Tilaa
Jutut

Pyörätuolilla vesille – Alucatilta ilahduttava veneuutuus

Turvallinen katamaraanivene on valmistettu erityisesti esteteettömät veneilijät huomioiden.

28.06.2020

Kirjoittajaja kuvat tanja paananen

Kuvaajaalucat

Alucat aloitti täysin esteettömän veneen kehitystyön saatuaan siitä kyselyitä jo useiden vuosien ajan. Vene on kehitetty yhdessä alalla toimivien esteettömyysasiantuntijoiden ja pyörätuolikäyttäjien kanssa.

Ideaa W10 Accessible -malliin on ollut mukana jalostamassa myös innokas veneilijä Heikki Konttinen Eseko Oy:stä, joka joutui pyörätuoliin parikymppisenä.

Yritys julkisti mallin viime syksynä apuvälinemessuilla, jonka jälkeen veneitä on myyty useita, niin yrityksille kuin yksityiskäyttäjille. Vene on herättänyt kiinnostusta myös kansainvälisesti ja Suomen ulkopuoleltakin sille on jo löytynyt ostajia.

Asiakkaalle on tärkeää päästä itsenäisesti vesille

”Eräs kaveri joutui onnettomuuteen viime elokuussa. Hän oli nähnyt veneemme ja otti yhteyttä. Hän kertoi, kuinka hienoa on päästä itse omalle mökille ja olla riippumaton muista ihmisistä”, kertoo Alucatin myyntipäällikkö Esa Ylimaula.

Tyypillinen ostaja on Ylimaulan mukaan pitkäaikainen veneilijä, kalastaja tai purjehtija. Yhtenä suurimmista ostajaryhmistä ovat kalaoppaat, joille on myyntivaltti, että myös pyörätuoliasiakkaat voi toivottaa tervetulleeksi opastuksille.

”Asiakkaillamme on yleensä mökki tai joku kiinteä paikka missä he haluavat veneillä. Ostajat tietävät mitä he tarvitsevat ja muokkaamme veneen sen mukaiseksi. Yhtään täysin samanlaisilla varusteilla olevaa venettä ei ole vielä myyty esteettömille asiakkaillemme”, Ylimaula kertoo.

Ylimaulan mukaan esteettömän veneen käyttäjä ei välttämättä istu pyörätuolissa. Veneilijöiden joukossa on myös yhä enemmän eläkeläisiä, joiden jaloilla ei enää hypitä laidan yli.

Asiakkaan tarpeet huomioiden

Veneeseen pääsee nousemaan ja rantautumaan kätevästi hydraulisesti tai sähköisesti toimivaa keularamppia pitkin, jota voidaan ohjata myös kauko-ohjaimen avulla. Katamaraanivene seisoo tukevasti kahden rungon varassa rantautuessaan.

Veneeseen on saatavilla erilaisia kaiteita sekä lattiaan integroidut kiinnityskiskot, joihin pyörätuoli voidaan turvallisesti kiinnittää itsekiristyvillä vöillä.

Veneen kansitila on muokattavissa erilaisiin tarpeisiin sopivaksi siirrettävien alumiinisten penkkilaatikoiden avulla. Laidalle taittuvan penkin avulla tila saadaan vapaaksi pyörätuolihenkilöitä ajatellen. Hyttimalleihin on saatavilla leveämpi pariovi, josta myös sähköpyörätuoli pääsee kulkemaan.

”Kehitämme mallista vielä täysin kauko-ohjattavan, eli silloin veneen saa ohjattua myös trailerilta alas ja ylös kauko-ohjaimen avulla”, kertoo Ylimaula.

Veneellä voi rantautua kallioluodolle tai hiekkarannalle tai sopivan kokoiselle laiturille. Siihen on myös saatavilla vaihdettavat rantautumissuojat.

”Esteettömyys on päivän sana ja moni palvelun tuottaja pyrkii ottamaan sen huomioon. Esteettömällä laiturilla yleensä tarkoitetaan sitä, että siinä pitää olla esteettömät turvakaiteet ja portti mistä mennään”, sanoo Ylimaula.

Tällä hetkellä Suomen ja koko maailman ensimmäisen täysin esteetön venelaituri löytyy Tampereelta, Naistenlahden satamasta.

Moduulirakenteisia, alumiinirunkoisia esteettömiä nostolaitureita on saatavilla suomalaiselta Liftdockilta.

Vene oli ajettavissa Helsingin koeajopäivillä 5.-6. kesäkuuta

Venettä testannut Peppi nautti jännittävästä kokemuksesta riemuiten.

”Se oli tosi hauskaa ja jännittävää. Ihan uusi kokemus. En ole koskaan aikaisemmin päässyt pyörätuolilla veneeseen. Paitsi siten, että minut on joskus mökillä nostettu soutuveneeseen”, hän kertoo hymyssä suin.

Pepin mielestä on tärkeää, että veneessä on hyvät kiinnitykset, jotta pyörätuoli ei lähde liikkumaan. Hän antoi veneelle kehuja siitä, että kyytiin pääsi rullaamaan omin avuin.

”Tiettyihin paikkoihin ei yleensä yksinkertaisesti vain ole mahdollista päästä suoraan pyörätuolilla. Oisihan se ihan mahtavaa päästää uudestaankin. Veneessä on kiva olla ja kellua veden päällä”.

Lue myös nämä

X