Uutiset

Puhtaasti sähköllä kulkeva Greenline Neo Sloveniasta

Greenline jatkaa sähköhybridien tuomista suuriin matkaveneisiin, nyt uudella perämoottorimallistolla nimeltä Neo.

04.10.2018

TekstiPasi Nuutinen

KuvatGreenline Yacht

Puhtaasti sähköllä kulkeva, uppoamanopeuksinen, oivallisesti asuttava vene oli mielenkiintoinen avaus, kun slovenialainen veistämö Greenline tuli markkinoille muutama vuosi sitten. Tai ei sentään ihan puhtaasti, sillä runsaiden aurinkopaneelien lisäksi jo ensimmäisessä versiossa latausta avusti dieselgeneraattori.

Suurempi pettymys oli, että leijonanosa veneistä kuitenkin myytiin varustettuna tavallisilla moottoreilla.

Mallisto on silti kasvanut ja nyt esitellään seuraava suuri uutuus: hybridivene perämoottoreilla. Kaksi Torqeedon Deep Blue -moottoria antavat sille yhteensä 61 kW tehon. Litium-akusto sallii 16 solmun huippunopeudella 20 mpk:n toimintasäteen. Kuuden solmun säästönopeudella se kasvaa peräti 180 meripeninkulmaan. Apuna on 60 litran tankilla varustettu generaattori.

Tarjolla on myös tavanomainen polttomoottori. Kahdella 300 hv Mercuryllä huippunopeudeksi luvataan 45 solmua ja toimintasädettä antaa peräti 800 litran polttoainetankki.

Ohjaamo on avotilan etupuolella, keskellä venettä. Kaikkiin versioihin saa keulaan joko perinteiseen tapaan kajuutan päälle sijoittuvan aurinkotason tai U-muotoisesti laitoja kiertävän sohvan muodostaman oleskelutilan.

Itse vene on lähinnä suuri päiväristeilijä. Keulassa on U-sohvalla varustettu kajuutta – veneen ainut – ja toiletti suihkuineen. Suureen avotilaan saa katettua ruokailun jopa 14 hengelle. Uimataso on hydraulisesti nouseva niin, että sitä voi käyttää yhtä kätevästi laskusiltana korkealle laiturille kuin vesirajassa uimasta noustessa. Ala-asennossa uimataso myös lukitsee moottorit niin, ettei niitä saa edes vahingossa käyntiin.

GREENLINE NEO

Greenline Neo on saatavilla kokonaan avoimena (Open), pitkällä katteella (Hard Top) ja suljettavalla salongilla (Coupe).

Runkopituus 9,99 m, leveys 3,49 m, 
syväys 0,59 m, paino 4 850 kg, moottorit 2 x Torqeedo 31,5 kW, 2 x Mercury 300 hv, CE-luokka B, suunnittelu J&J Design, 
valmistusmaa Slovenia, valmistaja Greenline Yachts

 

X