Testit

Poikkeavasti muodikas Faster 625 SC

Tuplapulpettiversio isosta Fasterista on pystylasinen ja pystyvä peli. Se toteuttaa muodikasta venetyyppiä vähän eri tyyliin kuin kilpailijansa.

26.04.2018

TekstiRaimo Tengvall

KuvatArto Rusanen

Faster on ihastuttanut monia vankkatekoisilla ja pehmeästi kulkevilla täysalumiiniveneillään. Viime kesänä mallisto sai tarpeellisen täydennyksen, ison tuplapulpettiveneen.

Bowrider-buumi on herättänyt valmistajat kehittämään entistä isompia alumiiniveneitä huvikäyttöön. Monessa alumiinia on vain runko ja sisäpuoli siistimpää materiaalia, kuten Silvereissä, Yamarin Crosseissa ja Finnmaster Huskyissa. Silti myös täysalumiiniset isot Busterit ovat käyneet kaupaksi, ja toihan Silverkin täysalumiiniset BRX-mallit. Karumpi sisäpuoli tekee veneestä paremmin käyttöä kestävän ja monen makuun myös ”äijämäisemmän”. Kilpailutilanne siis suorastaan huusi tarvetta isolle Fasterille. Se nähtiinkin keskipulpettiversiona 625 CC jo viime talven messuilla.

625 SC on pituudeltaan Buster XXL:n kokoinen. Hintakin on suunnilleen sama, mutta leveyttä Fasterilla on 15 senttiä ja painoa 150 kiloa enemmän. Siinä missä XXL on rekisteröity seitsemälle, Faster 625 SC:n henkilöluku on 10.

Jykevä meriratsu

Faster pääsee parhaiten oikeuksiinsa vesillä. Kovia ja jämeriä materiaaleja sisältävä vene liikkuu aivan harvinaisen mukavasti ja pehmeästi. Vesi kyllä liplattelee äänekkäästi pohjassa, mutta se ei kevyellä kelillä paljoa tunnu kroppaan asti.

Hyvä matkavauhti pyöri 26–30 solmun tienoilla, jolloin moottori kiersi vielä kohtuullisen rauhallisesti 4 200–4 600 kierrosta minuutissa.

Vene tuntuu vankalta paketilta ja merihenkisenä kuskina sillä pitää reippaita liukuvauhteja vielä metrisessäkin aallokossa.

Lue koko esittely Vene-lehdestä 4/2018.

 

 

Lue myös nämä