Jutut

Pietarsaaren seuraava kaunotar on Baltic 107 Custom

14.12.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Baltic Yachts

Baltic Yachts toimitti viime kesänä asiakkaalleen toistaiseksi suurimman yksilöllisesti valmistamansa purjeveneen. Työnimellä Panamax kulkenut, noin 200-jalkainen ketsi sai lopulta nimen Hetairos.

Nyt veistämöllä alkaa upean, 107-jalkaisen maksiveneen valmistus. Omistajasta tiedetään sen verran, että hän aikoo kruisailla veneellä etupäässä Karibialla, mutta myös viileämpää Pohjois-Amerikan itärannikkoa pitkin.

Veistämön markkinointipäällikkö Kenneth Nyfeltin mukaan ”pienten” pursien kohdalla kaupanteko on tällä hetkellä nihkeää – Balticin mittakaavassa kyse on silloin 45-60-jalkaisista. Sen sijaan 100-jalkaisten kokoluokassa on selvää liikettä. Vasta viime kesäkuussa Baltic Yachts toimitti Hetairoksen lisäksi 112-jalkaisen Canovan. Uuden Baltic 107:n lasketaan valmistuvan vuonna 2013.

Kevyt ja tyylikäs

Vene rakennetaan mahdollisimman kevyeksi käyttämällä hiilikuitukomposiittia. Tavoitteena on nopea, tehokas ja tiloiltaan mukava matkapursi. Runko ja kansi rakennetaan kaksiosaisessa naarasmuotissa niin, että tasainen kansi on osa runkoa. Tällä tavalla laminointi ja sisäisten tukirakenteiden asennus helpottuu, koska työskennellä voidaan lattiatasossa.

Suunnittelijaksi on valittu German Frersin toimisto, mikä tuo vaihtelua veistämön tavanomaiseen työskentelyyn judel/vrolijkin ja Reichel/Pughin kanssa. German Frersin toimistoa on pidetty naapuriveistämö Nautorin hovisuunnittelijana, mutta piirsihän isä-Frers aikoinaan Whitbread-maksi Martela OF:n, joka rakennettiin Bosundissa.

Ensimmäiset havainnekuvat 107-jalkaisesta osoittavat, että kyseessä on tyylikäs, lähes tasakantinen luomus. Siinä on yksi korkea hiilikuitumasto, joka on tuettu neljällä saalinkiparilla. Vantit ovat myös hiilikuitua ja ne kiinnitetään laitaan.

Teleskooppisen nostokölin evä valmistetaan teräksestä ja painolastibulbi lyijystä. Salonkiin ei siten tarvitse rakentaa kölilaatikkoa.

Omistajan kajuutan lisäksi veneeseen tulee neljä kajuuttaa vieraille ja kaksi palkkamiehistöä varten. Sisustuksen muotoilusta vastaa Adam Lay, ja hän on päättänyt käyttää tammea veneen pääasiallisena puulaatuna. Vinssit ovat Harkenin valmistamia.

Tekniset tiedot

Pituus 32,64 m
Vesilinja 29,16 m
Leveys 7,43 m
Syväys 3,35/4,85 m
Uppouma 83 500 kg
Painolasti 34 500 kg
Purjeala n. 600 m&³2;
Valmistaja Baltic Yachts Oy, Pietarsaari, puh. (06) 781 9200, www.balticyachts.fi

Teksti: Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 12/2011 jutusta
X