkin – Timonierin ylivoimaisesti suurin heikkous on täysin ylimitoitettu moottoriteho. Koeajovene oli varustettu 220-hevosvoimaisella diesel-Yanmarilla 6BY220, jolla vene saavutti 25 solmun huippunopeuden.

Puoliliukuva vene ei ole lainkaan sinut näin kovan nopeuden kanssa: kulku muuttuu levottomaksi ja rakenteet rämisevät yleisesti. Yläkierroksilla ajettaessa ohjaamomelu on korvia huumaava.

Monet Rhea 28:n hyvät ominaisuudet jäävät väärin valitun moottoritehon jalkoihin.

Naisen kosketus

Rhea 28 Timonier  Rhea 28 Timonier on ulkoiselta yleisilmeeltään sympaattinen ja siinä on myös alustava ripaus lämminhenkisyyttä.

Se vaatisi kuitenkin matkaveneilystä pitävän naisen kosketusta – sekä tilajärjestelyjen uudelleenarviointiin että sisustuksen pehmentämiseen.

Timonieria tuskin hankitaan näillä leveysasteilla kalaveneeksi, vaikka sellaisena se voisi olla hyvinkin edustava.

Veneen salonkiin tarvittaisiin lisää tilaa, jotta ruokapöydän ympäristöstä tulisi nykyistä viihtyisämpi.

Kajuuttaa kiertävät isot ikkunat voisi peittää raikaskuosisilla verhoilla, jotka samalla vaimentaisivat hieman ääniä.

Kun keulaan tehtäisiin vielä ankannokka rappusineen ja konehuoneeseen asennettaisiin vaikkapa 39-hevosvoimainen Yanmar (11 500 e), voisi kokonaisuus kiinnostaa eläkkeelle juuri päässyttä retrohenkistä pariskuntaa, jolla ei ole mihinkään kiire.

Tekniset tiedot

Pituus 8,50 m
Leveys 3,00 m
Paino 3 000 kg
Kantavuus 12 henkeä/1 660 kg
CE-luokitus C (rannikko)
Moottori 220–260 hv
Polttoainesäiliö 300 litraa
Hinta alk. 140 739 euroa
Valmistaja Rhea Marine, Ranska
Myynti Venetalo Viherkoski / Yamaha Marine Center
puh. (02) 255 7622

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Seppo Katajisto

Tiivistelmä Vene-lehden 3/2011 jutusta

Katso kuvat

 

Lue myös nämä

X